De är små terrorister, överdrag till utemöbler får hål, isolering till LLVPn rör har fått lagas, de letar övet allt. Och vid fritidshuset är jag medskyldig med min matning av dem.
 
Då hoppas jag att min matning där de kommer och tar del är till nytta för titorna (är ju en mesfågel)
Sedan är hierarkin rolig att se.
Mesarna samsas bra och står längst ned på skalan, de är också så många att det är svårt att avgöra hierarki.
Sedan har vi nötväckorna, bråkar inte men kan avvakta på stammar bredvid om någon annan artfrände äter.
Tidsvis dyket nötskrikor upp, hierarkiskt men kan samsas och endast en uppe vid mataren resten får vara på marken.
Så har vi de som bestämmer, hackspetten, tar sin plats och bryr sig sedan Inte om de andra. Men den accepterar inte andra hackspettar för då blir det vild jakt ut ur området.
Sedan på vår/sommar är det flugsnapparna som bestämmer i området.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Vad matar ni med och var köper ni er fågelmat? Har ni fler matningar eller kör ni på en?

Förra säsongen köpte vi skalade solrosfrön, jordnötter och en "vildfågelmix" på granngården som sen blandades ihop i 25L-hink för enkel hantering. För tillfället så har vi bara en station men det kommer nog bli fler :)
 
"Hemma" kör vi enbart med jordnötter.
Fritidshuset solrosfrön oskalade strimmig/svart i 20kg säck för ca 180:- säcken i mataren som varit på bild tidigare som tar ca 12-13kg och sedan talgbollar utan nät i tre matare. Tre veckor brukar en fyllning räcka.
Väljer oskalad för det är billigast och naturligast att de får arbeta lite för "brödfödan", det är också roligt att deras olika teknik för att få u fröna.
Handlar där priset passar :) blir oftast EKO, Swedish Agro, Granngården.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Kör mestadels oskalade solrosfrö året runt. När minusgraderna kommer blir det jordnötter också. Hampafrö ibland. Och fettbollar. Har också testat linfrö och havre men de attans pilfinkarna bara vräker ner allt utan att äta. Går cirka en liter om dagen. Allt från Granngården.

Allt i egenbyggda matare för att hindra kråkfåglar, råttor och möss och minska smittspridning mellan fåglarna.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Har haft tre matplatser men minskat till två i år. Jag har matat med oskalade solrosfrön, jordnötter och hampfrön, talgbollar när det blir riktigt kallt. Vildfågelblandning köper jag aldrig, den blir dyr eftersom den innehåller övervägande havre och det är endast gulsparven som äter havre, resten av blandningen ratas av fåglarna.

Nötter har alltid varit den mest eftertraktade födan.

Rovfåglar, speciellt sparvhöken upptäcker snabbt fågelmatningen, därför är det bra att fundera över placeringen. En öppen plats gör förstås att vi själva får njuta av fåglarna men ur fåglarnas synvinkel är det förenat med stora risker. Närheten till träd och buskar där fåglarna kan sitta och äta i fred är viktig. Helt kan man inte skydda mot sparvhöken, den lever nästan enbart på småfåglar och den skall också överleva men man behöver inte bjuda den på ett dukat bord under ljusets alla timmar.
 
  • Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Har haft tre matplatser men minskat till två i år. Jag har matat med oskalade solrosfrön, jordnötter och hampfrön, talgbollar när det blir riktigt kallt. Vildfågelblandning köper jag aldrig, den blir dyr eftersom den innehåller övervägande havre och det är endast gulsparven som äter havre, resten av blandningen ratas av fåglarna.

Nötter har alltid varit den mest eftertraktade födan.

Rovfåglar, speciellt sparvhöken upptäcker snabbt fågelmatningen, därför är det bra att fundera över placeringen. En öppen plats gör förstås att vi själva får njuta av fåglarna men ur fåglarnas synvinkel är det förenat med stora risker. Närheten till träd och buskar där fåglarna kan sitta och äta i fred är viktig. Helt kan man inte skydda mot sparvhöken, den lever nästan enbart på småfåglar och den skall också överleva men man behöver inte bjuda den på ett dukat bord under ljusets alla timmar.

Bra poäng där gällande placering av matningsstation... Vår nuvarande sitter strax intill en granhäck och en halvt som halvt nerklippt syrénbuske. Det märks tydligt att de nyttjar dessa för att få äta i lugn och ro!

Anledningen till att vi valt skalade solrosfrön är för att slippa städa så mycket, sen vet jag inte hur pass mycket billigare det blir viktmässigt med tanke på att (mer än?) häflten av vikten man köper av oskalade torde vara just skal...?

av viltfågelmixen verkar det frömst vara hampfröna som ratas. Vi har några enstaka gulsparvar vid matningen så de kanske tar hand om havren :)


@segv, det skulle vara väldigt ku att få se dina egenbyggda matare!
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Mina egenbyggda matare. Fyra små balkonger för att de inte ska kunna skita i maten. Tak över för att hålla maten torr och hindra större fåglar. Inget större än grönfink får plats på balkongen. Kopparskodda för att hindra hackspetten från att förstöra. Linoljemålade förstås, plastfärg kommer inte över min tröskel. Hänger i sisalrep. Återigen ingen plast för att inte förgifta världen. Hängande under är uppsamlare för att hindra maten att hamna på marken till mössen och råttorna. Nu när säsongen kommit igång på allvar så sitter ett tiotal finkar och bråkar på perongen under medan ett tjugotal mesar pilar mellan balkongerna och busken. Oändlig underhållning.
 
  • Egenbyggd fågelmatare med små balkonger och tak, linoljemålad och kopparskodd, hängande i sisalrep med uppsamlare nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
ceson och 5 till
  • Laddar…
S segv skrev:
Mina egenbyggda matare. Fyra små balkonger för att de inte ska kunna skita i maten. Tak över för att hålla maten torr och hindra större fåglar. Inget större än grönfink får plats på balkongen. Kopparskodda för att hindra hackspetten från att förstöra. Linoljemålade förstås, plastfärg kommer inte över min tröskel. Hänger i sisalrep. Återigen ingen plast för att inte förgifta världen. Hängande under är uppsamlare för att hindra maten att hamna på marken till mössen och råttorna. Nu när säsongen kommit igång på allvar så sitter ett tiotal finkar och bråkar på perongen under medan ett tjugotal mesar pilar mellan balkongerna och busken. Oändlig underhållning.

Stiligt!! Seriöst med kopparbeklädnaden och smart och enkel upphängning av uppsamlaren! (y)

Har du någon insats som leder maten mot balkongerna?
 
S segv skrev:
Mina egenbyggda matare. Fyra små balkonger för att de inte ska kunna skita i maten. Tak över för att hålla maten torr och hindra större fåglar. Inget större än grönfink får plats på balkongen. Kopparskodda för att hindra hackspetten från att förstöra. Linoljemålade förstås, plastfärg kommer inte över min tröskel. Hänger i sisalrep. Återigen ingen plast för att inte förgifta världen. Hängande under är uppsamlare för att hindra maten att hamna på marken till mössen och råttorna. Nu när säsongen kommit igång på allvar så sitter ett tiotal finkar och bråkar på perongen under medan ett tjugotal mesar pilar mellan balkongerna och busken. Oändlig underhållning.
JUST en sån skulle jag behöva - har mus-&råttproblem.
 
K Klabbarparn skrev:
Har du någon insats som leder maten mot balkongerna?
En urfräsning ur varje vägg på insidan, ovanför balkongerna. Inte så mycket för att leda som för att hindra att det blir stopp. I den jag bygger nu har jag dessutom en pyramid i botten så att det blir ett lutande plan mot varje balkong.

Överarbeta allt är min melodi. :)
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
JUST en sån skulle jag behöva - har mus-&råttproblem.
Ja, det är ett problem. Hade Anticimex här när jag fick råttor under stallet. Hon pekade direkt på matarna och sa att det är därför jag har råttor. Nu tar jag in matarna på natten också, och råttorna har hållit sig borta i ett halvår.
 
Råttor är duktiga klättrare, har sett dem enkelt klättra nedför snören som matare hängt i när inget fanns på marken utan fick hämta jordnötter i mataren.
Den gynnaren jag lade in på bild tidigare var en sådan, kommer här i repris.
Råtta som tittar fram bland gröna blad och snören, demonstrerar klätterförmåga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Men har man en pergola med ett stort blåregn får man skylls dig själv, men även fåglarna gillar det skyddet. De sitter inne i den och har jordnötterna där. Lummig pergola övertäckt med gröna blåregnslöv som erbjuder skydd för fåglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.