ullberg
Igår knäcktes en av våra däcksstolar, eftersom vi använder dem även vintertid på farstukvisten och det kanske inte riktigt är säsong för att köpa nya (åtminstone bra om det inte är stressigt att hitta ersättare) gjorde jag en tillfällig lagning, det benet är ändå vänt in mot väggen...

Arbetsbord med verktyg och en plywoodplatta, förberedd för lagning av en däcksstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit Adirondack-stol med en tillfällig reparation av benet på en träfarstu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
Dsundet och 18 till
  • Laddar…
Håller på med en 150 cm petty. Funderar på detta som slutfinish på bladet.. 120 korn sen röd fleece/Scotchbrite. Kombinerat med ett inte allt för pråligt skaft så kan det bli rätt sjysst tror jag. Lite rått och satinerat.
Hand håller en 150 cm lång strimmad petty i ett verkstad, med sliperiutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en 150 cm lång knivbladsstomme i borstat stål framför en röd sliprulle för ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snajgel och 6 till
  • Laddar…
A
Alltgår Alltgår skrev:
Håller på med en 150 cm petty.
Det var en rejäl kniv;)
 
  • Gilla
  • Haha
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Håller på med en 150 cm petty. Funderar på detta som slutfinish på bladet.. 120 korn sen röd fleece/Scotchbrite. Kombinerat med ett inte allt för pråligt skaft så kan det bli rätt sjysst tror jag. Lite rått och satinerat.
[bild]
[bild]
Fin kniv. Vart får tag i den lilla tvingen mellan handtag och blad?
 
SamiHus SamiHus skrev:
Fin kniv. Vart får tag i den lilla tvingen mellan handtag och blad?
En sk "file guide". Köpte min på Brisa men även SI Knives har den. Bra till att få symmetriska brytlinjer ner till slipfasen. Klarar man sig utan hårdmetallblecken längst fram (det gör man) och inte vill betala drygt 1000 spänn så kan man borra och gänga två bitar plattjärn istället..
 
Alltgår Alltgår skrev:
En sk "file guide". Köpte min på Brisa men även SI Knives har den. Bra till att få symmetriska brytlinjer ner till slipfasen. Klarar man sig utan hårdmetallblecken längst fram (det gör man) och inte vill betala drygt 1000 spänn så kan man borra och gänga två bitar plattjärn istället..
Tack! Jo jag vet vad det är, hoppades väl hitta ngt ställe som inte tar multum för dom. Borde i för sig inte vara jättesvårt att slänga ihop något liknande själv.
 
SamiHus SamiHus skrev:
Tack! Jo jag vet vad det är, hoppades väl hitta ngt ställe som inte tar multum för dom. Borde i för sig inte vara jättesvårt att slänga ihop något liknande själv.
Ja de är löjligt dyra. De två återförsäljarna jag nämnde har bäst pris, de är för ovanlighetens skull dyrare utomlands.
Precis, rätt lätt grej att bygga själv. Man kan ju härda stålet också för att få något bättre hållbarhet.
 
Så var dom äntligen klara! Skönt när man är klar men det var sista gången jag gör 4 av samma sak. Rätt segt!

Fyra handgjorda träpallar med inbyggda lådor står mot en trävägg, visar hantverksprojektets slutförande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handtillverkad pall med tvåtonad design och koniska träben, nyfärdig från byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort litet bord med mörk botten och ljusa ben i trä, står mot vit-brädit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra handgjorda träpallar med inbyggda lådor, placerade på ett vitt golv mot en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett handgjort träbord med en låda och fyra avsmalnande ben, står mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en handtillverkad mörk träskuff på ett ljust träbord, med synlig ådring och skulpterat handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord träpall med mörkt trädetalj och urskuren handtagsskåra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Fadai och 60 till
  • Laddar…
A
Verkligen fint hantverk(y)
 
grymt jobbat!
 
V vectrex skrev:
Så var dom äntligen klara! Skönt när man är klar men det var sista gången jag gör 4 av samma sak. Rätt segt!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt!
Men borde ligga i skryttråden ;)
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Så var dom äntligen klara! Skönt när man är klar men det var sista gången jag gör 4 av samma sak. Rätt segt!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Väldigt fina! Det är bara att buga och bocka!
Jag förstår din känsla. Fick samma känsla då jag gjorde 6 barstolar. ”One Piece” räcker för att bli nöjd!
Dag
 
Jag prövar med något enklare! Som alla stora män så måste man ju prova att uppfinna hjulet! :rofl::crysmile:
 
  • Träskivor utskurna i cirkelform staplade ovanpå varandra på ett arbetsbord med borr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Skruvade isär en gammal lödkolv från televerket. Tänkte göra ren den, men blev lite skeptisk till isoleringen av ledarna, så den kanske ska kasseras ändå. Nermonterad gammal lödkolv på ett bord med synlig gammal isolering och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en gammal lödkolv från televerket med synligt sliten isolering och rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Flyttade in i huset 2012..
Tog då bort gamla tvättmaskinen som varit fastbultad i källargolvet. Gamla, fastbultade tvättmaskinsbult i källargolv med rost, bredvid personens tumme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte kan man ha spänna där farliga saker uppstickande när man ska skaffa barn tänkte jag. Så jag satte på lite stötdämpare i form av rörisolering.
En bult i källargolv täckt med tuggad rörisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fungerade bra med barn 1+2. Men barn 3 går och tuggar på isoleringen.
Så fick ta fram min Biltema-vinkelslip.
Rostig bult på ett källargolv med rester av rörisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Fadai och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.