Som rubriken lyder så söker jag en väggfast vinda som är 15-20 m och ska användas till både dickertpistol, mutterknackare, slipmaskin mm
Tänkte mej runt 1000:-

Har en sån här kompressor från biltema:
https://www.biltema.se/verktyg/tryc...je3X9VWebbB8gdeVarfN6eYpdy5EJ_jIaAgJZEALw_wcB

Förstår att kompressorn inte kommer orka slipa i flera timmar men vill inte att slangen ska vara något som försämrar effekten
 
Köp Cejn, Duabhuset har bäst pris.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Jag köpte HardHead på Jula, 499kr, den läcker efter ett halvår... ett icketips alltså.
 
Köp en slang med 1/2tum om du ska ha den till mutterknack. Va kör du för mutterknack? Hur många l/min kräver den?
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
B konunge87 skrev:
Köp en slang med 1/2tum om du ska ha den till mutterknack. Va kör du för mutterknack? Hur många l/min kräver den?
230L/min
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Köp Cejn, Duabhuset har bäst pris.
Jo den vore nått, men spräcker tyvärr budgeten för mycket :thinking:
 
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]

ESafe är dessutom en uppfinning bättre än skivat bröd. Ska konvertera min gamla slang också....
Måste både hona och hane bytas om man går över till eSafe?
 
P pj87 skrev:
Jo den vore nått, men spräcker tyvärr budgeten för mycket :thinking:
Vad använder du mest?

Problemet är att mutterknacken kräver grov slang för att funka bra på 20 meter slang, medan dyckertpickan klarar sig med ett sugrör...

Jag har en tunn smidig slang på vinda som jag har till det mesta, och sen en 1/2" 15 meter slang som jag enbart tar fram när jag kör mutterknacken...
 
K Kane skrev:
Måste både hona och hane bytas om man går över till eSafe?
Nej, bara hon-kopplingen, så alla verktyg du har kan lämnas orörda.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, bara hon-kopplingen, så alla verktyg du har kan lämnas orörda.
Fast vissa billiga hanar av annat märke kan pga små avvikelser vara problematiska. Har fått byta ut ett par, till Cejn då såklart.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Problemet är att mutterknacken kräver grov slang för att funka bra på 20 meter slang,
Jag kör nu genom 20m +14 meter 3/8 och sedan en Ingersoll luftpicka. Den lossar hjulmuttrarna på två slag ungefär. Kanske märks det mer om man verkligen behöver max ur maskinen....
 
Alltgår Alltgår skrev:
Fast vissa billiga hanar av annat märke kan pga små avvikelser vara problematiska. Har fått byta ut ett par, till Cejn då såklart.
Ja det skriver jag under på. Jag hade en blåspistol som läckte lite och då bytte jag till en nippel från biltema istället, så blev det tätt. Det var en liten liten skillnad mellan nipplarna, i avståndet mellan ett par ytor. Båda uppfyller säkert standarden men byte avhjälpte problemet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det skriver jag under på. Jag hade en blåspistol som läckte lite och då bytte jag till en nippel från biltema istället, så blev det tätt. Det var en liten liten skillnad mellan nipplarna, i avståndet mellan ett par ytor. Båda uppfyller säkert standarden men byte avhjälpte problemet.
Det verkar, tyvärr, finnas närmare tio olika standarder på nipplar så någon standard uppfylde den nog.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.