När den är så billig ska du alltså spara in 500 spänn för att inte få en 700? Snålis.
 
Av de lövblåsar vi testade förra året gillade jag den här bäst, en Husqvarna 525BX.

Husqvarna 525BX lövblåsare ligger på ett gräsmatta täckt med höstlöv på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lagom stor och behändig.

Blåste en del med den i söndags men idag har det blåst ner ännu fler löv. :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
När den är så billig ska du alltså spara in 500 spänn för att inte få en 700? Snålis.
700 har ju större rör för mer luft, men så blir ju strömmarna "svagare" ist.

Därför valde jag Stihl BR600, den är störst med de smalare blåsröret iomd. att jag vill kunna blåsa mer än torra löv.

Jag började min lövblåsbana med Julas starkaste elkabelförsedda.
Hade på känn att denna inte skulle orka blåsa fuktiga löv och så va fallet!
Så la ner den i lådan fort som fan och lämna tillbaka.

Tänkte så att en förbränningsmotorförsett blåsrör från samma firma är nästa steg, så köpte en sådan med ungefär samma besvikelse... Lämna tillbaka den och förövrigt var den begagnad och hade trasiga detaljer fast den låg ute i hyllan till försäljning...

Efter de två släppte jag tanken om lövblås i några år, vet inte riktigt varför jag inte fortsatte till bättre varianter..

Men i vintras köpte jag en Stihl BR600 och kan väl säga att det finns inget alternativ i mitt tycke, den eller inget alls helt enkelt!
Jag är ju inte ens nöjd med prestandan på den om man ska hård dra det...
Nog för att den lyfter mossa från sten och tömmer vattenpölar i ett nafs, Men jag är väl bara för kräsen antagligen... (är inte ensam om att tycka detta)

Så slutord, köp hellre en beggad proffsmaskin framför en ny Svenssonleksak!

Betalade 3.500kr +500kr i frakt för min BR600 på www.ebay.de

Stihl BR600 lövblåsare på kartong mot en mörk bakgrund, synlig från ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok.

Men du säger att du ändå inte är nöjd, vad är du inte nöjd med?
 
V

Jämför husqvarna och stihl
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok.

Men du säger att du ändå inte är nöjd, vad är du inte nöjd med?
Jag tycker väl att maskinerna i det över skiktet borde blåsa mer :giggle:
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
BR600 fungerar ok till snöröjning också, men som ses på slutet så klarar den inte alls av skarsnö..
 
  • Gilla
Stall Tostaryd och 2 till
  • Laddar…
Men då tar du väl fram snöslungan istället?;)
 
A AndersS skrev:
Men då tar du väl fram snöslungan istället?;)
haha, jag har varit uppe på altanen och harvat med snöslungan när det var mycket snö. Snökedjorna ska man ta av isf. är ett hett tips ;)

Bjuder på en bild från 2010 när det var mycket snö!
 
  • Utsikt från ett fönster på en snötäckt altan med träd i bakgrunden, tagen inifrån ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här tråden var inte lättåterfunnen...

De får fart på brasan också

 
  • Gilla
Beson och 2 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Köp inte meec från Jula, sämre skit får man leta efter, går fortare med frugans hårfön
vi har meec bensindrivna lövbås 2st har fungerat i 5 år utan problem
 
Chansar på att bumpa denna gamla tråd.

jag ska köpa lövblås och vill gärna ha en kraftfull bensindriven variant som ska kunna blåsa grusgångar och garageuppfart (grus) på ca 200m2. Vi får massor med löv från björkar och ett gång pilträd (tror jag det är) som lägger sig som en geggig matta över hela garageuppfarten.
Jag har kollat på dessa två alternativ, någon som har erfarenhet och kan rekommendera den ena eller andra? Vill helst inte gå över 3000kr i pris.

Bensindriven lövblås RBL42BP PoWR XT
https://www.jula.se/catalog/tradgar...ovblasare-sugare/bensindriven-lovblas-007229/


Lövblås Stihl BR 200
https://motorservicelagan.se/catalo...dium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

Tankar / ideer?
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Jag har ingen erfarenhet av dessa två produkter. Jag har dock mycket god erfarenhet av Sthils produkter och skulle utan att blinka välja det fabrikatet framför Ryobi. Specifikationerna på dessa två maskiner skiljer sig en del, bland annat är cylindervolymen mindre på Stihlen (negativt?) men även Sthils vikt är betydligt mindre (positivt!). Vad skillnaderna i specifikation innebär i praktiken är dock svårt att veta.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har ingen erfarenhet av dessa två produkter. Jag har dock mycket god erfarenhet av Sthils produkter och skulle utan att blinka välja det fabrikatet framför Ryobi. Specifikationerna på dessa två maskiner skiljer sig en del, bland annat är cylindervolymen mindre på Stihlen (negativt?) men även Sthils vikt är betydligt mindre (positivt!). Vad skillnaderna i specifikation innebär i praktiken är dock svårt att veta.
enda tråkiga och som talar emot stihl är att för att matcha priser måste jag beställa online. Finns på granngården här i stan, men där är den 1000kr dyrare...
 
T TheCed skrev:
enda tråkiga och som talar emot stihl är att för att matcha priser måste jag beställa online. Finns på granngården här i stan, men där är den 1000kr dyrare...
Även om du lägger en tusenlapp extra och köper den lokalt tror jag du kommer bli riktigt nöjd med Stihl. Varför vill du inte köpa den på nätet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.