Be ditt barn betala abonemanget.
Sen kan du ha en stående överföring från banken tilll ditt barn.
 
Maria T
T TheGame skrev:
Det kan vara en site du använt ditt kortnr på ja, men även en affär där du använt kort.
Att man handlar med kort på affärer i deras terminaler är inte säkrare än att handla på nätet, den som tror det lurar sig själv.
Om en inte vill återgå till bankomatuttag och kontantbetalning är det svårt att undvika kortterminaler i fysiska butiker, den minimala risken att nån skulle komma över mina kortuppgifter där måste jag helt enkelt strunta i. Skulle heller inte avråda någon från att handla på nätet, med kort, men givetvis vara uppmärksam och kanske lite misstänksam; PayPal är en mycket bra lösning när det erbjuds.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Marike
Isakare Isakare skrev:
Be ditt barn betala abonemanget.
Sen kan du ha en stående överföring från banken tilll ditt barn.
Jo de har erbjudit sig. Men jag vill inte det ska göra något jag själv inte vill, hur de sen hanterar sina betalningar är upp till dem.
 
Marike
Jag har nu handlat på E-bay och betalat med Paypal, inga problem. Slutsatsen måste bli att vid abonnemang måste Paypal säkra att abonnemanget automatiskt förnyas om abonnenten glömmer säga upp avtalet. Eftersom det är förskottsbetalning måste även avsikten att säkra inbetalning för tjänsten uteslutas.
Några i tråden har varit inne på det och det lutar åt att de har rätt. Men begriper fortfarande inte varför det inte duger med bankkonto, kontot som kortet är kopplat till.
Jag tog temporärt bort kontot, PP reagerade direkt med mail att jag måste se till att pengar fanns på PP-kontot om jag tänkte handla något, det gick bra att handla, la tillbaka kontot igen så att jag kan skicka tillbaks mitt innestående på PP.
Någon kontakt med PP är omöjlig att få.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
PayPal är inget vidare (mer än att de är bra på att tjäna pengar i alla led).

Kreditkort för nätköp med bra funktioner för att öppna / stänga olika länder, grader av e-handel rekommenderar jag så länge man kan hantera att köpa på kredit. Jag gör så att jag betalar in efter att jag har köpt något. Funkar bra med SEB Mastercard Credit, American Express. OCR är samma varje månad så enkelt att betala allt eftersom.

Handlat på nätet sedan mitten på 90-talet men har faktiskt råkat ut för kortbedrägeri några gånger. Har dock löst sig, senast var det 20+ tusen men tack vare att det var kreditkort så behövde jag inte ligga ute med pengarna.

Apple Pay tycker jag är riktigt bra.

Största ekonomiska risken är dock BankID som är alldeles för kraftfullt och osäkert, speciellt mobilt BankID. Inte lätt att klara sig utan dock. Som tur är kräver vissa banker att man godkänner inlogg via BankID första gången med annan metod (Handelsbanken, Skandiabanken, SEB).
 
Min metod är

1. Så säker datormiljö som är rimligt
2. Handlar bara med ett kreditkort jag ändå har och i betrodda affärer.

Ville man ytterligare öka säkerheten kanske ett debit-kort kopplat till ett konto där man bara flyttar pengar när man handlat något är rätt melodi. Det verkar så opraktiskt att helt vara utan e-handel.
 
Marike
Fick svar från PP. De sa att har jag konto registrerat var det bara att handla, skulle inte behövas kort.
I Disneys villkor står lite konstiga saker. De begär betalningsuppgifter, kortnr/cvv kod (eller liknande), vilket inte kontonr verkar vara. De vill verka kundminded och skriver: Detta möjliggör för oss att fortsätta ge dig tjänsten. Genom att acceptera dessa villkor ger du oss rätt att debitera. Kan vi av någon anledning inte göra det kan vi komma att stänga tjänsten.
Så det är som vi till sist kom in på, ett sätt att låsa abonnenten till ny period om denne glömmer säga upp i tid.
Sedan såg jag något annat jag inte gillade.
Vi sparar dina detaljerade uppgifter såsom kreditkortsnr. Vi kan komma att dela dessa inom Walt Disney family of Companies, ex. ESPN,Marvel,Pixar m.fl. om du samtycker.
Nu blir jag misstänksam, finns det ett val samtycker eller inte, känns som det kvittar, jag har ändå ingen möjlighet att kontrollera vem som har mina uppgifter.
Annat som verkar konstigt är att om jag fattat rätt så stannar mina uppgifter på PP om jag går den vägen, men gör de det? Disney+ godtar inget tecknande om de inte får kortuppgifter.
Mycket möjligt att det är ofarligt att teckna, både direkt eller via PP, men jag gillar inte detta trixande.
 
  • Gilla
Qwertyf
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Fick svar från PP. De sa att har jag konto registrerat var det bara att handla, skulle inte behövas kort.
I Disneys villkor står lite konstiga saker. De begär betalningsuppgifter, kortnr/cvv kod (eller liknande), vilket inte kontonr verkar vara. De vill verka kundminded och skriver: Detta möjliggör för oss att fortsätta ge dig tjänsten. Genom att acceptera dessa villkor ger du oss rätt att debitera. Kan vi av någon anledning inte göra det kan vi komma att stänga tjänsten.
Så det är som vi till sist kom in på, ett sätt att låsa abonnenten till ny period om denne glömmer säga upp i tid.
Sedan såg jag något annat jag inte gillade.
Vi sparar dina detaljerade uppgifter såsom kreditkortsnr. Vi kan komma att dela dessa inom Walt Disney family of Companies, ex. ESPN,Marvel,Pixar m.fl. om du samtycker.
Nu blir jag misstänksam, finns det ett val samtycker eller inte, känns som det kvittar, jag har ändå ingen möjlighet att kontrollera vem som har mina uppgifter.
Annat som verkar konstigt är att om jag fattat rätt så stannar mina uppgifter på PP om jag går den vägen, men gör de det? Disney+ godtar inget tecknande om de inte får kortuppgifter.
Mycket möjligt att det är ofarligt att teckna, både direkt eller via PP, men jag gillar inte detta trixande.
Dra omedelbart kablarna och flytta ut i skogen. Vad tror du på riktigt att de ska ”trixa” med?
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Har läst tråden fortlöpande men minns inte om någon har nämnt möjligheten att själva kunna spärra korten via sin bank eller kortutgivare för Internetköp. Så ska du handla något via Internet går man bara in och öppnar för köpet och kan sedan spärra igen, bara att kryssa i en ruta. Så det finns många möjligheter att välja om man känner sig osäker, ev. får man byta kortutgivare/bank om man inte är nöjd.
Ett exempel på ett av mina kort:
Inställningsalternativ för säkra kortköp på nätet och begränsning av shoppingtiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och följande kan också inträffa:
Skärmdump av ett meddelande från bank om att öppna kort för nätinköp via SMS.
 
Maria T
A AndersS skrev:
Har läst tråden fortlöpande men minns inte om någon har nämnt möjligheten att själva kunna spärra korten via sin bank eller kortutgivare för Internetköp. Så ska du handla något via Internet går man bara in och öppnar för köpet och kan sedan spärra igen, bara att kryssa i en ruta. Så det finns många möjligheter att välja om man känner sig osäker, ev. får man byta kortutgivare/bank om man inte är nöjd.
Ett exempel på ett av mina kort:
[bild]

Och följande kan också inträffa:
[bild]
Eftersom jag var tvungen att spärra kort och skaffa nytt förra veckan (se tidigare inlägg) så frågade jag min bank om detta med att låsa och låsa upp för kortköp online, och hos min bank krävs det, tyvärr, att jag ringer dom så så himla smidigt tycker jag väl inte att det är. I övrigt mycket nöjd med min bank men funderar på att skaffa ett kort på t ex Forex, bara för e-handel och "semesterkort".
 
Maria T Maria T skrev:
Eftersom jag var tvungen att spärra kort och skaffa nytt förra veckan (se tidigare inlägg) så frågade jag min bank om detta med att låsa och låsa upp för kortköp online, och hos min bank krävs det, tyvärr, att jag ringer dom så så himla smidigt tycker jag väl inte att det är. I övrigt mycket nöjd med min bank men funderar på att skaffa ett kort på t ex Forex, bara för e-handel och "semesterkort".
Som jag noterade skiljer det mellan banker/kortutgivare, jag har som bank Swedbank och kan hantera det från dator eller via mobilapp.
I mobilappen inloggad väljer jag "Kort" sedan "Internetköp" och får upp de kort som kan öppnas/stängas.
Det exemplet jag visade tidigare var från mitt SAS Mastercardkort och där ser valet lika ut både från dator dator och mobilappen.

Så, Ja, din bank har en krångligare hantering.;)
Men inlägget kan ju vara till hjälp för andra som skulle vilja använda möjligheten att styra olika former av inköp.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
A AndersS skrev:
Som jag noterade skiljer det mellan banker/kortutgivare, jag har som bank Swedbank och kan hantera det från dator eller via mobilapp.
I mobilappen inloggad väljer jag "Kort" sedan "Internetköp" och får upp de kort som kan öppnas/stängas.
Det exemplet jag visade tidigare var från mitt SAS Mastercardkort och där ser valet lika ut både från dator dator och mobilappen.

Så, Ja, din bank har en krångligare hantering.;)
Men inlägget kan ju vara till hjälp för andra som skulle vilja använda möjligheten att styra olika former av inköp.
Såklart att ditt inlägg är till hjälp, alla tips bra, jag menade inget annat utan tyckte mest att min bank, SEB, gjort det lite för krångligt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Och för de som har Swedbank men inte upptäckt funktionen, samma utseende både från dator och app.
Här finns ingen automatik som jag hittat utan man får sköta det manuellt.
Skärmdump av Swedbanks gränssnitt för Internetköp med två avstängda Mastercard-bankkort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Tar mig friheten att gå lite vid sidan om frågeställningen med en annan anekdot på temat internetsäkerhet.

Har en kompis som jag försökt förklara för i bortåt 10 år att det är ingen fara att använda kortet för att handla av seriösa handlare på nätet. Han är ytterst tveksam. Men däremot är jag ytterst tveksam till att han skrivit upp alla sina användarnamn och lösenord i sin kalender som han bär med sig från morgon till kväll.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Pir79 och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är nog en betydligt större e
Guzzi Guzzi skrev:
Har en kompis som jag försökt förklara för i bortåt 10 år att det är ingen fara att använda kortet för att handla av seriösa handlare på nätet. Han är ytterst tveksam. Men däremot är jag ytterst tveksam till att han skrivit upp alla sina användarnamn och lösenord i sin kalender som han bär med sig från morgon till kväll.
Ja det är nog en betydligt större risk att ha lösenord och koder nedskrivna på papper.

Jag har gjort tiotusentals köp över nätet och vågar påstå att det är tämligen säkert. Ibland använder jag PayPal som extra säkerhet, men oftast kreditkortet, som jag kan utantill. (Jag har dessutom sparat det i telefonen så att det bara är att fylla i CVC-koden vid köp!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.