Frustrator Frustrator skrev:
Jag är för trög för att fatta frågan :)
Alltså jag vet inte exakt hur en sån där CNC laser funkar men gissar att den bara skär igenom, inte att den kan bränna bort till ett visst djup. Således kan bara tvådimensionella former tas fram?
 
Nu är samtliga ben är svarvade och det som återstår är finjobbet med fil och sandpapper. Ett ben blev helt klart igår.

Svarvade träben i olika stadier av bearbetning på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysvarvade träben ligger på en verkstadsbänk, redo för efterbearbetning med fil och sandpapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarvat träben med utsmyckade detaljer i en svarv verktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarvade träben på en arbetsbänk bredvid en borrpress och verktyg för finslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 14 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Då ska man bara ha den kontakten..
Samtliga mekaniska verkstäder jag kontaktat i Halmstad sista året har inte ens bemötat sig att säga "tack, men inte intresserade". Har liksom fått höra av mig ett gäng gånger och till sist dragit ur dem ett nej.

Kanske bara mig det är fel på :)
Kolla med Linto precisionsvattenskärning
Dom har lagt ut på dina Facebooksida att man kan ladda hem ett program, rita upp detaljen och maila över för kostnadsförslag
 
Cheesen
Hennke85 Hennke85 skrev:
Nu är samtliga ben är svarvade och det som återstår är finjobbet med fil och sandpapper. Ett ben blev helt klart igår.

[bild] [bild] [bild] [bild]
Alltså jag svaravar ju inte speciellt ofta, men jag brukar putsa färdigt innan jag tar loss objektet från svarven.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså jag svaravar ju inte speciellt ofta, men jag brukar putsa färdigt innan jag tar loss objektet från svarven.
Hade jag gjort om det var ett enstaka objekt, nu har jag kört med mall och börjat med ett grovt skär och sedan bytt till ett mer för detaljer tyvärr är det inte exakt nog utan jag får köra det sista på frihand. Så för att minska på antalet verktygsbyten så fick det bli såhär.
 
Arboga kugghjulen, vad är det för modul å dessa ?
 
H hyggabus skrev:
Arboga kugghjulen, vad är det för modul å dessa ?
Modul 2, 20grader. Iaf det jag kört på.
 
Jag har konverterat svetspistolen från M8 gänga till 12mm fjäderhylsa på min lilla Bimax Mig. Mest för att M8 gasmunstycken inte gick att hitta och att fjäder verkar smidigare som en bonus blir kontaktrören nu M6 istället för M5. Tanken var att använda julas adapter men den visade sig ha någon annan gänga och fick dras om till M8. Givetvis var inte gängtapparna hemma så en egen fick tillverkas av en M8 skruv. Det gick förvånansvärt bra bra att gänga i mässingen

https://www.jula.se/catalog/verktyg...-lod/svets/tillbehor/munstycksadapter-210064/

Komponenter för svetspistol visade på träyta, inkluderar fjäderhylsa, omgjord adapter och M8 skruvgängtapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svetspistol med konverterad fjäderhylsa och kontaktrör, ovanpå ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Modul 2, 20grader. Iaf det jag kört på.
Jag gissar att du kollat med tex Mekanex vad de tar för ett standardkugghjul ?
Att svarva upp innerdiametern och fräsa ur spåret kan nog många i sällskapet hjälpa till med.
en snabbkoll i denna tabell ger att de har stålkugghjul som jag tror skulle funka för min Arboga ( E100S)
min maskin har 6 lösa kugghjul 16, 19, 31, 36, 48 och 51 kuggar. Mekanextabellen fixar inte de minsta hjulen (ansatsens diameter för liten ) och 51 kugg varianten finns inte. Ansatsen går ju att lösa. 51 kugg är värre.
Att det ena hjulet är gjort av nån komposit är troligen för att få en mjuk och tyst gång.
https://www.mekanex.se/wp-content/uploads/cylindriska_kugghjul.pdf
 
H hyggabus skrev:
Jag gissar att du kollat med tex Mekanex vad de tar för ett standardkugghjul ?
Att svarva upp innerdiametern och fräsa ur spåret kan nog många i sällskapet hjälpa till med.
en snabbkoll i denna tabell ger att de har stålkugghjul som jag tror skulle funka för min Arboga ( E100S)
min maskin har 6 lösa kugghjul 16, 19, 31, 36, 48 och 51 kuggar. Mekanextabellen fixar inte de minsta hjulen (ansatsens diameter för liten ) och 51 kugg varianten finns inte. Ansatsen går ju att lösa. 51 kugg är värre.
Att det ena hjulet är gjort av nån komposit är troligen för att få en mjuk och tyst gång.
[länk]
Oavsett blir det nog dyrare än mina tre kronor för att skriva ut :) (och inte lika kul)
Har förstått det som att det är komposit för att drevet ska kunna gå sönder om belastningen blir för hög, istället för att bränna motorn.

På några ställen verkar de kosta 3-400kr +det tillkommer en del bearbetning efteråt. Förstått det att det kan vara svårt att få hålet helt i centrum?
 
Redigerat:
Rickard.
Frustrator Frustrator skrev:
Har förstått det som att det är komposit för att drevet ska kunna gå sönder om belastningen blir för hög, istället för att bränna motorn.
En vanlig Arboga har väl typ 1 hk så jag tror inte dreven går sönder först. Jag tror istället att det är för att minska ljud och framförallt minska behovet av smörjmedel.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
En vanlig Arboga har väl typ 1 hk så jag tror inte dreven går sönder först. Jag tror istället att det är för att minska ljud och framförallt minska behovet av smörjmedel.
Man lär sig så länge man lever.
Min motor är på 0.9hk. men drevet sitter inte direkt på axeln, sitter på växellådans 'andra' axel.
 
Det är inte svårt att få hålet centrerat om kugghjulet redan har ett hål, då kan man vid riggningen i en svarv passa hjulet med detta hål som referens. Är hjulet utan hål bör sk "mjuka backar" i svarvchucken fixa en tillräckligt bra centrering.
Den här tillämpningen kräver inte särskilt små toleranser, det gör inget om vi har lite spel mellan kuggarna.
 
H hyggabus skrev:
Det är inte svårt att få hålet centrerat om kugghjulet redan har ett hål, då kan man vid riggningen i en svarv passa hjulet med detta hål som referens. Är hjulet utan hål bör sk "mjuka backar" i svarvchucken fixa en tillräckligt bra centrering.
Den här tillämpningen kräver inte särskilt små toleranser, det gör inget om vi har lite spel mellan kuggarna.
Låter som jag ska skicka min skeva axel till dig ;)
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Alltså jag vet inte exakt hur en sån där CNC laser funkar men gissar att den bara skär igenom, inte att den kan bränna bort till ett visst djup. Således kan bara tvådimensionella former tas fram?
Man kan gravera också, men djupet blir inte exakt. Är det ett material av jämn kvalitet (tex akryl, MDF eller masonit), så blir det djup du får väldigt jämnt för hela delen, baserat på vilken effekt du ska ha. Så, vill du gravera till ett djup, och det exakta djupet inte är så viktigt, bara att det blir jämnt, så går det bra. Så, gravera in mönster och sånt går utmärkt, men inte 3D-strukturer eller spår med exakt förutbestämt djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.