Är det inte dags för lite mer romantik i arkitekturen utan att för den delen hamna i 1800-talets överdekorerade ornamentik? Ariel Ramirez, grundare av Studio RAM, slog på stort med dubbel takhöjd och allt i Lidingövillan som Isabella Löwengrip ägde under ett år. Nu har de ursprungliga ägarna satsat på en villa som upplevs som både generöst stor och intimt liten på en och samma gång. Snart dyker den även upp på TV4:s Grand Designs.

Du kan läsa artikeln här: Grand Design på Lidingö - stor och liten på samma gång
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Snyggt hus! Kanske lite stabbigt och vräkigt, men sammantaget schysst tycker jag. Håller helt med om resonemanget om strävan att försöka nå nån slags nyromantik, med omsorgsfullt utformade moderna detaljer.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Vad har det stackars huset gjort för att förtjäna alla dessa mattor?

Grymt snyggt badrum dock!
 
Väldigt vackra innertak! Jag behöver nya innertak när jag ska riva en vägg, tror det får bli något inspirerat av detta.
 
  • Gilla
Annelie Hultberg och 3 till
  • Laddar…
Som vanligt vore det intressant att veta hur man löst tillgänglighetskraven. Jag ser inga ramper eller hissar, och det verkar inte finnas kök på bottenplanet (där man parkerar och går in) heller?
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
B b8q skrev:
Som vanligt vore det intressant att veta hur man löst tillgänglighetskraven. Jag ser inga ramper eller hissar, och det verkar inte finnas kök på bottenplanet (där man parkerar och går in) heller?
Har man pengar så kanske man slipper allt sånt? :thinking:
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
B b8q skrev:
Som vanligt vore det intressant att veta hur man löst tillgänglighetskraven. Jag ser inga ramper eller hissar, och det verkar inte finnas kök på bottenplanet (där man parkerar och går in) heller?
snart kommer frågan om uppvärmningskostnader också... stön!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
oliva och 6 till
  • Laddar…
Hur mycket kostar det inte att värma upp ett sådant hus!
 
  • Haha
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 6 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Som vanligt vore det intressant att veta hur man löst tillgänglighetskraven. Jag ser inga ramper eller hissar, och det verkar inte finnas kök på bottenplanet (där man parkerar och går in) heller?
Det är ju i princip ett souterränghus.
 
Jonas Lundholm Jonas Lundholm skrev:
Vad har det stackars huset gjort för att förtjäna alla dessa mattor?

Grymt snyggt badrum dock!
Vad är det för fel på att få lite mjukhet i rummen och skön känsla mot fötterna, samt bättre akustik? Det är ju inte ens överdrivet med mattor.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Hoppas den svenska versionen blir lika bra som originalet med kevin mccloud jag har sett alla avsnitten bästa är att det stor blandning på husen och budget och många bygger själva från fornborg till extrem lyx kåk men har svårt att se det i Sverige tyvärr
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Jonas Lundholm Jonas Lundholm skrev:
Vad har det stackars huset gjort för att förtjäna alla dessa mattor?

Grymt snyggt badrum dock!
Det är väl inte särskilt mycket mattor i huset?
Jag gillar verkligen det här huset och hur arkitekten tänker!
 
Äntligen lite mer vågad internationell arkitektur! Grymt fint. Ett hus som det känns spännande att bo i. Är så fruktansvärt less på ängslig svensk stramt i vitt...
 
  • Gilla
P28 och 1 till
  • Laddar…
M Method Man skrev:
Äntligen lite mer vågad internationell arkitektur! Grymt fint. Ett hus som det känns spännande att bo i. Är så fruktansvärt less på ängslig svensk stramt i vitt...
Fast oftas handlar det om priset många skulle nog bygga som det här huset men då blir huset minst 3 gånger så dyrt på grund av dom dyra byggpriserna i Sverige man ser dom spännande och intressanta husen oftast ligger i dom finaste områdena med högs inkomster men jag håller med dig
 
  • Gilla
Method Man
  • Laddar…
Hu så dystert mörkt och sterilt! Skulle aldrig palla att bo där.
 
  • Gilla
oliva och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.