H hakfre skrev:
Det är inte ett problem om man accepterar att elpatronen går in och stöttar uppvärmningen. Huset och varmvattnet blir varmt. Värmepumpen återvinner så mycket värme den kan av luften som ändå måste ventileras ut.

Om man är oroad över enstaka dagars förbrukning av el så bör man hitta en annan lösning. Om man tittar på helårsförbrukningen och väger samman med investeringskostnaden är kalkylen för att få varmt i huset, bra ventilation, och varmvatten inte så dålig. Men det är klart att det finns lösningar som förbrukar mindre el, de kostar bara mer eller kräver större arbetsinsats.
Precis, det var exakt dit jag ville komma. Jag har inte upplevt det som ett problem att elpatronen stöter till när det blir extra kallt. Förstod inte ens vitsen med resonemanget ifrån Pepehands från början.
 
mfaltsjo mfaltsjo skrev:
Precis, det var exakt dit jag ville komma. Jag har inte upplevt det som ett problem att elpatronen stöter till när det blir extra kallt. Förstod inte ens vitsen med resonemanget ifrån Pepehands från början.
Budgethus i södra Sverige, då kan jag köpa FLVP. I Norrland där det kan vara riktigt kallt i många veckor så skulle jag aldrig ens överväga FLVP. Speciellt inte med tanke på den utveckling som sker gällande elnät och elproduktion. Högre priser är att vänta.
Med dagens ränteläge är det billigt att låna upp 100ksek extra för att få bergvärme. Har man möjlighet att göra det tycker jag det är ett mycket trevligare alternativ.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
P PepeHands skrev:
Budgethus i södra Sverige, då kan jag köpa FLVP. I Norrland där det kan vara riktigt kallt i många veckor så skulle jag aldrig ens överväga FLVP. Speciellt inte med tanke på den utveckling som sker gällande elnät och elproduktion. Högre priser är att vänta.
Med dagens ränteläge är det billigt att låna upp 100ksek extra för att få bergvärme. Har man möjlighet att göra det tycker jag det är ett mycket trevligare alternativ.
Vet inte om jag kan kalla våran fiskarhedenvilla på 142kvm för "budgethus" :D Och där vi bor mitt i landet kan det bli riktigt kallt på vintrarna och än så länge fungerar det utsökt :)
Men som med så mycket annat så har man möjlighet att välja hur man vill ha det, what ever floats your boat :)
 
Tomture61
Var ngn som rankade värmepumpar i tråden .
Tycker den värmepums rankning borde se ut som detta .
1. LLVP (hög verkningsgrad men sprider värmen mindre bra , kräver också mek vent vid nybyggnation)
2. BVP (dyrt men lång livslängd , kräver mekanisk vent , perfekt för norra Sverige)
3. FLVP (beroende på modell / fabrikat ,finns kompressoreffekt från 1,6 kw till 6,5 kw)
4. LVVP (kan strula endel , som LLVP,kräver mekanisk vent , perfekt för södra Sverige)
 
Redigerat:
Varför kräver just bergvärme FTX? Det är väl samma krav på luft/vatten och luft/luft i så fall?
Istället för FTX kan man ha en frånluftmodul som återvinner energi ur frånluften.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Varför kräver just bergvärme FTX? Det är väl samma krav på luft/vatten och luft/luft i så fall?
Istället för FTX kan man ha en frånluftmodul som återvinner energi ur frånluften.
Nu då , vet tyvärr ej om en LLVP är godkänd som enda värmekälla vid nybyggnation dock !
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
LLVP är okej, men du behöver en varmvattenberedare. Så länge du klarar energikraven är det lugnt.

Sen är det krav på återvinning av ventilationen, men inte någon verkningsgrad
 
sunnis
P PepeHands skrev:
Värmepumpen räcker inte till för att leverera tillräckligt med värme + varmvatten under en viss utetemperatur. Värmepumpen hämtar energi från frånluften men frånluftens temperatur kan bara sänkas ned till en viss gräns, sedan är energin "slut". Då måste vp skjuta till med elvärme för att stötta. Självklart dåligt eftersom elanvändningen springer iväg under de kalla månaderna. Kombinera detta med ett högt rörligt elpris och du har en rejäl räkning på ditt bord.

Vid vilken utetemperatur detta kommer att inträffa beror på flera faktorer så som användning av varmvatten, ventilationsflöde samt vilken pump du har.

Det värsta exemplet jag sett är när FLVP installerats i en tvårumslägenhet. Då är den inte mycket mer än en glorifierad elpanna.
Om det är så illa så är ju hela anläggningen totalt feldimensionerad mot dvut och värmeeffektbehovet. en FLVP kan bli helfel där om man är långt utanför VP:ns specifikationer, men detta är parametrar man vet om vid projekteringen. Samma problem får man med en BVP också om kompressorn/borrhålet är underdimensionerat. Då blir det också en "glorifierad elpanna".
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Om det är så illa så är ju hela anläggningen totalt feldimensionerad mot dvut och värmeeffektbehovet. en FLVP kan bli helfel där om man är långt utanför VP:ns specifikationer, men detta är parametrar man vet om vid projekteringen. Samma problem får man med en BVP också om kompressorn/borrhålet är underdimensionerat. Då blir det också en "glorifierad elpanna".
Nope. Inte alls så det funkar. Det är som sagt ventilationsflödet som är avgörande för hur mycket värme som går att plocka ut. Denna begränsning går inte att komma runt genom att välja en större pump (även om pumpen självfallet kan vara underdimensionerad). Vet man bara luftflödet så är det enkelt att plocka fram ett entalpidiagram och beräkna maximalt effektuttag.
I fallet bergvärme så är det enkelt att öka på värmekällans kapacitet genom att borra ett djupare hål. I fallet FLVP så är detta omöjligt.
 
  • Gilla
Bromma1927
  • Laddar…
Man kan välja en modell som kyler avluften till en lägre temperatur och på så vis plockar ur mer energi ur ett givet luftflöde.
Problemet är att de modeller som finns i dag som kyler luften till ~-15 grader (Nibe 730/750 t ex) redan ligger på gränsen till vad som fungerar rent kyltekniskt och de låga temperaturerna kräver regelbundna avfrostningar som minskar den totala verkningsgraden och uteffekten.
 
useless useless skrev:
Man kan välja en modell som kyler avluften till en lägre temperatur och på så vis plockar ur mer energi ur ett givet luftflöde.
Problemet är att de modeller som finns i dag som kyler luften till ~-15 grader (Nibe 730/750 t ex) redan ligger på gränsen till vad som fungerar rent kyltekniskt och de låga temperaturerna kräver regelbundna avfrostningar som minskar den totala verkningsgraden och uteffekten.
Precis så.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
LLVP är okej, men du behöver en varmvattenberedare. Så länge du klarar energikraven är det lugnt.

Sen är det krav på återvinning av ventilationen, men inte någon verkningsgrad
Är det verkligen så? Vill minnas att enligt Boverket så ska de finnas möjlighet att styra värme i varje enskilt rum (termostater) . Blir svårt med LLVP om man nu inte har en för varje rum.

Kanske är en ickefråga då ingen kan väl vara onykter nog att bara ha LVVP i ett nybygge.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Problemet med varmvatten är och var att man behövde göra olika pumpsystem så energieffektiva som möjligt. Med att ha låga temperaturer på varmvatten. Där 40/42 grader används. För att då klara varmvattnet behövdes stora varmvattenberedare.

Tidiga bergvärmepumpar hade också problem med att man fick för lite varmvatten. Dels beror det på låga varmvattentemperaturer och för små varmvattenberedare. För en oinvigd så är det ganska uppenbart om en familj på två vuxna och två barn behöver varmvattenberedare på 200-300L vid 55-60 grader. Så är det ganska uppenbart att en beredare på 140-190L på 40/42 grader har svårare att klara sin uppgift.

Pumpar kan ställas in på högre temperaturer enligt ett schema på ex. en gång varje vecka för att undvika Legionella bakterier. Eller att man har konstant högre temp. Men då blir de inte lika energieffektiva. Eller så väljer familjen att duscha den dag i veckan som varmvattnet höjs.;)

För att kompensera detta så erbjuder olika företag kompletterande små varmvattenberedare på 50-60 l som har en högre temperatur. Eller så ställer man in program så att varmvatten prioriteras före värme. NIBE F750 ansågs vara den mest energieffektiva. Där de kunde prestera 240L 42 gradigt vatten bland annat. Man anser det inte är värt med andra dyrare system då även nya hus är så energieffektiva.
 
Har en Nibe 730 i ett hus på 150kvm byggt 2019, så länge man trycker på ”tillfällig lyx” så funkar det bra att både bada och duscha med modell större badkar, blir ofta att 3st duschar och 1 badar här hemma på eftermiddagen/kvällen. Hade även en Nibe 750 i förra huset byggt 2015 inte heller där var det något problem upplevde jag, förutom tilluft som jag nämner nedan.

Ang tilluft ventiler så hade jag i tidigare huset dessa i fönsterkarmen, detta gillade jag inte så i nya huset satt vi in i väggen istället där tilluften tas in bakom fasaden, upplever detta som något bättre när det kommer till oljud från utsidan, sen en till fördelen är att man kan placera dom vart man vill.
 
Det finns reservdelar på nätet att köpa om något behöver bytas ut. Tack vare att en FLVP är en enkel konstruktion är den också "lättmekad". På vår 13 år gamla IVT har jag hittills bytt tempgivare, fläkt och ett kretskort som lade av. Har inte kostat många slantar. Att räkna hem ett byte till BVP vore i princip omöjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.