S salarvalinia skrev:
Köper det som TS; inte det som är problemet, utan lagningen med eltejp och att inte berätta att man skadat kabeln. .
Fokusera på det om du vill göra något ytterligare, men du måste kunna "bevisa" att det är grävaren som gjort reparation på ett felaktigt sätt.
Testa oss här i forumet, gör en skrivning som du skulle kunna tänka att skicka till entreprenör, grävare, IP-only, etc, och lägg gärna med bilder som du anser visar på att grävaren utfört reparation. Lägg in tider för när det grävdes för fiber, felet upptäcktes och reparation utfördes.
Nu är det en mängd inlägg i en ganska lång tråd och som genererar mycket "tyckande" inlägg utan att i praktiken hjälpa dig något där vissa är helt felaktiga.
Du kommer då att få mera hjälp om det är värt att ta det vidare eller bara lägga ned och acceptera.
 
B byggarätt skrev:
Det är en hund begraven i detta då antagligen ledningen inte legat på 1,6 m djup hela vägen utan den som lagt ner den fuskat närmare huset...
Det finns väl inget krav på 1,6 meters djup? Enligt svensk standard ska det vara 35 cm fyllning ovanför servisledningar, men interna ledningar inom en fastighet får man lägga hur man vill bara dom har adekvat skydd.
 
  • Gilla
Bearyeah och 2 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det är en hund begraven i detta då antagligen ledningen inte legat på 1,6 m djup hela vägen utan den som lagt ner den fuskat närmare huset...
Sedan ser det ut som tidigare ägare lagat kabeln?
En entreprenör använder alltid krympslang

Det är därför entreprenören inte skäms för bilderna...
Tidigare ägare borde betala för dolt fel
Finns ingen som förlägger en tomtfiber på 1,6 meters djup, på tomt är kravet minimum 40 cm, vissa har 30.
Enligt mig är också 40 cm för lite då en plantering av ett träd t.ex kräver större djup än så, och det går fort att glömma bort var ledningar ligger.

Jag har jobbat en del med fiber och el och variationen är stor vad gäller kompetens när det kommer till grävning och förläggning, för att inte tala om fastighetsägarnas kunskap om inomgårdskablar.

Det har förekommit många lycksökare i fiberhysterin där billig arbetskraft från öst använts som inte förstår svenska och där det blivit många fel som vi fått rätta till i efterhand, till vår och inte minst fastighetsägarens frustration.

IpOnly vill betala så lite som möjligt och det lämnar utrymme för slarv och fusk tyvärr.
Om det är tomtgrävaren som gjort den tattiga lagningen av kabeln är jag inte förvånad.
Jag är heller inte förvånad om det är fastighetsägaren som missat i sin information om var kablar går.
På TS bilder så är det tydligt att det går kablar i marken vid/under skåpet, men djupt låg de då inte...
 
  • Gilla
Collie
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om det har gjorts en projektering av installation på fastighet inkluderat grävning är det vanligaste förfarandet att fastighetsägaren godkänner projekteringsunderlaget och där får fastighetsägaren informera om det finns något att ta hänsyn till t.ex. egen el, bergvärme, etc, oftast med en underskrift.
Sedan vilka dokument som fastighetsägaren får vid tecknande av avtal eller projektering kan skilja en del, men här är också det vanliga att det finns skrivningar om hur arbetet kommer att utföras vid grävning, återställning av grävd yta, etc, och vad som utförs av utförande respektive fastighetsägare.

Det blir väldigt mycket tyckande i en sådan här tråd men vill ts driva frågan vidare måste det utgå från vad som avtalats och sedan utförts.
Idealbilder I all ära, men det framgår att fastighetsägaren projat själv, så man kan nog utgå från att det inte är gjort som vanligt. Om schaktfirman grävt av en kabel och lagat den med tejp utan behörighet och utan att ge besked till fastighetsägaren så har dom problem. Oavsett vad som står i handlingen. Jag skulle knipa åt dom där, bekosta elektriker så är alla nöjda och tysta.
 
I IaMatsErik skrev:
IP-Only, dom historier jag kan berätta om [hästhandlarna] till grundare. Egen parkeringsplats på Tingsrätten är bara början..
Förvånar mig inte ett dugg. Nu två år senare så ringer de fortfarande och tjatar. Jag har sagt att när de bekostat 1) Vad det långa avtalet på mitt mobila bredbandet kostat mig pga 1,5års försening 2) Betalt för skadorna i fasaden efter deras klåpare till entreprenör borrat snett fyra gånger och 3) slutat ljuga om att förseningen av installationen var Trafikverkets fel så kommer jag koppla på ett abonnemang.

Sist de ringde, blev jag kopplad till någon chef som lovade att skicka ut någon att kolla på skadorna och som vidhöll att förseningen var Trafikverkets fel, trots att jag mailade över handlingarna från Trafikverket om när IP-Only ansökte hos dem för att gräva i vårt område. De ansökte nämligen ett par månader efter att de hade mailat ut att förseningen var pga långsam handläggning hos just Trafikverket.

Nu råkar en av mina bättre vänner handlägga just den typen av ansökningar hos just Trafikverket och de hade tagit in extra personal, just för att det inte skulle dra ut på tiden. Att IP-Only får fortsätta bygga fibernät, övergår mitt förstånd.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Idealbilder I all ära, men det framgår att fastighetsägaren projat själv, så man kan nog utgå från att det inte är gjort som vanligt.
Nja, om det är idealbilder vet jag inte. Har väl levererat x000 fastigheter där metodiken var den jag beskrev, kunde fastighetsägaren inte vara på plats fick projektören maila underlaget och fastighetsägaren godkänna via mail, underlaget gjordes via surfplatta så inga problem.

Men problemet för ts nu är utförd reparation, se mitt tidigare förslag till ts för att komma vidare. Våra inlägg just nu hjälper inte ts speciellt mycket, mest olika beskrivningar där det gått fel;)
 
Hemma hos mig borrade en firma av inkommande elkabel när de borrade sig in i huset. Kabelskyddet var deformerat och kopparn från en del av kabeln blottades. Elektrikern menade att det "bara var jord" och ingen fara att det syntes. Han mätte på den blottade kabeln och den gav inget utslag av spänning så han tyckte det var helt okej att lämna det så. Det var bara det att det var en fas han borrat av och en av huvudsäkringarna gått, när jag själv kollade. Han muttrade och fick åka iväg och shoppa delar och byta ut delar av kabeln. Yrkesstoltheten måste vara jävligt låg.
 
  • Wow
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
E
E eddiw skrev:
Hemma hos mig borrade en firma av inkommande elkabel när de borrade sig in i huset. Kabelskyddet var deformerat och kopparn från en del av kabeln blottades. Elektrikern menade att det "bara var jord" och ingen fara att det syntes. Han mätte på den blottade kabeln och den gav inget utslag av spänning så han tyckte det var helt okej att lämna det så. Det var bara det att det var en fas han borrat av och en av huvudsäkringarna gått, när jag själv kollade. Han muttrade och fick åka iväg och shoppa delar och byta ut delar av kabeln. Yrkesstoltheten måste vara jävligt låg.
Rolig logik. Han borrar alltså av kabeln och eftersom det inte är någon spänning när han mäter är den då inte till något? Och detta var elektriker menar du? :rofl:
 
E El-Löken66 skrev:
Rolig logik. Han borrar alltså av kabeln och eftersom det inte är någon spänning när han mäter är den då inte till något? Och detta var elektriker menar du? :rofl:
Det var glasklart att den var till något men han tyckte det var helt okej att det såg ut som det gjorde. Avborrat kabelskydd och del av koppar i kabel blottad.
Yes, han var utbildad elektriker, dock ung och arbetade på en firma där man behövde utföra mindre eljobb i anslutning till vad de grejade med. Så ingen renodlad elfirma alltså.
Men jag håller med dig, helt jävla sjukt att man överhuvudtaget kan resonera så. Men som så ofta så var han ju naturligtvis stressad till nästa jobb.
Tycker det är ungefär lika illa i TS fall, även fast det inte vsr elektriker då, att eltejpa ihop en kabel och hoppas på det bästa. Jag har så jävla svårt att förstå hur såna människor resonerar, men jag är väl lagd åt andra hållet så långt det går istället, d.v.s. är lite väl noggrann istället. Men fan bättre det än sån här skit.
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
S salarvalinia skrev:
Precis min poäng i detta. Hade de sagt något hade jag tagit dit en elektriker direkt så hade saken varit ur världen. men att fusklaga det, fylla igen, och bara skita i det, det är inte rimligt tycker jag.
Hej

Men tanke på den kvalitet som ”lagningen” har, vill jag bara belysa att en icke korrekt lagning kan vara livsfarlig. Har kanske andra redan påpekat.
Har skyddsjord och/eller mantel skadats kan avloppspumpstationen bli strömförande vid ett elfel i pumpen (eller vid grävning på annan plats längs kabel). Så genom att inte låta en behörig elektriker kontrollera kabeln, utsätter man er som fastighetsägare och servicepersonal till pumpen för livsfara. Värt att ta med i argumentationen.
Stå på er!

Det är ju uppenbart på bilderna att man skall gräva ett par decimeter från markrör som sticker upp tydligt. Du kan ju till och med se vilket håll de viker av på. Oavsett kabelutsättning och märkning bör man vara insatt i innebörden av synliga elrör. Annars skall man inte jobba med att gräva. Entreprenören har ju arbetsmiljöansvar för sin personal, som kan dö om de inte har kunskap om hur de skall bedöma en risk med markrör.
Och att skicka bilder där man ser rester från en lagning och påstå att man inte gjort den är ju...korkat.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
H
T ToRy skrev:
Den mest intressanta diskussionen här är ju knappast huruvida TS borde ha talat om att där låg en kabel. Det intressanta är att något lågpannat miffo försökt laga den med eltejp. DET kan inte vara TS:s eget fel. TS borde ha åkt på att betala för utryckning från elektriker som kunnat laga kabeln innan IPONLY-folket hämtade eltejpen och grävde ner sin egen skam. TS: borde däremot inte behövt gräva upp skiten igen.
HELT enig där, oavsett vem som bär ansvaret för att kabeln blev avgrävd, så är det HELT IDIOTISKT att göra en fullagning och gräva ner den igen.
Att någon tar beslutet att gömma en skadad kabel gör också att åtminstone jag tänker att den som skadat kabeln känner sig skyldig, och kanske därmed vet att den är ersättningsskyldig. Varför skulle man annars ta risken att bli påkommen med en fusklagning, otur när man tänker eller???
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Hej

Men tanke på den kvalitet som ”lagningen” har, vill jag bara belysa att en icke korrekt lagning kan vara livsfarlig. Har kanske andra redan påpekat.
Har skyddsjord och/eller mantel skadats kan avloppspumpstationen bli strömförande vid ett elfel i pumpen (eller vid grävning på annan plats längs kabel). Så genom att inte låta en behörig elektriker kontrollera kabeln, utsätter man er som fastighetsägare och servicepersonal till pumpen för livsfara. Värt att ta med i argumentationen.
Stå på er!

Det är ju uppenbart på bilderna att man skall gräva ett par decimeter från markrör som sticker upp tydligt. Du kan ju till och med se vilket håll de viker av på. Oavsett kabelutsättning och märkning bör man vara insatt i innebörden av synliga elrör. Annars skall man inte jobba med att gräva. Entreprenören har ju arbetsmiljöansvar för sin personal, som kan dö om de inte har kunskap om hur de skall bedöma en risk med markrör.
Och att skicka bilder där man ser rester från en lagning och påstå att man inte gjort den är ju...korkat.
Det undgår nog ingen att det kan bli riktigt farligt. Förlorad jord eller förlorad nolla kan bli både farligt och dyrt med utrustning som går åt helvete. IP-only borde ju titta på vilka som gjort detta i sin personal och verkligen ta sig en funderare på om de är lämpliga att gräva in fiber hos folk, där de gör så här.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Då kan jag inte klaga, rör plus varningsband borde borga för att detta inte ska kunna ske.

Men det känns som man använt någon mindre plöjmaskin här?
Borde inte gula markeringen ligga minst 0,5 meter över själva jordkabeln om det går??

Vid min fiberinkoppling ansvarade jag för exakt var dom skulle gräva och upprättade sedan en detaljerad
ritning på kända kablar i min trädgård. På några ställen måttsatt. Den ritningen överlämnar jag till nästa ägare om jag säljer.
 
S Ulf Torberger skrev:
Borde inte gula markeringen ligga minst 0,5 meter över själva jordkabeln om det går??

Vid min fiberinkoppling ansvarade jag för exakt var dom skulle gräva och upprättade sedan en detaljerad
ritning på kända kablar i min trädgård. På några ställen måttsatt. Den ritningen överlämnar jag till nästa ägare om jag säljer.
Det varierar kraftigt i landet hur det där går till. Hos mig grävde dom närmast tänkbara väg in, men nu fick jag dom att frångå det en aning eftersom fiberdosan då skulle komma på riktigt dåligt ställe. Nu sitter den väl dolt i en walkin closet tillsammans med switch och patchuttag som grenar ut i övriga huset :)
Hur som helst så frågade dom inget om det fanns kablar eller något i vägen. När nästa installatör sen skulle installera fibret och borra hålet inifrån och ut siktade han helt fel och hålet kom 20 cm under där tanken var att det skulle komma ut (dolt). På med lite grå fog bara så var det problemet löst... Bara sockelputsen på huset som gick åt skogen. Nu var den i dåligt skick så den skulle ändå bort.
Men grå fog i små korvar var tydligen lämpligt att lägga dit. Han smetade inte ens ut fogen. Fantastiskt dåligt även detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
AndersBarry AndersBarry skrev:
Enligt IP Only kundanslutningsavtal, gäller det att fastighetsägare ansvarar för att sätta ut alla ledningar i mark själv eller via ledningskollen.
El inomgårdsledningar är ledningsdragningar efter el bolags mätare, och är inte alltid lätt att sätta ut om man inte begär en fysisk utsättning på plats.
Är detta inte utsatt är risken stor att gräventreprenör skadar s.k. inomgårdsledningar.
Får man inte något gehör och förståelse från ledningsägare för inomgårdsledning som skadats i samband med grävning och inte rapporterats, kan man pröva frågan hos ARN.
Jobbar på ledningskollen, vi har bara utsättning fram till skåp eller vägg, inomgårdsledning är fastighetsägarens egna ansvar, men vi utför även dessa, men då kostar det pengar och är då oftast inte intressant!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.