Tomture61
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och felet var?

Tyvärr får du plocka ned armaturen igen då den troligen är av en gammal typ som inte får användas i ditt rum med skyddsjordade uttag. Du behöver också byta lamputtaget till ett skyddsjordat.
Hur vet du att armaturen ej är i klass II :thinking:
 
Det vet jag inte utan det antyds av krontändningen och av TS första inlägg. Det behöver kontrolleras som jag redan skrivit i tråden.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur vet du att armaturen ej är i klass II :thinking:
Det som syns på denna bilden dvs ledarna där och den troliga vidare ordningen ner i upphängningen och ut mot lamphållarna pekar med stor säkerhet på att den inte är klass II. Nu verkar den ju vara relativt modern och i bra skick men det blir ju ändå formellt fel och kanske främst då redan i takuttaget.

 
Tomture61
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det vet jag inte utan det antyds av krontändningen och av TS första inlägg. Det behöver kontrolleras som jag redan skrivit i tråden.
Hur kan du då kasta ur dig att TS ska plocka ned sin armatur utan att veta alla fakta !
 
Därför att det är sannolikt så att den inte får användas i detta rum.
 
E
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur kan du då kasta ur dig att TS ska plocka ned sin armatur utan att veta alla fakta !
Det blir ju svårt att få reda på fakta om den hänger ivägen.

Men nu har frågeställaren fått information till sig och har valet att göra hur hen nu behagar. Att en lampa lyser är ofta bara det lilla i sammanhanget, i den bästa av världar borde man bara kunna hänga upp en inköpt armatur, koppla in den och sen vara glad men det kan tyvärr vara lite snårigt ibland i övergångeb mellan det gamla och det nya.

Nu dyker även andra felaktigheter upp på fotona och det vore tjänstefel av Siltberg att inte nämna detta.
 
  • Gilla
MEE-84 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Därför att det är sannolikt så att den inte får användas i detta rum.
Jobbar du för elsäkerhetsverket Bo
Att på ett artigt sätt informera om regler är en sak .
Att informera om att ngn absolut måste avbrytas utan att ha all info om situationen...........
 
E
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jobbar du för elsäkerhetsverket Bo
Att på ett artigt sätt informera om regler är en sak .
Att informera om att ngn absolut måste avbrytas utan att ha all info om situationen...........
Frågor ställs i detta forum.
Svar ges i enlighet med vedertagen praxis och färskaste upplagor ev regelverk.
Sen dyker en bild upp som antyder något helt annat.

Men givetvis kan inga order ges om det är det du antyder. På ett annat forum hade sammanfattningen blivit en facepalm.

Men man kan alltid uttrycka sig på olika sätt, det är inget ovanligt att mycket väsentligt missas då man skriver i ett forum enligt min erfarenhet, därför tycker jag bilder är prio 1.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jobbar du för elsäkerhetsverket Bo
Att på ett artigt sätt informera om regler är en sak .
Att informera om att ngn absolut måste avbrytas utan att ha all info om situationen...........
Jag förstår inte din inställning. Har du ett eget ansvar för något i ditt liv? Det finns fel i TS anläggning i form av det ojordade lamputtaget. Det är också sannolikt fel att använda denna ljuskrona i detta rum, detta oberoende av om lamputtaget är skyddsjordat eller inte. Med fel menar jag att man inte har de båda skyddsbarriärerna plats som krävs i hela världen, vilket anses som ett allvarligt fel. Detta ger att en ansvarsfull person inte kan rekommendera TS att använda denna ljuskrona i detta rum. Ljuskronan behöver kontrolleras och lamputtaget behöver bytas.
 
E
Eller så är felet de jordade uttagen.
Det krävs en grundlig undersökning för att utröna vad som är vad.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jobbar du för elsäkerhetsverket Bo
Att på ett artigt sätt informera om regler är en sak .
Att informera om att ngn absolut måste avbrytas utan att ha all info om situationen...........
Du verkar vara en av dessa skribenter som gör att man inte vill medverka till att ge råd i trådar på det här forumet
Om du läst tidigare trädar så vet du vad Bo och vi andra står för
Vi vill att alla säkerhets aspekter ska beaktas
Bo är mer liberal vad gäller utförande av arbete av icke så kunniga personer vad gäller el än vad jag är
Så din kommentar är inte relevant
 
  • Gilla
MEE-84
  • Laddar…
Tomture61
U Uffe A skrev:
Du verkar vara en av dessa skribenter som gör att man inte vill medverka till att ge råd i trådar på det här forumet
Om du läst tidigare trädar så vet du bad Bo och vi andra står för
Vi vill att alla säkerhetsaspekter ska beaktas
Bo är mer liberal vad gäller utförande av arbete av icke så kunniga personer vad gäller el än vad jag är
Så din kommentar är inte relevant
Om man förmedlar råd i all välmening så är jag med på detta , ok .
Om man skriver " plocka genast ned belysningen " utan att ha alla fakta anser jag detta som ett övertramp .
Om jag som tillverkare av TS armatur skriver " tag genast ned armaturen " är ett mycket viktigt råd till användare .

Som ett råd till alla forummedlemmar , skapa en trivsam atmosfären, livet består inte av 1 o 0 or :)
 
Är det du som tillverkat TS armatur?
 
Skrev jag verkligen så, och helt utan fakta?
 
Tomture61
U Uffe A skrev:
Är det du som tillverkat TS armatur?
Försöker enbart förmedla hövlighet i detta delforum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.