M Matte927 skrev:
Nja, eventuellt skulle fler uttag påverkas av detta då de är på samma grupp. Den kostnaden att jorda till de andra uttagen i gruppen skulle landa på mig då det inte har med Golvvärmen eller uttaget i badrummet att göra - vilket jag tycker är rimligt. Således är det enbart jorden till badrummet som måste in, och där krävs om jag förstått det rätt att jord är inkopplad till både golvvärmen och uttaget för att få till en godkänd installation.
Och du är säker på att dessa 16 timmar bara handlade om att få fram jord till golvvärme och nytt uttag i badrum?
Min tanke är att i dessa innefattade att snygga till den andra delen oxå eller kanske bara den delen.
Prata och diskutera hur de har tänkt och även med den som du faktiskt har avtalet med och inte bara utförande elektriker.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Och du är säker på att dessa 16 timmar bara handlade om att få fram jord till golvvärme och nytt uttag i badrum?
Min tanke är att i dessa innefattade att snygga till den andra delen oxå eller kanske bara den delen.
Prata och diskutera hur de har tänkt och även med den som du faktiskt har avtalet med och inte bara utförande elektriker.
Dessa 16 timmar skulle gå till att felsöka och hitta fram el till badrummet (golvvärmen och uttaget)
Dessa timmar skulle vara löpande så det skulle ev. kunna räcka med 2-4 timmar eller i värsta fall att de inte hittat ett sätt att dra in jorden efter 16 timmar och mer jobb behövs.
Har inte fått något svar från elektrikern alls sen detta drog igång (när elektrikern ringde och ville ha mitt tillstånd att de skulle felsöka/dra jord i 8h x 2 gubbar till att börja med.
Bör tilläggas att jag heller inte försökt nå elektrikern på annat sätt än per mail i samma konversation som till snickaren efter vårt samtal.
 
Mikael_L
B Byggdjuret skrev:
Elfirman har rätt i att ingen kan veta vad det landar på. Men lustigt argument. Man kan göra mer eller mindre kvalificerade gissningar. Men jag tror du ska tänka dig för innan du väljer fast pris från den Elfirman. Jag tror att de kommer ta till ordentligt. Nämligen. Alltså bättre och ta löpande. Om du vill ha fast pris vilket har sina fördelar. Så fråga här på forumet, el delen vad våra experter gör för uppskattningar.
Sen är det inte tvång eller lagkrav på att man måste harkla fram ett fast pris varje gång någon önskar det.
Man kan t.o.m helt vägra att jobba med fastprisjobb om man inte vill.

Så anar man ugglor i mossen så är det kanske bättre att neka en fastprisoffert och föreslå löpande. Eller ge fast pris på vissa delar och löpande timpris på annat.
Jag har faktiskt två sådana jobb precis nu, som jag inte fått än, men jag har vägrat att ge fastpris på hela, utan lyft ut en del med stora osäkerheter och sagt att det blir på löpande.
Ena fallet liknar detta lite, gammalt hus med en hel del omdragningar, jag anar att man kommer kunna stöta på mycket underligheter.
Det andra handlar mest om att det är svårt att specificera vad som är slutresultatet, dvs när jobbet kan anses vara klart. Det handlar om bortrensing av gammalt mög, och allmän uppsnyggning och det är både starkström och svagström. Det kommer inte vara vettigt på något vis att lyfta allt till perfekt nyinstallationsstandard. Kan vi inte definiera vad klart arbete innebär så går det inte heller att räkna ett fast pris.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
Just den typen av felsökning är nog det sista man vill beställa till fast pris. Om elfirman har någon sorts självbevarelsedrift, så kommer de ju att tvingas lägga väldigt stora säkerhetsmarginaler. Jobbet kan säkert gå på 2 - 4h. Men i extremfallet kan det sannolikt gå åt 40 - 80h också. Och då lär ju en fastprisoffert hamna på minst 40 - 50h, något som en seriös firma knappast vill offerera, kunden blir skitsur när jobbet sedan är klart på 2h.
 
  • Gilla
lars80
  • Laddar…
Tycker det låter väldigt oprofessionellt av en elektriker att inte kolla upp om jord finns. Det går fort att mäta sig fram till och de kan även inte lita på färgerna i kopplingsdosorna. Det finns alla möjliga klåpare som håller på med elen i sina hus. Fas, nolla och jord kan vara alla möjliga färger och byta färg på vägen genom olika kopplingsdosor särskilt i gamla hus.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
M Matte927 skrev:
Tack för alla svar! Känns som att jag inte är helt ute och cyklar.
Har pratat vidare med hantverkaren som säger såhär:

Det är väldigt vanligt att det inte finns jord i äldre duschrum och det är inte det som är problemet. Dilemmat är utförandet i rummen bredvid som ligger på samma grupp. Eftersom den gruppen är omgjord en viss del till t ex jordade uttag utgår man att det är gjort enligt de regler som finns, det är enligt elektrikern inte gjort. Att se över detta är inte lätt att beräkna tiden, beroende på hur mycket som behöver göras om. Det kanske drar med sig andra grupper eller att trådarna sitter fast i rören och det är svårt att få fram ny tråd. Det skulle kunna vara så att visa kopplingsdosor inte heller är synliga överallt.

Hade duschrummet legat på en egen grupp så hade det inte varit några problem och vi kan fortfarande utföra detta med då med utvändig kabel som inte alltid är tillfredsställande estetiskt men ändå fullt godkänt.

Vi kan utföra en sådan lösning till golvvärmen och koppla bort det uttaget som sitter i badrummet som ni sen kan koppla in när/ om ni ser över elen i sovrummet bredvid.


Vad som bör tilläggas är att jag köpte huset av en riktig klåpare som gjort allt själv i huset (ca 18 månader sen) utan vidare kunskap och två vänsterhänder.
Problemet är vad jag förstår följande:
Elektrikern har varit och dragit elen och sett att det finns jordade uttag i sovrummet bredvid (uttag som inte är anslutna till jord) och antagit att det är jordat. Nu när han i slutskedet ska koppla in golvvärmen och uttagen märker han att jorden inte är inkopplad. För en lekman som mig känns det som att det borde gå att mäta upp strömmen och se huruvida den är inkopplad eller ej långt innan detta?

Tack på förhand, allt gott!
Kanske läge att jorda alla uttag??
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Bra med en blåögd villaägare tänker elektrikern honom blåser vi på 10000.
Hej vad det kom tjo vad det gick.
Tråkigt att höra att du blir behandla på det viset, självklart är det inte ditt fel att dom inte kollat upp jorden innan väggar och golv var klart.
 
BiFuel BiFuel skrev:
Men vilken (riktig) elektriker tittar bara in i ett rum och "antar" att det är jordat på ett korrekt sätt bara genom hur det ser ut? Känns svajigt.
Tyvärr finns det sådana elektriker, dessvärre övertygade om sin egen förträfflighet.

När jag byggde badrum (inklusive ångbad och lite annat lulllull) så såg allt väldigt fint ut ända tills jag skulle koppla in något som låg på samma undercentral och på skoj mätte jag upp jordanslutningen. Död som bara den! Öppnar skåpet, räknar antalet nollor och jordar på anslutningarna, fattas en jord. Mäter i skåpet, alla jordar hänger i luften. För säkerhets skull mätte jag på annat ställe där jag visste att jag hade jord och nu var jag säker på vad jag såg.

Ringer elektrikern och får reda på att jag inget kan om el (stämmer), inte vet hur jag ska mäta (hade tänkt efter lite så jag var nog säker på min sak) och att en sketen lekman inte ska ifrågasätta en erfaren fackman.

När jag till sist lyckades få dit honom och han öppnade skåpet så blev han väääääldigt tyst! Inte ett pip. Som tur är så hade kan bara knöat in jordledningen någonstans och inte brytt sig om att göra en enkel koll.

Rent allmänt har jag genom åren lärt mig: anlitar du rörmokare, elektriker, bilreparatör -> kolla upp resultatet. Om inte annat så kan du lära dig något om hur man gör och (ibland) hur man inte gör. :)
 
  • Ledsen
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om att elektrikern och byggfirman åtminstone bör ta delvis ansvar för detta, men har en teknisk fundering.
Kan mätarna en vanlig elektriker har med sig mäta skillnad på att det är separat jordledning, eller om någon dragit fram en gemensam ledare för nolla och jord? Sker det direkt i kontakten så bör man väl kunna mäta resistansen, men har de bara en mätpinne så innehåller den väl inget sådant?
Nästa nivå av problem som jag kan tänka mig är om det från proppskåpet är draget gemensam ledare upp till någon dosa som kanske tom är dold. I den är nolla splittad till jord och nolla till rummet. Då bör man få en högre resistans än om det är gjort i kontakten, men inte så hög som om det var riktig jord. Hur stor skillnad i resistans kan man räkna med i så fall?
 
Hej, varför inte tala med försäkringsbolaget. Det är deras ansvar tillse att återställandet efter branden blir rätt utförd enligt dagens normer. Hur kostnaden skall regleras är något du får diskutera med försäkringsbolaget, åldersavdrag, förbättringar etc
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Känns som en riktig förutsättning för en riktig el-rysare.
En gammal elanläggning där en eller flera tidigare ägare har varigt riktiga "elfixare"
Att släppa loss behöriga elektriker i en anläggning som de inte får släppa utan att rätta till allt de hittar, alt bryta all el i anläggningen. Kan ev skena en det i kostnader.

Gamla spikade isolatorer på vägg, med bar blank tråd är fortfarande godkända om anläggningen är orörd sedan -30. Men ett stort men inget får vara rört sedan installationen -30.
Annars åker man på nyare regler.
 
Jag ser 2 problem här.

1. Kommer elektrikern till en kund och gör en okulär besiktning av förutsättningarna och ser jordade uttag så UTGÅR elektrikern ifrån att kunden har en korrekt utförd och laglig anläggning. Annars uppfyller inte kunden kraven på en säker anläggning och gör sig därmed skyldig till lagbrott. Om en auktoriserad elektriker har installerat eluttag så vet han vad reglerna säger om jordade uttag och ojordad anläggning. När en lekman utan nödig kännedom försöker själv så blir det ofta så här. Elektrikern kunde friskrivit sig från en rad punkter men det förutsätter att man misstänker brister och jag kan inte se utifrån vad jag förståt från beskriven, se anledning att misstänka sådana brister om samtliga uttag till synes varit jordade.

2. Elektrikern har ingen anledning att skruva isär en kunds anläggning för att kontrollera saker som kan antas självklara och som kunden har en skyldighet att upplysa om. Det tar tid och kostar pengar vilket kunder som regel inte vill betala för. Nu är förstås på det viset att lekmän inte alltid har rätt kunskap men enligt lag har dom en skyldighet att hålla sin elanläggning driftsäker och funktionsduglig.

Pinsamt för elektrikern som lämnat ett fast pris och inte friskrivit sig men samtidigt ett problem för dig som anläggningsinnehavare då du faktiskt bryter mot ellagen genom att inte ha en korrekt dokumenterad och utförd anläggning samt har skyldighet att lämna korrekta upplysningar kring anläggning.

Har du tidigare haft värmegolv och VU i badrummet och saknat jord + JFB så har din anläggning varit rent livsfarlig. Visst kan man tycka att elektrikern kunde kontrollerat nogrannare men han kan utgå från att anläggningen varit korrekt utförd då endast auktoriserad firma får utföra elinstallationer enligt lag.

Han ska således inte behöva oroa sig för fel eftersom lagen förbjuder utföranden med dessa brister.

De verkar vara på det viset att du har ett hus fullt med fulel och du ska nog räkna med att få svårt att påvisa att elektrikern har gjort något fel (mer än att han litade på att du uppfyller lagkraven) vid en tingsrättsprövning.

Mest sannolikt kommer du få krav på dig att åtgärda bristerna i din anläggning och elektrikern kommer sannolikt få rätt till ersättning för att utföra bristerna om du begär att han utför jobbet.
Offerten begränsas sannolikt till badrummet och där har elektriker garanterat jordat allt. Vill du sen koppla in dina vägguttag och starta golvvärmen då är det ditt problem att åtgärda bristerna i ditt hus innan elektrikern kan driftsätta.
Jag lider med dig men du hade en undersökningsplikt när du köpte huset och det är ditt eget fel att du inte upptäckt bristen tidigare.

Det är varje elanläggningsinnehavares skyldighet att hålla sin elanläggning i sådant skick att den uppfyller gällande krav. Jag säger inte att det är omöjligt för dig att få rätt, beroende på vad som står i ert avtal men troligtvis har du ett rejält underläge vid en prövning så argumentera försiktigt om du vill undvika att göra dig ovän med honom.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Finns det jordskena och/eller jordfelsbrytare i elcentralen? Om inte, så skulle man ju faktiskt kunna dela upp det i badrummet, och sätta en JFB där. Det är säkerligen inte helt korrekt att göra på det viset, men eftersom det tydligen är sååå omständigt att dra jordledare från centralen till badrummet...... Det är en fungerande lösning iaf... Så har dom löst det i mitt hus(ojordat överallt förutom kök och badrum, ingen JFB i centralen) när badrummet renoverades(exakt när det gjordes har jag inte en susning om). Men, det är ju en halv-dan lösning på ett problem som inte borde finnas, speciellt inte när det ändå renoveras.

---

Att ta för givet att det är jordat bara för att ett uttag är (visuellt) jordat känns väldigt amatörmässigt. Uttag får man byta själv(dock bara till likadana som satt där innan), så det kan ju bokstavligen vara vem som helst som smackat dit "första bästa uttag" dom fick tag på. Folk läser bara "det här får du göra själv" och slutar läsa innan "men bara om...".
 
Håller med Hempularen och en del andra.

Är ju inte riktigt rätt att lasta elektrikern för att det saknas inkopplad jord bakom befintliga jordade uttag.
Man får väl ändå förutsätta att anläggningsinnehavarna på fastigheten gjort sin periodiska tillsyn.
Kan inte vara meningen att allt skall ifrågasättas och kontrolleras fysiskt före man lämnar ett pris.
Vem skall betala all den tid som åtgår till detta?

Trådskaparen har nyligen köpt fastigheten. Fanns det ingen elbesiktning gjord då...det kanske hade varit läge för en lekman (vad gäller el) att anlita en besiktningsman på elanläggningen före köpet av fastigheten.
Det är ju ändå så att det är innehavaren av elanläggningen som är ansvarig för att anläggningen är i funktionell och säker standard. Kan man inte utröna detta själv så får man se till att anlita någon fackman som gör det åt en.
Hade detta gjorts hade problemet med största sannolikhet redan uppdagats och varit åtgärdat sedan tidigare.
Nu är det inte gjort och "skulden" skall sedan hamna på en elektriker vid en ombyggnad för att anläggningsinnehavarna har åsidosatt sina egna skyldigheter.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Hej! Liten uppdatering om någon är intresserad.
Jag har nu gått med på att Snickaren står för 4 timmars felsökning/dragning i huset och jag för resten. Förhoppningsvis inte en enda timme, men har jag otur flera timmar.
Vi har olika uppfattning om huruvida strömförsörjning ska ingå eller inte i fast pris, fastän jag påpekar att konsumenttjänstlagen §4, 2 stycket är tydlig på detta område.
Saxat: S2.pngOm inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.

Vi har olika uppfattningar om vad som gäller men jag orkar verkligen inte ta upp stridsyxan för ett så här "enkelt" problem. Hoppas nu att snickaren ser till mitt bästa och förstår att jag haft för avsikt hitta en så bra lösning som möjligt för båda parter, därför tycker jag att inställningen från honom bör vara ömsesidig.

Har fått supermycket matnyttig info här från forumet, det är jag väldigt glad för. Tack!
Kommer förmodligen med en liten uppdatering här när allt är klart så får ni höra hur det gick.

Allt gott,
Matte
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.