Någon enstaka svartmes brukar övervintra här och söka sig till fågelmaten. Jag har nästan aldrig lyckats få någon på bild, en eller två ggr har det hänt. Mesar är ju särdeles rörliga men svartmesen är extrem, den sitter aldrig stilla. Det tar nog en sekund att fokusera och då är den borta. Idag dök den upp, inte en utan två stycken och jag fick en bild. Ingen toppenbild men efter alla missar så får jag vara nöjd ändå. Har hela vintern på mig så någon gång skall det väl bli en fullträff :D tid-tålamod-tur är allt som krävs

Två svartmesar sitter på grenar med mossa, omgivna av buskage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
Den var otroligt lik en entita eller talltita på den bilden när man inte ser det blå/gröna på ryggen. Fina bilder(y)
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
EvaMLin
Är svartmes och svarthätta olika namn på samma fågel?
 
EvaMLin EvaMLin skrev:
Är svartmes och svarthätta olika namn på samma fågel?
Nej, svarthätta Sylvia atricapilla är en annan art. Det var den fågeln som Zacharias Topelius diktade om i Sylvias julvisa, en av de mest populära julsångerna i Finland.

Svårt att läsa utan att det blir fuktigt i ögonvrån...

http://www.nykarlebyvyer.nu/sidor/texter/poesi/zt/sylviasj.htm
 
  • Gilla
EvaMLin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Den var otroligt lik en entita eller talltita på den bilden när man inte ser det blå/gröna på ryggen. Fina bilder(y)
Ja, så pass mycket att jag nästan vill fråga @Abies koreana om det faktiskt inte kan vara ett par entitor som fångats på bild?

Tycker att "skägget" är väldigt karaktäristiskt för just entita/talltita :)
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Ja, så pass mycket att jag nästan vill fråga @Abies koreana om det faktiskt inte kan vara ett par entitor som fångats på bild?
Det kan det visst vara, jag antog utan någon större eftertanke att det var svartmes. Entita och talltita har vi här, det vet jag men har svårt att skilja på dem.
 
Vågade inte säga det men tror också på det.
Har svårt att se skillnad på entita och talltita, brukar gissa på entitan om man ser vitt strek på vingen, lite mindre brunt och smalare haklapp.
Svartmes är som en liten talgoxe men lite dovare i färgen och det mera blå/gröna på ryggen, även haklappen liknar talgoxens.
Nu finns risk att jag visat min okunskap.
 
  • Gilla
EvaMLin
  • Laddar…
Håller med, tänker alltid oj vilken liten talgoxe när svartmesen är här på besök. På bilden ser det mer ut som entita/talltita (som jag aldrig kommer lära mig se skillnad på) :D
 
Redigerat:
En bild från ifjol, svartmes?

En svartmes sittandes på grenar bland höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
En bild från ifjol, svartmes?

[bild]
Svartmes. :D
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Jajamen.
Tyvärr är det sällan de dyker upp vid vår fågelmatare.
Och så har det köpts in 120 kg solrosfrö till vintern och kartonger med talgbollar utan plastnätet. Det går åt 20-30 kg/månad tur att mataren tar 12-13 kg.
Har inte sett någon skillnad i åtgång eller skillnad när det gället strimmig eller svarta solrosfrön. I år blir det strimmiga.
 
  • Gilla
lindath och 1 till
  • Laddar…
Dålig bild, men det äter från alla håll, nötväcka och hackspett.
Nötväcka på fågelmatare och hackspett som äter vid trädstubbe.
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
I solklar majoritet här just nu, talgoxen.

Talgoxe på en gren med suddig naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
I solklar majoritet här just nu, talgoxen.

[bild]
Ja, så är det här med :D
Fem talgoxar sitter på en tegelröd taknock med mossa mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Talgoxen står inte superhögt i kurs hemma hos mig just nu. Först var de på och hackade hål i duken som sitter över isoleringen (tilläggsisolerar huset utifrån) för att komma åt isoleringen som de vill fodra holkarna med. Fick lappa med silvertejp. Nu har jag fått på panel tillräckligt för att de inte skall komma åt - då försökte de först hacka igenom den nya panelen... Sen när de efter ett par dagar fattat att det nog inte funkar så gav de istället sig på mina nyrenoverade fönster till hönshuset och mumsade glatt i sig av linoljekittet så det är stora hål på flera cm...

Tur att de är söta. Matar dem gör jag så klart ändå även om jag svär ramsor över dem. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.