C Chandler skrev:
Vad är det som gör att FLVP väsnas mer än andra VP? Är det ljud från luften som passerar genom eller är det skillnad på kompressorn?
I vårt fall skulle jag säga kompressorn. Max varvtal sker vid 120 Hz. Vid detta varvtal uppstår ett starkt vinande och genomträngande ljud.
 
Vi har en NIBE f750 frånluftsvärmepump. Tycker den över lag fungerar bra och gör sitt jobb.

Varmvattnet räcker oftast, men inte alltid. Vi är fem i familjen (tonårsdöttrar bl.a.) och ska vi kunna duscha direkt efter varandra vill det till att alla håller nere duschtiden om inte den sista ska duscha kallt. Med tiden har man lärt sig att kolla tempen på varmvattnet innan man går i duschen om man misstänker att någon duschat lite väl länge innan.

Tillfällig höjning av VV funkar om man aktiverar den i tid innan man behöver varmvattnet. Men det är pumpen som avgör om elpatronen behövs, och om den tycker att den klarar att värma varmvattnet med enbart kompressorn så försöker den det. Det kan ta en evinnerlig tid, särskilt när man står och väntar. Har man glömt att aktivera funktionen i förtid och har bråttom så går det fortare att stänga av kompressorn och på så sätt forcera elpatronen att sköta uppvärmningen.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
S
FLVP är en budgetlösning. Det finns en bra anledning att välja det: pengar.

Vill du ha det "bästa" av allt så välj bergvärmepump med separat (stor) ackumulatortank för varmvatten. Varmvattnet drar du i slinga med VVC, (Varm Vatten Cirkulation). Separat tank gör det även aningens billigare att byta värmepump.
Givetvis skall uppvärmningen av huset ske med golvvärme som dels ger en överlägsen komfort och dels ger en låg temperatur på vattnet som värmepumpen arbetar mot. Det ger högre verkningsgrad.
Ventilation med FTX.
Till BRINE vätskan (som cirkulerar i borrhålet) kopplar du konvektorer som ger kyla på sommaren. Det brukar kallas frikyla eftersom det är i det närmaste gratis energimässigt.

Varför byggs det hus utan VVC? När någon väl bestämt sig för bergvärme, varför installeras inte frikyla automatiskt?

Jag har skrivit några rader om sådant i mitt dokument om mitt husbygge: https://docs.google.com/document/d/1nlr-lGIutgNRyYpoBWLyiIhqoNx-8cOx8-zfouy_FCo/edit
 
  • Gilla
Hjulius och 1 till
  • Laddar…
Har en äldre FLVP Nibe 360P (ersatt av 370P idag) från 2006 (1,7kW värmepumpseffekt om jag minns rätt). Stockholmsområdet, 1 1/5-planshus 180kvm. 30 cm isolering i plattan, 24 cm i väggarna och 50 cm i taket. har säkert 23 grader inne och värmer även upp 15kvm förråd till 10 grader.

2 tonårsdöttrar och en fru som gärna duschar lääänge. Inga problem med varmvatten även fast vi har ett lite större badkar som också används var tredje vecka ungefär. Förbrukar TOTALT ungefär 14 000kWh/år + 1,2 kbm ved för myseldning de senaste 4 åren i genomsnitt.
 
  • Gilla
Peter71peter och 1 till
  • Laddar…
M Maestrof skrev:
Tacksam för alla svar. Ditt svar var nog i alla fall det som lugnade mig mest .
Vi är bara 2 vuxna och en bebis så länge men lär bli fler så småningom.
Känns dock som att tekniken går framåt och dagens flvp bör inte ställa till det rejält om din 13 år gamla flvp inte ställt till det.

Dessutom så är det ett helt nytt hus som kommer vara bra isolerat, med golvvärme.
Känns mycket bättre nu när jag fått läsa era svar.
Tack
Vi har haft en Nibe fighter 360 i 18 år, 4 ungdomar och två vuxna tidvis. 250 m² hus, 1 1/2 plan trycker man på xvv en stund innan dusch varar varmvattnet.
Även med oljepannan tog vattnet slut, tror ingen panna klarar av att kontinuerligt förse huset tappvatten utan att tempen sjunker.
Tilluften går att reglera, iom golvvärmen känns inte kallraset nämnvärt.
Nackdelen är väl att pumpen inte orkar längre än ner till runt nollan, sen går den mycket på el patronen, En kall vinter blir dyr.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Har själv en FLVP från Bosch och en varmvattenberedare från Nibe. De som sålde huset installerade varmvattenberedaren för inte få problem med varmvatten i bubbelbadkaret.
Jag är nöjd så länge. Får bra värme via golvvärme. Pumper låter väldigt lite, den är installerad i tvättstuga och hörs inte från något rum bredvid. Kallras känner jag sällan av och endast om jag ställer mig vid ventiler.
 
S STB skrev:
FLVP är en budgetlösning. Det finns en bra anledning att välja det: pengar.

Vill du ha det "bästa" av allt så välj bergvärmepump med separat (stor) ackumulatortank för varmvatten. Varmvattnet drar du i slinga med VVC, (Varm Vatten Cirkulation). Separat tank gör det även aningens billigare att byta värmepump.
Givetvis skall uppvärmningen av huset ske med golvvärme som dels ger en överlägsen komfort och dels ger en låg temperatur på vattnet som värmepumpen arbetar mot. Det ger högre verkningsgrad.
Ventilation med FTX.
Till BRINE vätskan (som cirkulerar i borrhålet) kopplar du konvektorer som ger kyla på sommaren. Det brukar kallas frikyla eftersom det är i det närmaste gratis energimässigt.

Varför byggs det hus utan VVC? När någon väl bestämt sig för bergvärme, varför installeras inte frikyla automatiskt?

Jag har skrivit några rader om sådant i mitt dokument om mitt husbygge: [länk]
Det du beskriver är ju såklart det bästa. Men många har inte råd med detta. Tycker en Flvp med tilluftsmodul är ett vettigt alternativ. Lätt att byta till ftx och bergvärme i framtiden.
 
useless useless skrev:
Problemet med begränsad mängd varmvatten är detsamma på alla typer av värmepumpar, så man behöver inte välja mellan frånluftvärme eller bergvärme av den anledningen.
O Ola Hällvall skrev:
Vi har en Nibe F730 från 2019 som gör sitt jobb bra. Vill starkt tipsa/rekommendera att se till att frånluftsvärmepumpen står i ett väl ljudisolerat utrymme. Trots vår egengjorda isoleringslösning låter den en hel del. Har ställt ner pumpen till att max höjas till 65 Hz.
Precis det jag menar, ska man ha en sån här pump, ska den fan stå i ett isolerat valv/bunker, de dånar i hela huset vid fullast. Eller om det finns möjlighet, i ett garage.
I mitt hus kommer aldrig en flvp in, inte ens om jag skulle bygga nytt.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kompressorinstallationen.

En FLVP är ungefär lika tekniskt avancerad som ett kylskåp med inbyggd varmvattenberedare men kostar 70-90 tusen att byta ut. Livstiden är 15-20 år och det är lagren i kompressorn dom havererar. Att byta lager i kompressorn är i princip lika dyrt som att köpa en ny pump. Hade tillverkaren ansträngt sig lite så hade detta gått att göra för tusenlappar.
Haha jag vill se den som byter lager i en kompressor på en FLVP, de är ju helsvetsade kompressorer, good luck.
Är lagrena dåliga, byter man kompressor!
 
C Chandler skrev:
Vad är det som gör att FLVP väsnas mer än andra VP? Är det ljud från luften som passerar genom eller är det skillnad på kompressorn?
Min Nibe F370 för inget oväsen alls
Viktigt att se till att den monterats så att den står vågrätt och i lod
 
  • Gilla
Galt
  • Laddar…
Tomture61
M Maestrof skrev:
Hej,
Jag har bokat ett helt nytt hus som kommer börja byggas snart.
Uppvärmningssystem är alltså frånluftsvärmepump.
Frågat runt lite. Verkar vara ett bra system i nya täta hus gällande värmen, i alla fall ur ett ekonomiskt perspektiv.
Jag har dock fått höra litegrann att varmvattnet kan ta slut om man t ex tar ett bad i badkar samt en dusch.
Badar inte ofta, men vill ju egentligen aldrig att varmvatten ska ta slut.

Finns det någon med erfarenhet av frånluftsvärmepump som vet om man kommer få börja vänja sig vid att varmvattnet tar slut då och då, eller om jag oroar mig i onödan?

Tacksam för svar.
Försök att få hjälp med ventilationsrören till huset så det byggs som ett FTX system , dvs till / från luft i rummen och utrusta FLVP med ett aggregat som förvärmer tilluften .
Det tråkiga med att byta ut utrustning i ett nybygge är att man får ett inbytesvärde som är lågt .
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag bodde två år i ett hus från 2015 med en Nibe FLVP (kommer ej ihåg modellen).

Varmvattnet tog slut om man tog ett bad.
Funktionen "tillfällig lyx" kunde rädda upp situationen lite.

Så om ni har badkar, kolla upp storleken på varmvattenberedaren.
Har ni inget badkar är det lugnt skulle jag säga.

För övrigt tycker jag FLVP är riktigt kasst. Kallras har redan nämnts.
Jag tror inte kallraset minskar för att ni har golvvärme, jag tror snarare radiatorer är bättre. Då koncentreras värmen under fönstren där den kalla luften kommer in.

Sen är det skillnad på om du bor i Malmö eller Kiruna, hur kall luften kommer vara.
 
Galt
T tommyb skrev:
Min Nibe F370 för inget oväsen alls
Viktigt att se till att den monterats så att den står vågrätt och i lod
Har samma erfarenhet, NIBE F370 som funkade fint och utan störande ljud. Inga problem med varmvattnet heller. Enda negativa var att kalla dagar kan man uppleva drag om man sitter vid friskluftsventilerna.

Generellt låter FTX system betydligt mer än enbart frånlufts-system då FTX system kräver ventilationskanaler och don i sovrummen. Vilket inte behövs med ett rent frånluftssystem.
 
M Maestrof skrev:
Hej,
Jag har bokat ett helt nytt hus som kommer börja byggas snart.
Uppvärmningssystem är alltså frånluftsvärmepump.
Frågat runt lite. Verkar vara ett bra system i nya täta hus gällande värmen, i alla fall ur ett ekonomiskt perspektiv.
Jag har dock fått höra litegrann att varmvattnet kan ta slut om man t ex tar ett bad i badkar samt en dusch.
Badar inte ofta, men vill ju egentligen aldrig att varmvatten ska ta slut.

Finns det någon med erfarenhet av frånluftsvärmepump som vet om man kommer få börja vänja sig vid att varmvattnet tar slut då och då, eller om jag oroar mig i onödan?

Tacksam för svar.
Vi har en NIBE fvp som blev installerad i våran Fiskarhedenvilla på 140kvm från 2015 och den har tuffat och gått i snart 6 år nu och det fungerar förjäkla tillfredställande. Den enda gången varmvattnet sinar är om det har badats och duschats mycket tätt inpå varandra. Vi tycker att vi häver den effekten genom att använda oss av den "forseringen" som finns inbyggd i pannan (antar att berederan jobbar hårdare(?)). Annars finns alternativet att sätta in en extern beredera om behovet finns.

Vad gäller kallras som en del "förståsigpåare" vill hävda är ett ENORMT problem så är även detta nästintill obefintligt, visst, sätter du emot handen emot spjället när det är -10 grader ute och du har spjället på max så är det klart att du känner kallluft.
Men 8 av 10 som hävdar att det skulle vara ett problem snackar skit. Och dom har troligtvis aldrig upplevt hur ett sådant här system fungerar på riktigt utan har läst sig till detta.

Klart att det finns dyrare och säkert bättre alternativ, men du undrar om det fungerar bra, och det kan jag gå i god för att det gör :) Mycket nöje över erat nya hus :)
 
  • Gilla
William hopplös och 6 till
  • Laddar…
F
O Ola Hällvall skrev:
Vi har en Nibe F730 från 2019 som gör sitt jobb bra. Vill starkt tipsa/rekommendera att se till att frånluftsvärmepumpen står i ett väl ljudisolerat utrymme. Trots vår egengjorda isoleringslösning låter den en hel del. Har ställt ner pumpen till att max höjas till 65 Hz.
Har också en Nibe med FLVP. Hör inte ett skit från den. Måste gå in i pannrummet för att kunna höra ett svagt surr.
 
  • Gilla
Skåning82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.