C
Jag har inte lästa alla inlägg..... Jag förstår o accepterar att de som har många barn inte alltid kan ställa upp..... Jag konstaterar att problemet är detsamma som när mina barn var små för 50 år sedan..... Det var precis likadant då, vissa föräldrar, varav av många välsituerade,(som vi är/var) ställde aldrig upp...Vi kände oss som obetalda barnvakter o inget fel med det, vi gillade o gillar fortfarande barn.... Men tyckte inte det var så trevligt att andra inte ställde upp...
 
A
V videopac skrev:
Alla kan ju inte det, eller vill det. Och jag tror den delen kommer att öka med tid. Men det är bara vad jag tror, kanske är det tvärtom.

Vem som skall betala? Endera får det bli som så att de som kan betala gör det, de som inte kan får "betala" med sitt arbete eller så får det bli mer pengar från kommunen.

Eller så får man stänga av de barn som har föräldrar som endera inte kan ställa upp eller inte vill.
Alternativet till att folk engagerar sig ideellt, är att alla aktiviteter kostar mångdubbelt mer. Ska man avlöna motsvarande dessa ideella krafter, så kommer många barn att stå utan möjlighet att delta. Eller ska staten gå in och skapa statliga idrottsföreningar som med skattemedel avlönar tränare?
 
  • Gilla
pve och 1 till
  • Laddar…
Nåt svenska föreningar är dåliga på är att ragga sponsorer till och med elit klubbar har problem med det där är det staten att skylla på utomlands går det att dra av skatt om man sponsrar ungdoms sport och det hjälper klubbarna mycket
 
Scouten skrev:
Alternativet till att folk engagerar sig ideellt, är att alla aktiviteter kostar mångdubbelt mer. Ska man avlöna motsvarande dessa ideella krafter, så kommer många barn att stå utan möjlighet att delta. Eller ska staten gå in och skapa statliga idrottsföreningar som med skattemedel avlönar tränare?
Inte helt dålig idé att staten ska stå för det ligger ju i deras intresse att ha en befolkning som är hälsosam

i usa är det ju skolan som står för dom flesta sporterna jag kan tycka det är ett bra system i Sverige finns ju inga skol lag kvar alls en dom få internatskolorna
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Scouten skrev:
Alternativet till att folk engagerar sig ideellt, är att alla aktiviteter kostar mångdubbelt mer. Ska man avlöna motsvarande dessa ideella krafter, så kommer många barn att stå utan möjlighet att delta. Eller ska staten gå in och skapa statliga idrottsföreningar som med skattemedel avlönar tränare?
Hur är det med hästsporten då? Någon här ovan lade 10' i månaden på detta; det känns ju inte som något de mindre väl situerade kan låta sina barn ägna sig åt.

Det kan mycket väl bli så att om man tycker att det är viktigt med idrottsföreningar så får staten/kommunen stå för en större del av kostnaden.

Men jag tror inte på tanken att tvinga folk till engagemang, det måste komma inifrån.
 
Chaly
Dotterns fotbollsklubb har ett bra upplägg angående kiosken/cafeterian. Alla föräldrar får en eller två kvällar/helger som de ansvarar för. Vill man inte stå själv så har de telefonnummer på hemsidan till frivilla ungdomar som vill tjäna lite pengar, så man kan leja bort sitt pass. Jag ser det som en win-win. Ungdomar får lite jobb och jag slipper en trist helg/kväll i cafeterian. Att följa med/skjutsa på matcher osv är oftast kul, men stå i en kiosk en hel kväll slipper jag helst.
 
  • Gilla
Zynx och 7 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Inte helt dålig idé att staten ska stå för det ligger ju i deras intresse att ha en befolkning som är hälsosam

i usa är det ju skolan som står för dom flesta sporterna jag kan tycka det är ett bra system i Sverige finns ju inga skol lag kvar alls en dom få internatskolorna
Mycket av pengarna kommer ju redan från bidrag. Sen tycker jag det är överdrivet, de flesta hjälper ju faktiskt till kanske är 1eller 2 per lag som inte gör det.

Att det skulle skötas av skolan tycker jag är en värdelös idé, säg att jag vill spela tennis eller hockey ska man då behöva byta skola för att det bara är innebandy som den närmaste skola. Håller på med.

Sen är det ju svårt att få ihop lag på en mindre skola.
 
V videopac skrev:
Hur är det med hästsporten då? Någon här ovan lade 10' i månaden på detta; det känns ju inte som något de mindre väl situerade kan låta sina barn ägna sig åt.

Det kan mycket väl bli så att om man tycker att det är viktigt med idrottsföreningar så får staten/kommunen stå för en större del av kostnaden.

Men jag tror inte på tanken att tvinga folk till engagemang, det måste komma inifrån.
Jag ska erkänna att jag inte är helt insatt i hästsporten, men jag vet att en kollega får lägre avgift i sitt stall mot att föreningen får använda hästen i undervisning och träning. han tycker det är super då de slipper åka dit varje dag för att mocka(?) och fixa till för hästen.
 
Chaly Chaly skrev:
Dotterns fotbollsklubb har ett bra upplägg angående kiosken/cafeterian. Alla föräldrar får en eller två kvällar/helger som de ansvarar för. Vill man inte stå själv så har de telefonnummer på hemsidan till frivilla ungdomar som vill tjäna lite pengar, så man kan leja bort sitt pass. Jag ser det som en win-win. Ungdomar får lite jobb och jag slipper en trist helg/kväll i cafeterian. Att följa med/skjutsa på matcher osv är oftast kul, men stå i en kiosk en hel kväll slipper jag helst.
Låter väldigt bra.
 
R robban2012 skrev:
Mycket av pengarna kommer ju redan från bidrag. Sen tycker jag det är överdrivet, de flesta hjälper ju faktiskt till kanske är 1eller 2 per lag som inte gör det.

Att det skulle skötas av skolan tycker jag är en värdelös idé, säg att jag vill spela tennis eller hockey ska man då behöva byta skola för att det bara är innebandy som den närmaste skola. Håller på med.

Sen är det ju svårt att få ihop lag på en mindre skola.
Så klart inte passa alla skolor men som dom har andra länder så har dom bara inte en sport dom klassiska sporterna
 
Hästsport är svår att jämföra med andra sporter stallen är oftast privat ägda eller man hyr plats mer som en bostadsrättsförening ingen lag sport på det sättet heller man åker på tävlingar själv
 
M maria01 skrev:
Hästsport är svår att jämföra med andra sporter stallen är oftast privat ägda eller man hyr plats mer som en bostadsrättsförening ingen lag sport på det sättet heller man åker på tävlingar själv
Men de flesta har väl inte egen häst? Det lilla jag hört om ridning är att man är tvungen att hjälpa till med mycket runt hästen och inte bara komma och rida. Tycker det i så fall är väldigt sunt och bra.
 
R robban2012 skrev:
Men de flesta har väl inte egen häst? Det lilla jag hört om ridning är att man är tvungen att hjälpa till med mycket runt hästen och inte bara komma och rida. Tycker det i så fall är väldigt sunt och bra.
Om man nu ska tävla är det egen häst eller delägare som är vanligt ridskola är nåt helt annat
 
Sen ska man veta att ridsport inte behöver vara dyrt men det beror helt hur man bor storstad eller egen gård många som har häst har dom på egna gården eller oss nån bekanta flickorna är där själva och tar han om allt päronen behöver inte göra nåt mer en köra dom dit
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Då kan man ju hyra in personal? :thinking:
Hur ideellt blir det då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.