Ta ett snack med din bank om hur du ska skydda dina pengar och undvika en sådan situation. Du betalar för den tjänsten. Fråga därför en säker källa. Om man blir för fyrkantig riskerar man att slå sig gång på gång mot samma mur. Det blir nog jobbigt för dig i längden att hålla på så och få utbrott varje gång det inte går att upprätthålla. Till slut försvårar man för sig själv och tro mig att det bara är du själv som lider av det.
Marike Marike skrev:
Det sist nämnda.Och det är inte enbart pengarna kortet är laddat med som kan försvinna. Läste om en man som förlorade kortet, blev av med allt han hade på banken + kortkrediten. Vårdslöshet sa banken.
 
R RalleB skrev:
Det är ingen fara att använda sitt kort på internet med lite sunt förnuft,
att betala en premunation hos Disney eller skriva in sitt kortnummer på paypal (världens största betaltjänst online) är ingen fara eller att vara vårdslös.

skriver man däremot in sitt kortnummer på en rysk porrsida får man skylla sig själv.

Jag har handlat med kort på internet i säkerligen mer än 20 år och aldrig blivit blåst. Tusentals köp..
Prenumerera = att köpa ett antal nummer i förväg. Pre + numerera. (Fråga mig inte vart det ena m:et tog vägen, stavningsreglerna kring dubbelstavning av m är något oklara )
 
Marike
Rätt ska va rätt, PP svarade till sist. de skrev så här: "
På grund av de lagar som finns i Sverige så är det inte möjligt för oss att debitera ditt bankkonto direkt och det är därför ett kort måste användas.
I många fall så kan man använda sitt PayPal-saldo men det är upp till säljaren vilka betalningsmetoder som de accepterar. Så om du ombeds att koppla ett kort för att göra betalningen så kan det vara så att säljaren kräver det. Det krävs ofta när det är prenumerationstjänster."
Så att PP aldrig lämnar ut uppgifterna är fel. I detta fall skulle kortuppgifterna kunna komma att spridas inom Disney koncernen vilket ökar risken för hackning.
Bedrägerierna ökar något kopiöst så häckla inte den som är extra försiktig.
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Så att PP aldrig lämnar ut uppgifterna är fel. I detta fall skulle kortuppgifterna kunna komma att spridas inom Disney koncernen vilket ökar risken för hackning.
Bedrägerierna ökar något kopiöst så häckla inte den som är extra försiktig.
Man ska inte häckla den som är försiktig. Men, jag tycker du brister lite i din riskanalys. Analysen ska i sin enklaste form vara en kombination av konsekvens (potentiellt stor men du kan göra den liten) och risk för att något händer.

Delar du din kortinformation med Klarna, etablerade svenska butiker, etablerade utländska butiker etc så är risken mycket låg att något inträffar. Oavsett om hela koncernen får ta del av betalinformationen.

I ditt fall skulle jag säga att det föreligger ett större problem lokalt hos dig. Har du brandväggar, antivirus och eller en känsla för vilka sidor man ska surfa på....osv. Kort sagt, jag tycker du fokuserar på fel saker när du är försiktig.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Marike
MathiasS MathiasS skrev:
Man ska inte häckla den som är försiktig. Men, jag tycker du brister lite i din riskanalys. Analysen ska i sin enklaste form vara en kombination av konsekvens (potentiellt stor men du kan göra den liten) och risk för att något händer.

Delar du din kortinformation med Klarna, etablerade svenska butiker, etablerade utländska butiker etc så är risken mycket låg att något inträffar. Oavsett om hela koncernen får ta del av betalinformationen.

I ditt fall skulle jag säga att det föreligger ett större problem lokalt hos dig. Har du brandväggar, antivirus och eller en känsla för vilka sidor man ska surfa på....osv. Kort sagt, jag tycker du fokuserar på fel saker när du är försiktig.
Hur kan du påstå att jag fokuserar på fel saker? Har du information om mina säkerhetsprogram? I så fall har du fel information.
Det är möjligt att jag överdriver men hellre det än att vara oförsiktig, det är ju inget livsavgörande att ha filmkanal.
Vad gäller PP har jag inget övrigt att klaga på.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Det jag känner en viss oro för att väldigt många företags säkerhetsnivåer rent generellt, då menar jag inte enbart yttre intrång utan även från insidan utifrån av vad jag sett och tagit del av. Jag är själv säkerhetsprövad (av Säpo utförd registerkontroll, personutredning, ekonomi, intervju, etc, beroende på nivå) och fått en säkerhetsklassning utifrån den information jag får tillgång till och har deltagit i olika arbeten med det som krav.
När det gäller korthantering är det viktigaste att om mina kortuppgifter blir stulna så ska de inte kunna användas utan att jag har gjort ett godkännande, om sedan något företag tillåter köp utan att säkerhetsvalidera ett godkännande så ser jag det som deras problem om betalning uteblir.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Marike
A AndersS skrev:
Det jag känner en viss oro för att väldigt många företags säkerhetsnivåer rent generellt, då menar jag inte enbart yttre intrång utan även från insidan utifrån av vad jag sett och tagit del av. Jag är själv säkerhetsprövad (av Säpo utförd registerkontroll, personutredning, ekonomi, intervju, etc, beroende på nivå) och fått en säkerhetsklassning utifrån den information jag får tillgång till och har deltagit i olika arbeten med det som krav.
När det gäller korthantering är det viktigaste att om mina kortuppgifter blir stulna så ska de inte kunna användas utan att jag har gjort ett godkännande, om sedan något företag tillåter köp utan att säkerhetsvalidera ett godkännande så ser jag det som deras problem om betalning uteblir.
Exakt så känner jag också.
 
Marike Marike skrev:
Hur kan du påstå att jag fokuserar på fel saker? Har du information om mina säkerhetsprogram? I så fall har du fel information.
Det är möjligt att jag överdriver men hellre det än att vara oförsiktig, det är ju inget livsavgörande att ha filmkanal.
Vad gäller PP har jag inget övrigt att klaga på.
det kan jag göra via uteslutningsmetoden. Paypal och disney är inte problemet här. Vorde det det enda problemet hade vi inte några problem man behöver ta hänsyn till. Sårbarheter lokalt hos dig har inte berörts en enda gång i denna tråd men är en mycket större risk än Paypal och disneys hantering av dina uppgifter. Skulle du vara så påläst om din lokala situation att det vore tillräckligt skulle du ha diskuterat det här. Jag gissar förstås men kan du skriva under på att jag har fel?
 
Marike Marike skrev:
Tänkte prova Disney + ett år. Problemet är att jag inte kan betala då jag aldrig uppger mitt kontokortsnr på internet, tänkte betala med Paypal vilket är ett av betalningsalternativen. Men när jag betalar med Paypal kräver Disney att jag ska skriva in mina kortuppgifter, alla. Men det var det jag inte ville, det är därför jag använder Paypal.Har de ens ett alternativ till kortbetalning? Som att gå att handla mat och betala med pengar och sedan bli avkrävd fullständigt kontokortsnr.
Ska det va så? Eller har jag missat något?
Jag har två konton i samma bank. Inte för att jag har så mkt pengar men jag vill inte bli av med det lilla jag har heller. Även om jag via bankgarantin skulle få tillbaka pengarna så är det ju världens krångel och vem ska betala maten till mina hundar innan jag fått pengar igen? Jag har ett kort kopplat till det ena kontot. Det fyller jag på när jag ska handla på internet eller annat. Skimmas kortet kan de bara sno pengarna som är på det kontot. De kommer inte åt det kortlösa kontot. Sett i tråden att det finns andra alternativ att köpa på pressbyros mm men bor man på landet som jag gör är det för krångligt.
 
S StevieGee skrev:
Skaffa ett gratis konto på exempelvis Forex. Då får du ett gratis kort.
För över de pengar som behövs för att betala.
Gratis? Har de gratis konton utan avgifter?
 
Skumpe
Marike Marike skrev:
Hur kan du påstå att jag fokuserar på fel saker? Har du information om mina säkerhetsprogram? I så fall har du fel information.
Det är möjligt att jag överdriver men hellre det än att vara oförsiktig, det är ju inget livsavgörande att ha filmkanal.
Vad gäller PP har jag inget övrigt att klaga på.
Det värsta som kan hända är att någon använder ditt kort för att tömma ditt konto genom att genomföra faktiska eller fiktiva köp. De flesta banker har en funktion där man måste öppna kortet för internetköp utan tvåfaktorsautentisering. Det betyder att personen som kapar ditt kort måste genomföra bedrägeriet samtidigt som du har öppnat kortet för sådana köp. Osannolikt alltså.

Om någon kapar ditt kort kommer du att få tillbaks dina pengar. Bankerna ersätter drabbade vid kontokortsbedrägerier om det inte är så att du varit uppenbart oförsiktig. Att prenumerera på Disney+ är inte ett sådant fall av oförsiktighet. Jag tycker att din risk/nytta-analys är snedvriden. Du överskattar både risken att drabbas och konsekvensen av att drabbas.
 
Marike
MathiasS MathiasS skrev:
det kan jag göra via uteslutningsmetoden. Paypal och disney är inte problemet här. Vorde det det enda problemet hade vi inte några problem man behöver ta hänsyn till. Sårbarheter lokalt hos dig har inte berörts en enda gång i denna tråd men är en mycket större risk än Paypal och disneys hantering av dina uppgifter. Skulle du vara så påläst om din lokala situation att det vore tillräckligt skulle du ha diskuterat det här. Jag gissar förstås men kan du skriva under på att jag har fel?
Varför skulle jag diskutera mitt internetskydd? Tråden handlar om varför det avkrävdes kortnr när det enligt D gick lika bra med PP och sedermera vilka riskerna är att lägga ut kortinfo.
Vetskapen om att det ligger kanske miljoner kort på D gör sajten till ett attraktivt byte. Ingen hackare skulle göra sig besvär att hacka min dator för att belönas med familjefoto.
Jag känner mig fullständigt trygg i mitt användande, och det vill jag fortsätta med.
 
Marike Marike skrev:
Tänkte prova Disney + ett år. Problemet är att jag inte kan betala då jag aldrig uppger mitt kontokortsnr på internet, tänkte betala med Paypal vilket är ett av betalningsalternativen. Men när jag betalar med Paypal kräver Disney att jag ska skriva in mina kortuppgifter, alla. Men det var det jag inte ville, det är därför jag använder Paypal.Har de ens ett alternativ till kortbetalning? Som att gå att handla mat och betala med pengar och sedan bli avkrävd fullständigt kontokortsnr.
Ska det va så? Eller har jag missat något?
Jag har spenderat större delen av året i Sverige efter att ha bott utomlands i 15 år och kan säga att det här är mycket vanligt och egentligen konstigt att Sverige inte följer internationella standarder. Det är bara att vänja dig. För Disney så står ju Visa, Amex osv för en försäkring och för dig som kund finns ju inte heller någon risk - bankerna står ju för den så det kanske blir lite knepigt att byta kort om numret skulle bli stulet på nätet men det är inte så mycket mer än det.
 
Två saker:

1. Varför har man överhuvudtaget debitkort? Det har jag aldrig förstått.
2. Paypal lär inte lämna ut några kontouppgifter till Disney utan Disney kräver bara att du har ett kort knutet till ditt Paypalkonto.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.