C C.Lundin skrev:
Låter bra! Jag hade låtit det vara som det är nu, du kan vara lugn.
Kanon!

Nästa steg är att sätta formplyfa utanpå nu. Kan fortfarande inte se framför mig hur det faktiskt ska gå till med tanke på att hålen för formstagen ska på plats. Vissa av mina formplyfa-skivor är 120 breda och vissa är 60 breda. Tänkte ställa dem på plats för att sedan kapa toppen med sänksågen
C C.Lundin skrev:
Låter bra! Jag hade låtit det vara som det är nu, du kan vara lugn.
Trodde jag skulle fått gjort mer ikväll, men kl 19 typ så var det mörkt ute :/

Fick satt dit distanser, mot befintlig vägg, satte två på höjd på vartannat stick från plattan. Satte distanserna på 30 (man kunde välja 30 och 35mm). Jag vågade inte köra på 35mm eftersom på vissa ställen är armeringen sammanlagt tjockare än på andra ställen. Egentligen ska det ju fungera med 35mm om min armering sammanlagt är 75mm - 80mm tjock (35+80+35 = 150mm), men jag är orolig att den är några millimeter tjockare på något ställe. På övre raden distanser satt de lite löst och när jag kör betongen med pump så kommer den i en himla fart, så jag najade fast distanserna. Antar att jag nästa gång är ute och jobbar, typ imorgon, sätter distanser som vätter mot den ytter kommande väggen också. Så att det är gjort.

/Daniel
 
D Danielswe88 skrev:
Kanon!

Nästa steg är att sätta formplyfa utanpå nu. Kan fortfarande inte se framför mig hur det faktiskt ska gå till med tanke på att hålen för formstagen ska på plats. Vissa av mina formplyfa-skivor är 120 breda och vissa är 60 breda. Tänkte ställa dem på plats för att sedan kapa toppen med sänksågen


Trodde jag skulle fått gjort mer ikväll, men kl 19 typ så var det mörkt ute :/

Fick satt dit distanser, mot befintlig vägg, satte två på höjd på vartannat stick från plattan. Satte distanserna på 30 (man kunde välja 30 och 35mm). Jag vågade inte köra på 35mm eftersom på vissa ställen är armeringen sammanlagt tjockare än på andra ställen. Egentligen ska det ju fungera med 35mm om min armering sammanlagt är 75mm - 80mm tjock (35+80+35 = 150mm), men jag är orolig att den är några millimeter tjockare på något ställe. På övre raden distanser satt de lite löst och när jag kör betongen med pump så kommer den i en himla fart, så jag najade fast distanserna. Antar att jag nästa gång är ute och jobbar, typ imorgon, sätter distanser som vätter mot den ytter kommande väggen också. Så att det är gjort.

/Daniel
Distanserna behöver bara sitta så pass tätt så att de hindrar armeringen att ligga mot någon formyta. Dock svårt att säga hur tätt det är, men det brukar märkas ganska tydligt.

Det innebär också att det inte är någon fara om någon distans hänger lite löst.

Om inte dina staghål matchar exakt med andra sidan så är det inte hela världen, speciellt inte om det gäller några enstaka.
 
C C.Lundin skrev:
Distanserna behöver bara sitta så pass tätt så att de hindrar armeringen att ligga mot någon formyta. Dock svårt att säga hur tätt det är, men det brukar märkas ganska tydligt.

Det innebär också att det inte är någon fara om någon distans hänger lite löst.

Om inte dina staghål matchar exakt med andra sidan så är det inte hela världen, speciellt inte om det gäller några enstaka.
God morgon!

Sjukt tidigt du är uppe, antingen har du vart på nattklubb eller vaknat väldigt tidigt :)

Jag tryckte på armeringen och försäkrade mig om att den typ inte kan nudda formväggen, efter att jag hade satt distanserna. Jag var bara orolig när distanserna hängde löst att någon eller några skulle lossna av den våldsamma farten på betongen. Då kanske distansen hade lagt sig dumt mot formväggen, eller så kanske armeringen på det stället då hade lyckats komma mot formväggen, så det blev lite najtråd igår också.

Det viktigaste för mig (oss) är att formstagen sitter någorlunda snyggt. Denna betongkoloss kommer ju till stor del vara en estetisk grej i vår trädgård, så vi vill gärna att formstagen sitter någorlunda i det rutnät vi tänkt oss. Men viktigast är såklart att formen inte ger sig, och att allt blir hyfsat rakt, och att vi inte får några gjutsår... Haha, det är mycket som kan gå fel :)

Jag ska ut och känna på det lite idag hoppas jag. Återkommer senare.

Skulle vilja ge dig @C.Lundin sjukt mycket cred för all din kunskap men att du också tar din tid att hjälpa mig och andra här på forumet.

Sen undrar jag bara vad du jobbar med? Vad gör du en dag på jobbet? Bygger form? Armerar? Kör slangen på betongbilen? Stålglättar? Vart kommer all den här kunskapen ifrån?

Med Vänliga Hälsningar
Daniel
 
D Danielswe88 skrev:
God morgon!

Sjukt tidigt du är uppe, antingen har du vart på nattklubb eller vaknat väldigt tidigt :)

Jag tryckte på armeringen och försäkrade mig om att den typ inte kan nudda formväggen, efter att jag hade satt distanserna. Jag var bara orolig när distanserna hängde löst att någon eller några skulle lossna av den våldsamma farten på betongen. Då kanske distansen hade lagt sig dumt mot formväggen, eller så kanske armeringen på det stället då hade lyckats komma mot formväggen, så det blev lite najtråd igår också.

Det viktigaste för mig (oss) är att formstagen sitter någorlunda snyggt. Denna betongkoloss kommer ju till stor del vara en estetisk grej i vår trädgård, så vi vill gärna att formstagen sitter någorlunda i det rutnät vi tänkt oss. Men viktigast är såklart att formen inte ger sig, och att allt blir hyfsat rakt, och att vi inte får några gjutsår... Haha, det är mycket som kan gå fel :)

Jag ska ut och känna på det lite idag hoppas jag. Återkommer senare.

Skulle vilja ge dig @C.Lundin sjukt mycket cred för all din kunskap men att du också tar din tid att hjälpa mig och andra här på forumet.

Sen undrar jag bara vad du jobbar med? Vad gör du en dag på jobbet? Bygger form? Armerar? Kör slangen på betongbilen? Stålglättar? Vart kommer all den här kunskapen ifrån?

Med Vänliga Hälsningar
Daniel
Haha! Jag svarade medan jag satt på dass innan jag åkte till jobbet.

De distanser som gör nytta kommer att sitta kvar, men de distanser som inte sitter i spänn kanske kan glida ur sin position. De behövs ju som sagt inte å andra sidan.

Det viktigaste när det gäller gjutsår är att se till att formen är tät, så att inte cementpastan rinner ut men ballasten är kvar. Sedan att gjuta i lagom tjocka "lager" (pallar), så att ej bunden luft kan försvinna utan problem.

Har i många år jobbat som betongare. D.v.s. mest formbyggnation, armering, gjutning, efterbehandling av gjutna plattor o.s.v.
Numer, sedan ett tag tillbaka, är jag tjänsteman och spenderar större delen på kontor. Utför som sagt ingenting praktiskt, men ställer ändå högre krav på kunskapen då det ska räknas på det mesta också.
 
C C.Lundin skrev:
Haha! Jag svarade medan jag satt på dass innan jag åkte till jobbet.

De distanser som gör nytta kommer att sitta kvar, men de distanser som inte sitter i spänn kanske kan glida ur sin position. De behövs ju som sagt inte å andra sidan.

Det viktigaste när det gäller gjutsår är att se till att formen är tät, så att inte cementpastan rinner ut men ballasten är kvar. Sedan att gjuta i lagom tjocka "lager" (pallar), så att ej bunden luft kan försvinna utan problem.

Har i många år jobbat som betongare. D.v.s. mest formbyggnation, armering, gjutning, efterbehandling av gjutna plattor o.s.v.
Numer, sedan ett tag tillbaka, är jag tjänsteman och spenderar större delen på kontor. Utför som sagt ingenting praktiskt, men ställer ändå högre krav på kunskapen då det ska räknas på det mesta också.
Hej igen! :)

Ah, ok, du börjar väldigt tidig om morgnarna då iaf :)

Jo, jag tror det blir lugnt med distanserna där och då.

Angående gjutsår. Jag har gjutit två klackar i vår / sommar här hemma. 60 höga, 20 breda. Den ena var 28m lång och den sista var typ 7m lång. Den sista gav sig, så vi kunde inte vibba. Vi körde 30-pall. Första pallen gick bra, när vi kom till andra pallen och skulle vibba började formen ge sig. Jag hade byggt för dålig form helt enkelt. Då hällde vi betong från pumpbilen ner i en skottkärra och fyllde på i formen med spade. Sen istället för att vibba stötte vi med armerings-järn för att få ut luftbubblor osv. Killarna i betongbilen hjälpte till (Betongindustri). Givetvis var det inte lika bra att stöta med armeringsjärn som att köra med den riktiga vibratorstaven, men vad skulle vi göra? Jag hade en kompis som är ex-snickare, när formen gav sig började han direkt försöka sträva upp extra. Men det var redan kört. Så betongen flöt inte ut ordentligt på vissa få ställen, samt att klacken blev lite sen. Det är bara estetiskt, men det var ju typiskt att det skulle bli fult precis där trädgårdsgången ska vara. Jag har fått tips att jag kan spackla på med ardex för att släta till det.

Jag förstår då att det finns flera orsaker till att man kan få gjutsår: pastan flyter ut för att formen läcker, eller att man inte vibbar ordentligt så att det blir en homogen smet i formen...

Jag jobbar som programmerare, just nu pga pandemin hemifrån på heltid. Jag har utfört det mesta här hemma pga att det är kul att göra saker själv, men också för att det hade kostat för mycket att leja bort allt. Under de två år vi bott här har jag hyrt minigrävare och grävt, målat fasaden, byggt platsbyggd bokhylla, kopplat enklare el-saker, byggt gjutform, armerat, byggt pool (tjälldén-stomme), murat med leca, gjutit hittils 4 olika projekt med betongbil, bockat och klippt armering etc. Inget av detta kunde jag innan och majoriteten av dessa saker är så roliga att man funderat på karriärsbyte. Men jag vet inte såfall vad jag skulle vilja jobba som. Jag tror det lutar åt något som har med armering formbygge och betong att göra. Jag har legat och krypit i gruset och slitit och smutsat ner mig. Men jag inser nog att när väl typ de mörka och kalla månaderna kommer och det är slask och regn i sidled så sitter jag rätt gott framför min dator inomhus. Och det är också roligt :)

När man väl testar på andra yrken som kräver rutin, kunskap och teknik m.m så blir förståelsen och respekten enorm för yrkesmän i de hantverkar-yrken jag testat på. Jag hade ingen brist på den respekten tidigare, men det blir så påtagligt, eller hur man ska säga. När man aldrig testat på dessa grejor tidigare.

Ha en bra dag på jobbet! :)

/ Daniel
 
C C.Lundin skrev:
Haha! Jag svarade medan jag satt på dass innan jag åkte till jobbet.

De distanser som gör nytta kommer att sitta kvar, men de distanser som inte sitter i spänn kanske kan glida ur sin position. De behövs ju som sagt inte å andra sidan.

Det viktigaste när det gäller gjutsår är att se till att formen är tät, så att inte cementpastan rinner ut men ballasten är kvar. Sedan att gjuta i lagom tjocka "lager" (pallar), så att ej bunden luft kan försvinna utan problem.

Har i många år jobbat som betongare. D.v.s. mest formbyggnation, armering, gjutning, efterbehandling av gjutna plattor o.s.v.
Numer, sedan ett tag tillbaka, är jag tjänsteman och spenderar större delen på kontor. Utför som sagt ingenting praktiskt, men ställer ändå högre krav på kunskapen då det ska räknas på det mesta också.
Hej igen @C.Lundin och alla andra glada! :)

Jag lovar bilder, om någon är intresserad. Men först lite frågor och snabb statusuppdatering.

Jag har byggt innervägg, armerat, satt distanser på armeringen, bytt yttervägg och i samma veva satt alla formstag samt att jag har ställt dit alla låsreglar (och skruvat ihop dem litegrann så de inte välter). Jag håller på att kolla med betongfirman om de kan leverera betong nästa tisdag, alltså typ om 7 dagar.

Vad är kvar innan gjutning:
- Lås formstagen
- Eventuellt sträva formen där den behöver rätas upp / rakas till (Jag tror dock jag kommer sätta många fler strävor än vad jag behöver - är livrädd att det ger sig.
- Bygg eventuella platåer eller liknande som man kan stå på för att nå med slang, vibb, efterbehandling osv.

Några frågor kom upp...

1. Jag har på något ställe en glipa på typ 1 eller MAX 2 mm mellan mina formskivor. Ska jag / Kan jag göra något åt dessa? Typ smeta in lite lite silikon imellan? Eller sätta en bräda emot eller nått sånt?
2. Formstagslåsen. Jag har ju engångsformstag med ändknopp. Hur sätter jag dem? Spelar det ingen roll om jag för dit dem i horisontell riktning eller lodrät riktning? Jag tänker att om jag bonkar på formstagslåsen i lodrät riktning så böjer sig formstagen? Finns det något smidigt knep här?

Med Vänliga Hälsningar
Daniel
 
Hej allihopa!

Gjutningen gjordes i måndags, 4,5 kubik betong från Betongindustri.

Jag var sjukt nervös. Enligt @C.Lundin behövde man inte sträva så mycket när man kör med formstag. Men jag var väldigt nojjig och orolig, så jag strävade dubbla strävor på nästan alla stående låsreglar, för att vara på säkra sidan.

Jag hade en kompis med mig, samt min sambo och min pappa.

Min sambo gick runt formen allt eftersom vi fyllde och knackade på reglarna med en hammare, för att vi med hängslen och livrem skulle försöka undvika att betongen inte flöt ut ordentligt, vilket vi vart med om vid tidigare gjutning här hemma i sommar.

Min polare körde vibben, jag hyrde en 38mm 5m lång vibb. Jag sa åt min kompis att bara dutta lite med vibben på varje ställe där han körde ner, men ändå att han körde ihop senaste lager / pall med föregående lager. Jag var livrädd för att han skulle vibba för mycket så att formen gav sig. Men han vibbade på dubbelt så mycket som jag sa till honom, han sa efteråt att han litade mer på mitt formbygge än vad jag själv gjorde.

Jag körde slangen (2 tums-slang), det var första gången. Tungt men roligt. Betongbilen var här i 2h, så det blev att vi körde 4 pall (vägghöjd på 1,73cm). Det var väldigt skönt att vi körde i såpass långsamt tempo. Vi chillade i typ 2 - 5 minuter mellan varje pall, så att vi hann ifatt med vibben.

Jag är supernöjd med gjutningen, och tillochmed snubben från Betongindustri sa (efter att jag frågat honom varje kvart typ: "Tror du det håller? Går det bra? Kommer det hålla?") att "Formen har ju inte sagt ett knyst, inte ett knak". Så det enda som hände var att det läckte litegrann från något formlås eller någon skarv mellan två skivor. DOCK ska jag inte säga för mycket nu innan vi rivit formen och sett slutresultatet. Men efter de två klackar vi gjutit i vår och sommar (som vart 60cm höga - och gett sig under gjutning) var jag sjukt nojjig att dessa väggar på 1,73m skulle ge sig.

Men ingenting rörde sig under tiden vi fyllde formen. Och min kompis fick vibbat på bra i formen. Så jag hoppas att få se en helt slät vägg när vi river formen nu i veckan, men man vet aldrig...

Så jag vill rikta ett ENORMT stort tack till @C.Lundin som väglett mig i hur jag ska bygga formen till det här bygget.

Lite bilder:

Nybyggd form för betonggjutning med spännband och trästöttor, samt verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick på vissa ställen, när jag var ensam, klämma ihop formen med spännband för att sen kunna skruva ihop reglarna med varandra...

Skadad tumme bredvid en spikpistol och en luftslangskoppling på en OSB-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi sen var två sköt pappa och jag formskivorna i reglar på garageuppfarten med spikpistol från Jula. För att sedan bära varje skiva med reglar på plats. Tyvärr sköt jag mig i tummen, men efter en stelkrampsspruta var jag igång igen.

Närbild av ett blått formstag monterat på en vertikal träregel som en del av ett byggformssystem för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir mörkare och mörkare på kvällarna, men pannlampa är the shit och jag fick på alla låsreglar. Efter att ha snackat med en betongfirma som gjuter plattor i vårt område tyckte de att jag spänt mina formlås på tok för hårt. Men jag behöll det så...

Träformar med formstag och armeringsjärn redo för betonggjutning i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att jag byggt ytterväggen på formen sågade jag till en rak överkant med laser, sänksåg och skena.

Betonggjutning på byggarbetsplats med arbetare, betongbil och träformar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongbilens ankomst. Sjukt nervöst.

Arbetare fyller betong i träformar vid byggarbetsplats med betongbil och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ner med betongen i formen...

Nyfyllda betongformar med dubbla strävor och förstärkta låsreglar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formen är fylld, allt gick bra och vi har brädrivit. Men inte stålglättat.

Det regnar nästan konstant nu och det är mörkt när jag slutar jobbet, men målet är att ha plockat bort all form innan helgen kommer. Jag återkommer med fler bilder då.

Igen, stort tack till @C.Lundin !!!

Får även passa på att tacka min kontakt på betongindustri som svarat på mycket frågor på sms och i telefon.

/ Daniel
 
  • Gilla
Luddis_1 och 7 till
  • Laddar…
Har smugit här i tråden och ser verkligen fram emot att se resultatet. En rejäl låda blir det :) Det jag personligen tycker är bäst med att inte ha erfarenhet är att man ibland ger sig på projekt som visar sig bli mycket jobbigare än man hade trott, och då kan man ju inget annat än att ro dem i land … hade man vetat hur mycket jobb det skulle bli hade man kanske inte ens börjat. Hur som helst kul att se ditt projekt!
 
halper halper skrev:
Har smugit här i tråden och ser verkligen fram emot att se resultatet. En rejäl låda blir det :) Det jag personligen tycker är bäst med att inte ha erfarenhet är att man ibland ger sig på projekt som visar sig bli mycket jobbigare än man hade trott, och då kan man ju inget annat än att ro dem i land … hade man vetat hur mycket jobb det skulle bli hade man kanske inte ens börjat. Hur som helst kul att se ditt projekt!
halper halper skrev:
Har smugit här i tråden och ser verkligen fram emot att se resultatet. En rejäl låda blir det :) Det jag personligen tycker är bäst med att inte ha erfarenhet är att man ibland ger sig på projekt som visar sig bli mycket jobbigare än man hade trott, och då kan man ju inget annat än att ro dem i land … hade man vetat hur mycket jobb det skulle bli hade man kanske inte ens börjat. Hur som helst kul att se ditt projekt!
Hej, kul att du gillar det! :)

Ja den blir ganska rejäl. Det blir ju som sagt en köksträdgård / blomsterlåda kombinerat med ett utekök där jag ska fälla in grillen. Utöver det kommer detta även fungera som en "rumsavdelare" i utemiljön samt något som sätter lite stil / känsla.

Mot huset till kommer trallen att komma i nivå med altandörren. Så där blir höjden från trallen samma som en köksbänken, dvs 90cm. Så mycket av konstruktionen kommer ju där döljas under tralldäcket. Åt andra hållet mot gräsmatta och nedre del av trall blir det blomlådor och / eller klängväxter längst betongväggen.

Ja, hade jag vetat hur mycket jobb det blev så hade jag nog murat med leca och putsat eller byggt i trä. Men jag har lärt mig väldigt mycket och oftast har det vart väldigt roligt. Men jag har under de 8 senaste veckorna kört nästan varje helg, hela helgen samt nästan varje dag efter jobbet. Så min sambo som får vara inne och ta hand om barn, läxor och matlagning har också kämpat väldigt hårt.

Lovar fler bilder allt eftersom arbetet fortskrider.

/Daniel
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Kan vara svårt att hitta tid när man har barn! Antar att du kanske får projektförbud ett litet tag nu framöver med tanke på all tid du har lagt ner på det.:p Å andra sidan så är det ju något som hela familjen kan njuta av, och tänk på hur mycket du sparar på att inte leja bort jobbet! (y)
 
halper halper skrev:
Kan vara svårt att hitta tid när man har barn! Antar att du kanske får projektförbud ett litet tag nu framöver med tanke på all tid du har lagt ner på det.:p Å andra sidan så är det ju något som hela familjen kan njuta av, och tänk på hur mycket du sparar på att inte leja bort jobbet! (y)
Ja, trädgården är vår gemensamma hobby. Men vi har nybyggt hus nu, så vi behöver göra en rejäl insats för att få de fundamentala grejorna på plats, trädgården och tomten är bara makadam. Vi har en vision och en design / ritning som min sambo har gjort över hur vi vill ha det.

Vi lejer bort rätt få saker. Delvis för att spara pengar men också för att det är kul att göra sakerna själva.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Mycket bra jobbat såhär långt! En bra guide till nån annan som har tankar på att ge sig på något liknande, så tack till dig och @C.Lundin för att ni delar med er.
 
Kul att guldet är på plats! Ber om ursäkt att jag ej svarat på dina senaste frågeställningar, men det har varit fullt upp med annat. Och å andra sidan verkar du ha löst det galant ändå! Bra jobbat!
 
maah maah skrev:
Mycket bra jobbat såhär långt! En bra guide till nån annan som har tankar på att ge sig på något liknande, så tack till dig och @C.Lundin för att ni delar med er.
Tack så mycket! :)

Jag säger precis som @halper ; Det var tur jag inte visste hur mycket arbete det var.

Innan vi drog igång projektet funderade vi på om vi typ skulle mura i leca och putsa istället. Eller om vi skulle bygga i impregnerat virke och klä in i typ corten-stål. Men vi ville ha uttrycket av rå betong. Uppenbarligen var det det jobbigaste alternativet. Det har vart sjukt kul vid många tillfällen, sjukt jobbigt, sjukt tidskrävande. Men vi är så otroligt nöjda med resultatet (visar bilder i nästa inlägg). Vi har också lärt oss otroligt mycket.

Jag vet inte om jag hade rekommenderat någon annan att göra, men är någon annan lika dum / naiv som oss, så har ni guiden här i tråden, haha :)
 
C C.Lundin skrev:
Kul att guldet är på plats! Ber om ursäkt att jag ej svarat på dina senaste frågeställningar, men det har varit fullt upp med annat. Och å andra sidan verkar du ha löst det galant ändå! Bra jobbat!
Japp, guldet är på plats. Väldigt mycket av det här projektet blev så bra som det blev tack vare din expertis @C.Lundin ! Vet inte hur många gånger jag kan säga det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.