Tänkte dela med mig av lite bilder på det som ska bli Badrummet på övervåningen i huset samt försöka reda ut lite saker enligt säkervattenväggen beskrivningen :)

https://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf

Utgångsläget:
Konstruktionsfas av ett badrum med reglar på väggar, isolering och utritad duschyta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjat badrumsbygge med synliga träreglar, elrör och markeringar för installation på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbyggnadsarbete i ett blivande badrum med en synlig blå duschavloppskoppling i golv och väggreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började med att regla upp cc 30 på det som är den enda "ytter" väggen i badrummet. Annars är det cc45 på väggen till höger och cc 30 på resterande väggar.

Renoveringsfas av ett blivande badrum med oskyldade träreglar, isolering och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjad renovering av ett badrum med reglade väggar, isolering, och en stege mitt på golvet, verktyg och material utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har sänkt taket i dusch ytan för att slippa få en del med sned tak i duschen.
Takreglar och isolering i ett pågående badrumsrenoveringsprojekt, med synliga OSP-skivor och installationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takdosor för belysning är nu nästa steg innan jag går på med Gips skivorna i taket.
Renoveringsarbete i blivande badrum med reglar uppsatta och tak sänkt för duschutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är dock lite osäker på arbetsgången nu, har tidigare alltid satt tak före jag har gått på med väggskivor men när jag sett nån video på säkervattenväggen samt läser deras beskrivning så verkar de göra väggarna först och sedan taket?

Vidare ska vi bygga en inbyggd toalett liknande denna:
Väggmonterad toalett med vit sits intill kaklade väggar och inbyggd spolknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag förstår det så gör man klart med allt tätskikt klinker/kakel osv innan man bygger denna låda utan på färdig vägg. Men behöver man använda tätskikt på nått sätt på denna låda?

Sen nästa fundering, om man gör en nisch byggs den upp på samma sätt med en fejk vägg? eller kan man tillåta urtag i befintlig vägg? och låta tätskiktet följa med "in"?
Vitt kaklat badrum med duschutrustning och en inbyggd hyllnisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller denna lösning med "utåtgående" nisch:
Moderna badrumsinredning med rektangulärt handfat, rund spegel med belysning och inbyggd toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar/synpunkter och idéer och andra tips :)

/Peter
 
Blir nog bra det där!

Taket eller vägg först är väl vad du själv känner blir enklast. Dock skall ju skivorna fullskruvas, så du måste ju ha tillräckligt med horisontell regel upptill att skruva skivorna i.

Anledningen med tätskikt bakom nisch är ju att det finns en vattencistern och koppling till toalettstolen, så eventuellt läckage från den skall hamna på rätt sida tätskikt. Så nej, finns det ingen dold koppling eller cistern bakom behöver du inte tätskikta bakom nischen.
 
F Firro skrev:
Är dock lite osäker på arbetsgången nu, har tidigare alltid satt tak före jag har gått på med väggskivor
Mycket enklare att sätta taket först då man kan släppa lite på måttet eftersom där ska på 13mm på var vägg sen ju.
Svårare att skära takets skivor exakta efter väggarna än att skära väggarna efter taket.

F Firro skrev:
Som jag förstår det så gör man klart med allt tätskikt klinker/kakel osv innan man bygger denna låda utan på färdig vägg. Men behöver man använda tätskikt på nått sätt på denna låda?
Korrekt.
Fuktskydd hela badrummet och sätt alla plattor.
Efter detta monterar man stativet till toalettstolen och bygger in detta.
Sen plattsätter man inbyggnaden... och glöm inte ett skvallerhål under toalettstolen så eventuella läckage kan visa sig.

F Firro skrev:
Sen nästa fundering, om man gör en nisch byggs den upp på samma sätt med en fejk vägg? eller kan man tillåta urtag i befintlig vägg? och låta tätskiktet följa med "in"?
Det handlar ju helt och hållet om tjocklek på befintlig vägg.
Jag vet att Wediboard har färdig skivor i fukttåligt material med inbyggda nischer i och då kan man göra all tätskiktning och sen limma dit den med fix och bygga på väggen så att säga... sen smäller man plattor på den.

https://www.wedi.de/en/products/building-systems/partition-walls/sanwell-wall-element

Fördelen med detta är att man slipper tätskikt alla ytter och innerhörn i nischen och det är alltid de mest utsatta punkterna för problem.

F Firro skrev:
Eller denna lösning med "utåtgående" nisch:
Liknande lösning som ovan med en plan skiva istället men mycket bättre då nischer aldrig är roliga att hålla rena.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det handlar ju helt och hållet om tjocklek på befintlig vägg.
Jag vet att Wediboard har färdig skivor i fukttåligt material med inbyggda nischer i och då kan man göra all tätskiktning och sen limma dit den med fix och bygga på väggen så att säga... sen smäller man plattor på den.

[länk]

Fördelen med detta är att man slipper tätskikt alla ytter och innerhörn i nischen och det är alltid de mest utsatta punkterna för problem.

Liknande lösning som ovan med en plan skiva istället men mycket bättre då nischer aldrig är roliga att hålla rena.
Såg ju riktigt bra ut, https://www.jackon.se/produkter-bygg/vatrum/jackoboard-vatrumsskiva/ verkar ju vara ett annat allternativ. De jag inte kan se dock är nått exempel med just den lösningen som du beskriver att man gör klart tätsikten och sen kan limma skivorna mot tätsiktet? men de kanske går endå? :)

/Peter
 
F Firro skrev:
Såg ju riktigt bra ut, [länk] verkar ju vara ett annat allternativ. De jag inte kan se dock är nått exempel med just den lösningen som du beskriver att man gör klart tätsikten och sen kan limma skivorna mot tätsiktet? men de kanske går endå? :)

/Peter
Jag vet inte om Jackson har den med färdig nisch dock men det är så de används...
Kan även använda 50mm till att bygga in badkar t.ex
 
Så montage av belysning
Takstomme med inbyggd belysning och isolering, samt en stege och den första monterade gipsskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samt första gips skivan
Montering av belysning och första gipsskivan i ett pågående byggprojekt med synliga stomkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Gips taket klart :)
Nyinstallerat gipstak med infällda spotlights i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Trollskidan och 4 till
  • Laddar…
Hej!

Ska man försöka försänka/jacka ur regeln de 2-3 millimeter som LKs fixtur bygger?

Metallfäste monterat på träregel med synlig OSB-skiva och flexibla rör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Peter
 
Nej, bara skruva fast ordentligt på regeln, fixera slangen och skiva på
 
F Firro skrev:
Ska man försöka försänka/jacka ur regeln de 2-3 millimeter som LKs fixtur bygger?
Ja det SKA man... bara lata jävla rörläggare som inte gör det !!!!!

Skulle vilja tvinga dit en sådan rörläggare att sätta plattorna sen när väggen buktar runt blandaren.
Svårt nog med rörmanschetter och lim/gummi som bygger på tjockleken.
 
  • Gilla
Joak och 7 till
  • Laddar…
J J-O skrev:
Nej, bara skruva fast ordentligt på regeln, fixera slangen och skiva på
Du sätter inte plattor va... ;)
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
T
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du sätter inte plattor va... ;)
Ja, det värsta som finns när en lat jävla rörmokare inte har fräst in skenan, vilket tar 2-3 minuter för hen att göra. Nej, istället ska vi plattsättare ta bajsmackan sedan när kunden kommer dragandes med en 2 meters kommod/handfat:mad:
 
  • Gilla
hertigen17 och 2 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Ja, det värsta som finns när en lat jävla rörmokare inte har fräst in skenan, vilket tar 2-3 minuter för hen att göra. Nej, istället ska vi plattsättare ta bajsmackan sedan när kunden kommer dragandes med en 2 meters kommod/handfat:mad:
Exakt... eller storformatsplattor som rider på bulan i väggen :mad::mad::mad:
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
F Firro skrev:
Så montage av belysning
[bild]
Samt första gips skivan
[bild]
Bara för att lära mig. Man läser alltid att man ska fästa slangen var X:te cm för att det ska gå att dra om kabel i efterhand. Men varje gång man ser bilder på nåt nybygge eller renovering så ser det ut såhär istället, en massa ormar överallt .

En sak till, dosan till höger i bild, kommer inte den byggas in i väggen? Får man det?
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du sätter inte plattor va... ;)
Endast DIY.
En släkting som jobbar heltid som plattsättare och till störata delen satte plattorna i mitt nygjorda badrum fnös när jag ställde samma fråga innan skivning, sitter 30*60 plattor på väggen. Buktade ingenting som påverkade varken plattorna eller blandarfäste. Inga fogsprång eller andra konstigheter. Men visst du har med all säkerhet rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.