nikasp
DonPablo R134a skrev:
Nyfiken snackar skit
Jag tycker att han överdriver mycket för att driva sin tes att FLVP är otroligt dåligt. Inte med verkligheten överensstämmande enligt min mening.
 
Nog är flvp en bra lösning, du har värme och ventilation i ett, speciellt i ett nybyggt hus, det är enkelt och billigt för hustillverkarna att installera. De har säkert fina marginaler på pumparna dessutom, då de köper in i parti och minut, vet att folk som köpt fiskarhedenvillan, nästan blivit tvingade till frånluftsvärme, för att montera bergvärme skulle bli jättemycket dyrare.
Jag är själv inte fan av FLVP skruvar en del i dom, och tycker de lever om alldeles för mycket för att vara inomhus. Sen är det så att i de flesta fall då folk klagar på ljudnivån, så har heller inte husbyggaren följt nibes installationsanvisningar m.m.
 
Så länge man inte har den i sovrummet så kan det inte vara ett problem, men jag vill inte ha torktumlaren i sovrummet heller.
 
Tomture61
Apropå oljud från värmepumpar , har genomlevt 3 st olika LLVP :ar .
1:a satt från början upphängd på fasaden med gummidämpare , lät som en lastbil stod på tomgång utanför huset hela tiden :rolleyes:
Investerade i fjäderdämpare , bättre men hördes fortfarande .
Efter 4 år gav luftvärmepumpen upp , snickrade iordning en träställning till den nya , wow vilken skillnad, hördes nästan inte alls (y)
1 år senare haveri på utbytespumpen :devilish:
3:e LLVP vart en med r32 köldmedium , nu kan jag höra pumpen igen när det är kallare än 0 gr ute .
Vad vill jag säga med detta då tro ! Beroende på hur huset är byggt och vilken storlek det är på kompressor / teknik så genereras det olika mycket vibrationer från alla slags värmepumpar .
 
davveno1 davveno1 skrev:
Så länge man inte har den i sovrummet så kan det inte vara ett problem, men jag vill inte ha torktumlaren i sovrummet heller.
Ja eller så länge man inte bygger som smålandsvillan, med ett sovrum i anslutning till en frekvensstyrd frånluftsvärmepump som varvar 120hz vid fulla varv. Har varit i så många hus, där man vintertid bara öppnat ytterdörren, så hör man pumpen varva, skulle aldrig acceptera det.
 
Vi har en Nibe F750 frånluftsvärmepump och är mycket nöjda med den.

Sen vi installerade den år 2015 har den gått helt felfritt i 5 år och det enda vi gjort är avluftning och byte av luftfilter vid enstaka tillfällen.

Jag har själv räknat ut optimalt luftflöde i l/s och det räcker precis för att ge den tillräckligt med energi för att kunna gå på max om det behövs.

Förbrukning
Huset är byggt 1993 och är på 160m2. Den totala energiförbrukningen för en familj med två vuxna och två småbarn har legat på ca: 10 000 kW per år vilket jag tycker är riktigt bra (145 + 45 mm isolering i väggarna). Då jobbar jag dessutom hemma året runt.

Ljudnivå
Många pratar om ljudnivån. Ofta går den på en lägre hertz och hörs då inte alls i resten av huset. Den står i tvättstugan. När den väl varvar upp i 120 Hz så visst hörs den i rummet bredvid om man lyssnar aktivt efter det, men inget vi stör oss på.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Har precis bytt kompressor, torkfilter, förångaren, expasionsventil etc. 15400:- utan rot (försäkringen tog det). Ny Pump kostar väll 50 000:- iaf?
På vilken maskin och hur gammal var den och vad hade du för försäkring?
 
DonPablo R134a skrev:
Nyfiken snackar skit
Det hoppas jag verkligen, eftersom jag har en 10 år gammal IVT 490. Siffrorna kommer från brorsan som precis bytt ut sin 13 år gamla IVT 490.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag tycker att han överdriver mycket för att driva sin tes att FLVP är otroligt dåligt.
Då har du missuppfattat mig. Jag tycker det är en lysande produkt och tekniken framstår i vart fall för mig som överlägsen alternativen.

Men, med det sagt. Pumparna som säljs är orimligt dyra och överlag verkar de dåligt konstruerade med tanke på hur svårt (dyrt) det är att reparera den del som mest troligt går sönder.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
På vilken maskin och hur gammal var den och vad hade du för försäkring?
Nibe f370 installerad 2013. Arctic försäkring.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Då har du missuppfattat mig. Jag tycker det är en lysande produkt och tekniken framstår i vart fall för mig som överlägsen alternativen.

Men, med det sagt. Pumparna som säljs är orimligt dyra och överlag verkar de dåligt konstruerade med tanke på hur svårt (dyrt) det är att reparera den del som mest troligt går sönder.
Jag tror inte det är så svårt igentligen, han som lagade min bytte rubbet på under 3h ink städning, bära in grejer, av/på med kåpor osv.
Som lekman borde man klara det på en dag?
 
  • Gilla
GillarFixa
  • Laddar…
Hur lyckades han vakuumsuga och konstatera att det var stabilt vakuum på den tiden?
 
vakumsuga en flvp tar inte många minuter, du har inte stort köldmediesystem i den, sätter man på en riktig vakummeter, så ser man ganska snabbt om man har läckage eller inte. Vissa slarvar och kör bara med manometerstället, jag kör dock med en analog vakummeter, så där syns det på en gång om du har läcka. Sen har du svårt att kolla helt exakt, när du har köldmedia kvar i oljan, som kokar av, man kör vakum så bra det går, sen fyller man upp och läcksöker med spray, och läcksökare.
 
  • Gilla
sepehr ahrari
  • Laddar…
E
S STB skrev:
Jag har skrivit några rader om sådant i mitt dokument om mitt husbygge: [länk]
Tack för bra läsning! Vi håller på med våra konstruktionsritningar nu, och jag snodde lite ideér från dig. ;)
 
Har jobbat med ventilation stor del av mitt liv och det jag tycker är konstigt att ingen talar om är att en frånluftsvärmepump suger ju luft där den kan få tag i luft.. har du kamin eller råtthål i väggen eller bara otät fuktspärr någonstans så suger den skitig luft/ massa partiklar/ sot dygnet runt vilket aldrig kan vara hälsosamt.
Vi hade damm ständigt på hyllor även om man torkade dem när vi hade frånluftsvärmepump. Sedan när vi bytte till ventilation med FTX aggregat (till och från luft med värmeåtervinning) så det blir tryckbalans i huset, är det helt makalöst bättre luft och rena hyllor.

Jag tycker frånluftsvärme inte borde tillåtas.. + att det blir kalldrag där "hålen" är i väggen för att få in luft. Sedan är Nibes pumpar mera en elpanna med en liten kompressor.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.