Våra rör knäpper i väggarna också emellanåt. Vi tror det beror på långa rörlängder samt trånga genomföringar.
Kanske dela upp rörlängderna med nån typ av mjuk del.
 
Åsa Lund
Hur stor acktank har du?
 
100L
 
Åsa Lund
Lite lite tror jag enligt resonemang ovan
 
Tror inte att det är knäpptanken. Alltså ingen skillnad alls när man kopplade in. Inte det minsta alltså. låter som en gammal klocka nu iallafall. Tick-tock tick-tick :).
Man hör det ljudet även vid pumpen i källaren men kan inte lokalisera exakt
 
Går det att stoppa typ att den inte jobbar något på natten och tidig i morgon? Typ någon timer i inställningarna.
Har letat men vet inte vad jag ska ändra på.
Ja förutom att slå av för det vill man ju inte varje kväll
 
Intressanta idag. Lät bara 3 element vara på ett tag idag. Stöngde av termostaterna på 6 andra.
Man hörde hur hetvattnet gick till elementena. Men inga knäppningar. Men så fort nåt i vp börjar jobba. Vet inte vad så börjar det ticka som nån slags ventil igen i rören...
 
Åsa Lund
Tänker att om värmepumpen har en större volym vatten att jobba mot så går inte temperaturen upp och ner så mycket utan ligger mer still
Men inte expert på detta...
 
  • Gilla
Vagdish
  • Laddar…
Narren666
Kan det vara så att tillopp och retur är korsade?

Har du provat att stänga av/skruva in termostaten på en radiator när det börjar knäppa?
 
  • Gilla
Vagdish
  • Laddar…
Tillop och retur har jag fått flera förslag om att dem kan vara omkastade. Men vet inte hur jag kollar det?

japp provade med termostaterna på alla element medans det knäppte. Ingen skillnad
 
Narren666
Vagdish Vagdish skrev:
Tillop och retur har jag fått flera förslag om att dem kan vara omkastade. Men vet inte hur jag kollar det?

japp provade med termostaterna på alla element medans det knäppte. Ingen skillnad

Har du provat sänkat flödet på pumpen?

Sitter det några föravstängningar på radiatorerna?, isåfall kan du stänga en efter tills/om det slutar låta. Då borde ju felet ligga någonstans på vägen fram till raddarna, i rören som ligger i golvet?
 
Näej har inte provat sänka flödet. Måste kolla hur man gör.
Japp stängt av alla radiatorer en efter en men det har knäppt även då
 
Narren666
Vagdish Vagdish skrev:
Näej har inte provat sänka flödet. Måste kolla hur man gör.
Japp stängt av alla radiatorer en efter en men det har knäppt även då
Borde gå att göra antigen via displayen eller direkt på pumpen med ett vred.
 
Finns nog bara ett sätt. En arbetstank och att vatten i element cirkulerar runt till arbetstanken men inte längre.
Då kommer din VP att jobba mot arbetstank och inte element.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Tänker att du får testa det lite metodiskt, börjar längst bort från vp sen bör nog radiatorn du stänger av vara avstängd ett tag innan du testar nästa osv.
En annan fråga kör vp en varmvattenkörning i slutet av varje körning till värmekretsen? Tänker om trevägsventilen inte växlar som den ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.