Okarlsson Okarlsson skrev:
Läser man skatteverkets regler för att räkna ut area blir det tydligt att det inte nödvändigtvis behöver finnas en koppling mellan boarea, biarea och värde. Lägg ihop det med min synpunkt ovan om mark- kontra byggnadsvärde så är det väldigt låg sannolikhet att påverkan på värdet är särskilt stort.

Länk: [länk]
Du har uppenbarligen inte läst hela tråden ?
 
P xxxscrabblexxx skrev:
Ett rum utan fönster? Det får väl endast användas som garderob/förvaring? Alla rum ska väl ha två utgångar vid nödläge brand osv.?
Det är inte så enkelt eller svårt. Men du får ha en tvättstuga utan fönster. Det ska finnas två av varandra oberoende utgångar.
Men det gäller inte alla rum.
 
GoC GoC skrev:
Du har uppenbarligen inte läst hela tråden ?
Jo det tror jag. Vad missar jag?
 
N NoPainNoGain skrev:
Jodå, men jag känner mig lurad. Exempel: Du köper en bil med 400 hk. Sen visar det sig att den bara har 360 hk. Och kan inte få fler om du inte bygger om den själv.
Spelar det så stor roll vad det står på pappret?
Du har kört bilen och gillar den men sen när du kör på rullande landsväg så har den mindre effekt på drivhjulen än vad som står i pappren.
Det är faktiskt väldigt jämförbart med vad du säger själv.
Bilen har 400hk i motorn men bara 360hk på drivhjulen.
Två olika sätt att mäta.
Ditt hus är på 200kvm, vad som är biyta eller inte spelar väl inte så stor roll?
Du har sett huset, gillat det, betalat det, men när du mäter så blir du missnöjd över en sådan petitess som att något är för långt från ett fönster eller vad det nu var.
Har man inte större problem än så 7 år efter ett husköp kan man vara väldigt nöjd.
 
  • Gilla
larka742 och 6 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jo det tror jag. Vad missar jag?
Det är dessa regler som är hela grunden till TS inlägg och som tidigt i tråden redogörs för. Dvs att 200m2 borde varit uppgett som 180m2 + 20m2 biyta, enligt reglerna för uppmätning. Huset är fortfarande 200m2, handlar ju bara om en enorm skada som tydligen lidits då biyta redovisades som boyta vid husaffären för 7 år sedan.
 
N NoPainNoGain skrev:
2014 köpte vi ett hus för 7000000. Boytan uppgavs i mäklarens prospekt till 200 kvm. Plus 20 kvm biyta (garage i huset). Nu har jag upptäckt att enligt mätreglerna så blir delar av ett rum och ett badrum biyta eftersom det ligger mer än 6 meter från vägg med fönster och golv i markhöjd. Huset är ett souterränghus. Ungefär 20 kvm blir biyta istället för boyta.
Hur går vi vidare med detta?
Men du har ju köpt ett hus som du uppenbarligen tyckt var värt 7Mkr? Och de där 20 kvm i mitten av huset är ju ändå där. Nu får du istället lägre fastighetsskatt när innerstadspolitikerna tryckt igenom det... Njut och gå vidare...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vet ju inte hur hus eller planlösning ser ut men jag undrar om inte TS kanske kan sätta in ett fönster på lämpligt ställe, för att på så vis förvandla det här forumets mest omskrivna biyta till boyta?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N NoPainNoGain skrev:
2014 köpte vi ett hus för 7000000. Boytan uppgavs i mäklarens prospekt till 200 kvm.
Lek med tanken att du köpte ett hus på 180 kvm, 7 år senare upptäcker du att det är på 200 kvm. Vad gör du då?
 
Sockerhög Sockerhög skrev:
Men du har ju köpt ett hus som du uppenbarligen tyckt var värt 7Mkr? Och de där 20 kvm i mitten av huset är ju ändå där. Nu får du istället lägre fastighetsskatt när innerstadspolitikerna tryckt igenom det... Njut och gå vidare...
Som jag förstått fastighetsskatten så är det en max avgift. Så tror inte det skulle spela någon roll.
 
B Byggdjuret skrev:
Som jag förstått fastighetsskatten så är det en max avgift. Så tror inte det skulle spela någon roll.
Inte nu, men de vill ju återinföra fastighetsskatt. Då kommer det att få betydelse.
 
GoC GoC skrev:
Det är dessa regler som är hela grunden till TS inlägg och som tidigt i tråden redogörs för. Dvs att 200m2 borde varit uppgett som 180m2 + 20m2 biyta, enligt reglerna för uppmätning. Huset är fortfarande 200m2, handlar ju bara om en enorm skada som tydligen lidits då biyta redovisades som boyta vid husaffären för 7 år sedan.
Min poäng va att reglerna är utformade för taxeringsvärde, inte fastighetsvärde. Det framgår kanske mellan raderna itråden om man redan vet det. Ta som exempel att ett källarplan alltid räknas som biyta men skulle i teorin vara husets mest värdefulla yta (exv. Med utsikt mot havet). Alltså har det 0 relevans att säljaren skrev fel. Frågan till en värderingsman skulle bli "värdera ett badrum utan fönster 5 meter från ytterväggen" mot "värdera ett badrum utan fönster 6 meter från ytterväggen". Skillnaden i värde är såklart +-0
 
  • Gilla
Sockerhög
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Min poäng va att reglerna är utformade för taxeringsvärde, inte fastighetsvärde. Det framgår kanske mellan raderna itråden om man redan vet det. Ta som exempel att ett källarplan alltid räknas som biyta men skulle i teorin vara husets mest värdefulla yta (exv. Med utsikt mot havet). Alltså har det 0 relevans att säljaren skrev fel. Frågan till en värderingsman skulle bli "värdera ett badrum utan fönster 5 meter från ytterväggen" mot "värdera ett badrum utan fönster 6 meter från ytterväggen". Skillnaden i värde är såklart +-0
Ja det var det jag skrev i #131, dvs att mätreglerna är till för att beräkna taxeringsvärdet.
Så där är vi helt ense och även att de inte påverkar marknadsvärdet som bestäms av vad en köpare är villig att betala för en fastighet.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Vet ju inte hur hus eller planlösning ser ut men jag undrar om inte TS kanske kan sätta in ett fönster på lämpligt ställe, för att på så vis förvandla det här forumets mest omskrivna biyta till boyta?
Har inget med fönster att göra. Så här mäts boarea i sutterängvåning;

"Boyta är den yta som ligger inom 6 meter från den del
av fri stå en de yttervägg där golvnivån ligger ovanför eller
i nivå med den omgivande marken."
 
K Kane skrev:
Har inget med fönster att göra. Så här mäts boarea i sutterängvåning;

"Boyta är den yta som ligger inom 6 meter från den del
av fri stå en de yttervägg där golvnivån ligger ovanför eller
i nivå med den omgivande marken."
Ja, jag vet inte. Har dålig koll på souterränghus. TS skrev:

"Nu har jag upptäckt att enligt mätreglerna så blir delar av ett rum och ett badrum biyta eftersom det ligger mer än 6 meter från vägg med fönster och golv i markhöjd."

Jag antog därför att fönster inom ett visst mått hade med saken att göra och också därför jag undrade om det var möjligt att göra något åt det.
 
M Myckling skrev:
Ok om du hade kommit tillbaka efter 7 månader med detta klagomål, men efter 7 år!! :rolleyes:
Efter vad jag förstått så kan man komma med klagomål för dolda fel upp till tio (10) år efter fastighetsköpet. (Givet att man gör det så fort det blir känt). Sju år borde därför vara i sin ordning ... Eller har du annat lagrum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.