Tomture61
Du måste få stiften /kablar konfigurerade på samma sätt som den som fungerar .
Du har 3 hål i takuttaget , troligtvis är enbart 2 st inkopplade .
 
Tomture61
J Josth skrev:
Det är ju inte bra om vägguttagen är jordade och lamputtaget ojordat. Behöver rättas till och dubbelkolla att de jordade uttagen faktiskt är jordade...
Vad har det med att lampan inte lyser ?
 
Här är hur den andra lampan är kopplad
 
  • En hand håller en elektrisk kabel med kontakt framför en otydlig lampa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en elanslutning med tre ledningar införda i separata vita kopplingsklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en skarvkoppling med anslutna elektriska kablar, blå och brun ledning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Hjälper tyvärr ej så mycket , koppla lika som den fungerande armaturen .
Mao stiften eller kablar måste sitta exakt lika .
Antar att sladdstumpen med kontakt kommer från fungerande armaturen?
 
Och såhär har jag kopplat min kristallkrona
 
  • Närbild av en hand som håller en elektrisk koppling för en kristallkrona, med anslutna blå och bruna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hjälper tyvärr ej så mycket , koppla lika som den fungerande armaturen .
Mao stiften eller kablar måste sitta exakt lika .
men hur vet jag om det är lika när jag ej vet vilken som är blå/brun på kristallkronan?
 
Tomture61
Estelle Andersson Estelle Andersson skrev:
men hur vet jag om det är lika när jag ej vet vilken som är blå/brun på kristallkronan?
Du får nog ta hjälp av ngn med mätinstrument tyvärr .
Köpte du lampan med lösa elkablar (utan kontakt)
 
Fick det att funka! Tack för all hjälp!
 
  • Kristallkrona tänd och monterad i taket med ljus som reflekterar vackra mönster på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Och felet var?

Tyvärr får du plocka ned armaturen igen då den troligen är av en gammal typ som inte får användas i ditt rum med skyddsjordade uttag. Du behöver också byta lamputtaget till ett skyddsjordat.
 
Tomture61
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och felet var?

Tyvärr får du plocka ned armaturen igen då den troligen är av en gammal typ som inte får användas i ditt rum med skyddsjordade uttag. Du behöver också byta lamputtaget till ett skyddsjordat.
Hoppas du skämtar eller vill du skrämma bort nya medlemmar :surprised: Om du tittar på första bilden i inlägg #19
Känner till regeln om att , är det jordat i ett rum bör/skall alla uttag vara jordade .
TS kanske bor i en hyreslägenhet eller så är det jordade uttaget ej jordat på riktigt .
Vi kan vänligt upplysa om regler , ej hoppa på medlemmar ;)
 
Redigerat:
Nej jag skämtar inte, jag saknar helt humor. Om armaturen är av klass 0 får den inte användas i ett rum med skyddsjordade uttag. Den behöver i så fall byggas om till antingen dubbelisolerat eller skyddsjordat utförande. Hyreslägenhet spelar ingen roll. Och det är inget "påhopp" på någon medlem. Detta är en mycket välkänd fråga på forumet, se SS 436 40 00, kapitel 41.
 
E
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hoppas du skämtar eller vill du skrämma bort nya medlemmar :surprised: Om du tittar på första bilden i inlägg #19
Det är väl bra att Bo skriver att det kan finnas fler felaktigheter så hon med de fina naglarna ändå vet det.

Även fast det kanske fungerar nu och kanske inte finns någon uppenbar fara är detta ett frågetecken som får en mängd tankar att surra i huvudet på någon som sett en eller annan anläggningar i sitt liv.

Det är så hårt som att den som använder elanläggningen eller äger den har ett ansvar, har man ärvt synder är det inte något som det ses mellan fingrarna för.

Så vid första bästa tillfälle.

Ta dit någon kunskap, titta och mät, behövs det någon fördjupad undersökning här?

Du har tagit steget till elforum för att införskaffa kunskap, jag är övertygad om att grundfrågan var att få lampa A att lysa men får man berättat att det kan finnas diverse farligheter så tror jag säkert att dessa råd är tacksamma.

Sen får man inte överdriva, alla har olika kunskapsnivå och från vad vi kan bedöma av bilderna är det inget som säger att någon kommer kola vippen just imorgon, men innan allt är ordentligt utrett och papperna ligger på bordet kan vi egentligen inte veta.

Ett alternativ kan vara att utföra en EIO undersökning.
 
Tomture61
Hel....e , jag är en grov brottsling då . Har jordade uttag överallt i huset , där jag säkerligen har armatur utan skyddsklass :oops:
 
E
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hel....e , jag är en grov brottsling då . Har jordade utan överallt i huset , där jag säkerligen har armatur utan skyddsklass :oops:
Och då är lamputtagen jordade?
Lägg upp bilden för beskådning.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hel....e , jag är en grov brottsling då . Har jordade uttag överallt i huset , där jag säkerligen har armatur utan skyddsklass :oops:
Du tänker fel här. Du utsätter dig själv och andra som vistas i huset för en fara. En sådan brottsling vill du inte vara. TS kristallkrona kanske redan är trasig och spänningsförande, något som tidigare aldrig upptäckts. Men med skyddsjord i rummet så kommer man att märka det på ett otrevligt sätt. Man kan inte rättfärdiga detta med att nedvärdera risken för ett fel. Världen behöver falla samman rejält innan vi överger den internationellt erkända grundprincipen om dubbla skyddsbarriärer mot elchock.
 
  • Gilla
Smurfen1337 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.