J jonko skrev:
Är inte 200nm lite väl lågt för att lossa?

Jag kör med en Makita med tre åtdragningsmoment 40/140/280 och brukar dra åt med 140 läget och använda 280 för att lossa.
Det verkar visst så. Inspirerad av den här tråden provade jag min GDX 18V-200 och lyckades inte lossa de verkstadsåtdragna bultarna. Får bli handkraft som vanligt...
 
fatsug fatsug skrev:
Det verkar visst så. Inspirerad av den här tråden provade jag min GDX 18V-200 och lyckades inte lossa de verkstadsåtdragna bultarna. Får bli handkraft som vanligt...
Fast på verkstäderna brukar det brassas på rejält när det dras så det förstår jag ändå, men frågan är om det räcker till när man dragit "lagom" och sen ska lossa 6 månader senare...
 
fatsug fatsug skrev:
Det verkar visst så. Inspirerad av den här tråden provade jag min GDX 18V-200 och lyckades inte lossa de verkstadsåtdragna bultarna. Får bli handkraft som vanligt...
Men det kanske funkar nästa gång då inte det är verkstadsklåpare som dragit fast dem med okontrollerat vridmoment utan du som dragit dem med rätt moment.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
J jonko skrev:
Fast på verkstäderna brukar det brassas på rejält när det dras så det förstår jag ändå, men frågan är om det räcker till när man dragit "lagom" och sen ska lossa 6 månader senare...
K Kane skrev:
Men det kanske funkar nästa gång då inte det är verkstadsklåpare som dragit fast dem med okontrollerat vridmoment utan du som dragit dem med rätt moment.
Nä, så är det så klart. Får försöka igen i vår!
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
G
Nu tog jag mig tiden och monterade concept2:an.

Hur ska motstånder vara i "linan" när man fått fart på hjulet?
Testade nånstans runt 5, och sedan 6-7 känns som jag drar i en dammvippa.
 
G GargamelSE skrev:
Nu tog jag mig tiden och monterade concept2:an.

Hur ska motstånder vara i "linan" när man fått fart på hjulet?
Testade nånstans runt 5, och sedan 6-7 känns som jag drar i en dammvippa.
Du är för stark ;)

Värdera motståndet efter att du kört 5km..
 
K Kane skrev:
Men det kanske funkar nästa gång då inte det är verkstadsklåpare som dragit fast dem med okontrollerat vridmoment utan du som dragit dem med rätt moment.
Det bästa är att använda momentstavar eller -hylsor. Att gå efter inställningen på mutterdragaren är inte så exakt.
 
G
Frustrator Frustrator skrev:
Du är för stark ;)

Värdera motståndet efter att du kört 5km..
Jag gjorde bara ett litet snabbt test efter montaget för att se hur det funkade. Fotfästet skulle nog behöva komma "fram" nån dm eller två, kör i botten som den sitter nu :D

Loggboken fick detta under testet iaf
2020-10-26 310m 2:22.7 3:50.1 Rower Hwt
 
J jonko skrev:
Är inte 200nm lite väl lågt för att lossa?

Jag kör med en Makita med tre åtdragningsmoment 40/140/280 och brukar dra åt med 140 läget och använda 280 för att lossa.
Jag lossar på mellanläget, kniper det så åker högsta i. Drar fast med mellanläget också.
Ska dras med 140Nm enligt Volvomanualen.

Vissa verkstäder tenderar överdra bultarna..

Har hittills aldrig tappat nåt hjul, än.. ;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag lossar på mellanläget, kniper det så åker högsta i. Drar fast med mellanläget också.
Ska dras med 140Nm enligt Volvomanualen.

Vissa verkstäder tenderar överdra bultarna..

Har hittills aldrig tappat nåt hjul, än.. ;)
Då kanske det hade räckt att köra på mellanläget och lossa för mig också, men det är bra smidigt i det speciella "lossa läget" då maskin stoppar automatiskt när det släppt utan risk för att skruva ur hela skruven.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A
Industriell hyvelmaskin i snickeri, nyligen installerad och justerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Felder trähyvelmaskin i snickeri kopplad till dammutsugningsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen justerad och installerad hyvelmaskin i snickeri med träbit på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu, sådär 3-4 månader efter att den kom har den äntligen kopplats in. Vi har haft mkt att göra i snickeriet så det har inte kanske prioriterats. Men nu har Robin från Felder varit här och justerat in den till 100%. Han är en grymt noggrann person, med stort tålamod. Han installerade även nya Kantlisten i våras. Jag har bara provhyvlat lite, och det här med spiralkutter är ju verkligen ngt extra. Vilket lugn, vilken gång och vilket resultat Ska bli kul att dra igång fönstertillverkningen med torpromber framöver. Blir väl under julhelgerna..
 
  • Gilla
erikgöteborg och 16 till
  • Laddar…
Nästa steg på svetsbordet är hyllor under för svetsen och fäste för flaskan är det tänkt.

Svetsbord i verkstad med påbörjade förberedelser för att installera hyllor och flasksäkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsbord med hålmönster och skruvstäd, förberett för hyllor och flaskfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 13 till
  • Laddar…
Campar Campar skrev:
Nästa steg på svetsbordet är hyllor under för svetsen och fäste för flaskan är det tänkt.

[bild] [bild]
Riktigt avis på den (y)
 
mowatom skrev:
[bild] [bild] [bild] Nu, sådär 3-4 månader efter att den kom har den äntligen kopplats in. Vi har haft mkt att göra i snickeriet så det har inte kanske prioriterats. Men nu har Robin från Felder varit här och justerat in den till 100%. Han är en grymt noggrann person, med stort tålamod. Han installerade även nya Kantlisten i våras. Jag har bara provhyvlat lite, och det här med spiralkutter är ju verkligen ngt extra. Vilket lugn, vilken gång och vilket resultat Ska bli kul att dra igång fönstertillverkningen med torpromber framöver. Blir väl under julhelgerna..
Och jag är avis på denna! Kan man bli kär i ett dött ting så är min fetisch en riktigt påkostad rikt/planhyvel!
 
A
V vectrex skrev:
Och jag är avis på denna! Kan man bli kär i ett dött ting så är min fetisch en riktigt påkostad rikt/planhyvel!
Ja, den är verkligen välbyggd. Ska bli kul att börja massivträsnickra igen, saknar det mer och mer. Mest för mitt egna välbefinnande känner jag:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.