Om ni väljer att fräsa in elen så fundera över om det kanske är bäst om en elektriker gör detta så blir det som elektrikern sen vill ha det. De har bra utrustning och gör det snabbt. Det dammar mycket, men en seriös elektriker gör många åtgärder för att skydda bostaden mot damm. Som flera sagt , ekonomiskt lönar det sig knappast, sen beror det på vad man tycker om utanpåliggande lösningar.
 
  • Gilla
  • Haha
Hallonbåten och 2 till
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
är det en stram budget så låt bli att fräsa. Många kök belamras med för många grupper helt i onödan också. Hur har erat befintliga fungerat? Vad var bra och vad vill ni ändra? Utgå ifrån det och använd bef grupper i den mån ni kan. Ska ni till med något alldeles extra så är en extra matning rätt stor utökning enligt mig.

det mesta används ju inte samtidigt.
De ska dras för 3-fas el om ca 2 år och kanske bra att förbereda för det redan nu. Ordföranden sa att det är bra att förbereda redan nu för det. Det är också bra att dra el för diskmaskin även om jag själv i nuläge inte kommer köpa en sådan. Jag har ett litet vinkelkök på ca 14 kvm. Kommer behålla min spis med keramikplattor, men ny kyl/frys och en micro ev. att stoppa in i ett skåp. De inbyggda är dyrare men kanske bättre.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Om man ska tänka "värdeökning" tror jag en köpare tänker att "det där fräser man lätt in i väggen" om de ens tänker på det. Dvs det påverkar inte värdet på en lägenhet. Det är om man själv inte tål att se kablarna i första hand som räknas. Sitter nu i ett hus med enbart utanpåliggande ledningar och det stör inte. Förutom att de är gamla och behöver bytas.
Det tror jag inte på.
Jag har varit på några visningar av lägenheter. Att bortse från fula kuddar eller tråkiga tavlor är lätt men om jag ser sådant som "lätt kan fixas" blir jag försiktigt. Varje åtgärd drar med sig tusen andra saker. Och halvfula sniklösningar går inte hem hos mig.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Stopp och belägg nu!

Om det är ett IKEA-kök så behöver man inte fräsa in någon el som går bakom skåp.
Med monteringsskenan så blir det 10mm utrymme bakom stommarna som rymmer alla slags kablar man vill ha till köket.

De enda ställen där det kan behöva fräsas är för kablar/rör som ev ska gå över fria ytor eller som måste passera montageskenan.
 
  • Gilla
Marijairena och 4 till
  • Laddar…
Be
T Thomas_Blekinge skrev:
Det tror jag inte på.
Jag har varit på några visningar av lägenheter. Att bortse från fula kuddar eller tråkiga tavlor är lätt men om jag ser sådant som "lätt kan fixas" blir jag försiktigt. Varje åtgärd drar med sig tusen andra saker. Och halvfula sniklösningar går inte hem hos mig.
Beror också på marknaden. I ett eftertraktat läge bortser köparna från det mesta. Alla besitter inte kunskapen om vad "fixet" innebär.
Jag har också tittat på många bostäder. Både lägenheter och villor. Där möter man alla typer av spekulanter. Från drömmaren som inte verkar ha en aning till hantverkaren i arbetsbyxor.
Men det är inte fel med utanpåliggande ledningar. Det är bara kosmetiskt.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Håller med Mikael_L, utifrån hur nya köket är planerat tar du hjälp av elektrikern för att se vad som kan dras utanpåliggande bakom skåpen.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Stopp och belägg nu!

Om det är ett IKEA-kök så behöver man inte fräsa in någon el som går bakom skåp.
Med monteringsskenan så blir det 10mm utrymme bakom stommarna som rymmer alla slags kablar man vill ha till köket.

De enda ställen där det kan behöva fräsas är för kablar/rör som ev ska gå över fria ytor eller som måste passera montageskenan.
Det är en bit fram till städskåpet som syns, ca 1 meter. Sen har röret med elkabeln varit bakom en plastskena vid taket, men för en kabel. Den har sedan gått bakom skåp och längs med golvet till spiskontakt som sitter i gipsskiva.
Endast det som syns ska i så fall fräsas inte annat tänker jag, men som sagt är jag helt utan erfarenhet.
 
Mikael_L
Men det brukar ju finnas lite befintliga rör fram till köket.
Med lite planering så kan man undvika mycket behov av att fräsa in, kanske allt.
 
  • Gilla
Marijairena och 2 till
  • Laddar…
Lösningen är en spårfräs med dubbla klingor.
Dammsugare kopplad till fräsen.
Ev en extra som man håller vid fräsningen.
Sen plasta o tejp o lite till plast o tejp.
Måste vara en industri/byggdammsugare.
Vanlig hushållsdamsugare kommer o gå sönder.
Sen en halvmask o overoll.
Stendamm är inge bra o få ner i lungorna!

Går
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det brukar ju finnas lite befintliga rör fram till köket.
Med lite planering så kan man undvika mycket behov av att fräsa in, kanske allt.

Nu är det ett rör draget från elcentralen i hallen. Inga problem med plastskena som är 5 cm bred.
Men om det ska in typ 4 kablar, en nu till spisen 1-fas, 1 för framtida 3-fas och två till diskmaskin. Totalt blir det en plastränna på ca 10 cm. Det vet jag inte hur man ska arrangera snyggt. Måla samma färg som väggen?
 
J Johan Lindell skrev:
Lösningen är en spårfräs med dubbla klingor.
Dammsugare kopplad till fräsen.
Ev en extra som man håller vid fräsningen.
Sen plasta o tejp o lite till plast o tejp.
Måste vara en industri/byggdammsugare.
Vanlig hushållsdamsugare kommer o gå sönder.
Sen en halvmask o overoll.
Stendamm är inge bra o få ner i lungorna!

Går
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Stopp och belägg nu!

Om det är ett IKEA-kök så behöver man inte fräsa in någon el som går bakom skåp.
Med monteringsskenan så blir det 10mm utrymme bakom stommarna som rymmer alla slags kablar man vill ha till köket.

De enda ställen där det kan behöva fräsas är för kablar/rör som ev ska gå över fria ytor eller som måste passera montageskenan.
Installationsrör är minum 16 mm i diameter.
 
Vi har grovdammsugare. Men inte verktygen. I så fall får man hyra
 
Finns o hyra på bygguthyres firmorna.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Jag skulle också fräst. Håller på att göra just det. Men dammat gör det. Vi fräste golvvärme utan dammsugare men med tvärdrag. Så här såg det ut. (Min bror är med på bilden på 1,5m avstånd)
 
  • Person i suddig silhuett på byggplats med mycket damm i luften under arbete med golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.