T
Flyttade in i radhus tidigare i år. Ganska snart började det rinna i näsan, svida i ögonen. Tryckande huvudvärk kom också. Jag har aldrig tidigare haft sådana problem. Känner sedan dess av i andra hus också. Min partner känner av noll besvär.

Vi har rivit ut gammalt badrum, rivit ut alla golv, bytt syllar. Problemen kvarstår. Så fort jag kommer in genom dörren. Gammal "tvättstuga" med äcklig tapet återstår. Har snart rivit ner alla tapeter där.

Snart har vi ett nyrenoverat hus som jag inte kan bo i. Och hur säljer jag ett hus där man uppenbarligen kan bli sjuk?

Riskkonstruktion är det. Så några dolda fel lär det inte bli tal om.

Jag har gjort allergitest - visar inga konstigheter.

Vad ska jag göra?
 
  • Gilla
JonasMunding
  • Laddar…
Har bostaden mekanisk ventilation?
 
  • Gilla
Tomte_i_hus
  • Laddar…
T
S Spikrätaren skrev:
Har bostaden mekanisk ventilation?
Nej, tilluftsventiler i alla sov- och vardagsrum. Har väl fått någon synpunkt på att det kanske behövs en till i vardagsrum upp + nere. Har också "ventilläge" på många fönster och försöker använda det läget så ofta det går.
 
harry73
Gör färdigt huset och sälj det med vinst?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
T
S Spikrätaren skrev:
Har bostaden mekanisk ventilation?
Ventilerat golv på nedervåningen.
 
T
harry73 harry73 skrev:
Gör färdigt huset och sälj det med vinst?
Jo, det är ju tänkbart men

* det är inte säkert att vinsten motsvarar de penagr vi lagt ner
* vi vill ha något i samma område som funkar (inte bryta upp med barn)
* vi tycker ju om huset och området väldigt mycket
* fånigt kanske, men det känns banne mig tveksamt moraliskt...
 
Har du möjlighet att installera ftx med allergifilter, inställd på minimalt övertryck för att tvinga bort för dig skadliga partiklar i inomhusluften?
 
Prova att sova med öppet fönster.
 
T
S Spikrätaren skrev:
Har du möjlighet att installera ftx med allergifilter, inställd på minimalt övertryck för att tvinga bort för dig skadliga partiklar i inomhusluften?
Får ju ta reda på mer om detta. Det kostar ... 100 000?
 
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Prova att sova med öppet fönster.
Tyvärr är problemen på en annan nivå än vad den åtgärden kan lösa.
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
A
Har du kanske en inbyggd ozongenerator i en AC/Luftvärmepump ifall du har en sån? Isåfall stäng av den ett tag och se om det blir bättre.
 
Myrstacken
Har du väldigt torr luft??

Där vi bodde förut var allt kanon för mig men efter att vi bytt till nya fina fönster blev huset för tätt och torrt inne..
Jag var då konstant sjuk,,, eller rättare sagt så kände jag mig det..
tät i näsan svidande ögon och ont i halsen samt gick och nös en del..
Dock ingen huvudvärk
Detta försvann när jag gick till jobbet och återkom efter en stund efter jag kommit hem..
Fick stå och harkla och fräsa varje morgon på toaletten..

Fick rådet att ha lite öppet i sovrummet samt att antingen ställa koppar med vatten lite här och där eller skaffa massa blommer.
 
Har ni handlat nya möbler och textilier så kan det vara att du är känslig mot div. flamskyddsmedel och annat. Jag upplevde det med prydnadskuddar och täcken från Ikea.
 
Jag har upptäckt att jag har problem med vissa märken av tapetlim, så finns mycket man kan reagera på...
 
T
EMCX skrev:
Har du kanske en inbyggd ozongenerator i en AC/Luftvärmepump ifall du har en sån? Isåfall stäng av den ett tag och se om det blir bättre.
Nej, det har jag inte. Är dock medveten om ozon-grejen, så bra att du ändå nämner det.
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.