Q Qaniel skrev:
Jag tror att dom tar till ganska ordentligt, samtidigt om man tittar på det så har du haft en elbrand och elen verkar halvkass på flera ställen, så jag skulle satsa på att göra det bra för att sova bra om natten.

16h är många timmar men hur många timmar har du inte lagt på brandskadan?
Det är klart det ska göras men beställaren ska inte betala extra för det. Har firman uppgett ett fast pris för att dra el i ett badrum ingår givetvis jordning i enlighet med regelverken i priset.
 
  • Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
A
Jag skulle hört av mig till en större lokal firma och bett dem en timmes genomgång av det utförda arbetet.

Berätta att du är osäker på vad som gjorts och om det uppfyller dagens krav på säker installation.

Denna timmen är väl investerade pengar för att säkra upp så att elektrikern verkligen är en elektriker....
 
  • Gilla
dvolny_85 och 2 till
  • Laddar…
Jag är nog inte lika kategoriskt negativ till firman här. Vi vet för lite om läget.

Jag håller med om att ifall de före projektet bara har tittat in i ett rum, ser jordade uttag, och därmed förutsätter att jord finns. Då har de varit slarviga i sitt offertarbete. Men här är ju fullt möjligt att jordledningar faktiskt finns, kanske ända fram till dosan där badrummet skall anslutas. Men nu när de skall koppla ihop det hela, upptäcker de att jordningen är falsk. Den är inte ansluten i centralen. Då kan jag nog tycka att detta faktiskt är en oväntad komplikation. Vid förhandsarbetet för offereten så är det enda rimliga att elfirman har som förutsättning att den matande elen till det rum som det skall arbetas i, är korrekt. De kan inte göra en hel elbesiktning av huset innan de börjar arbeta. Och korrekt i det här fallet är då antingen med en korrekt jordanslutning, eller ingen jord alls. Är det tydligt att jord inte är framdragen, så får firman räkna med att dra fram jord.

Och så kanske de nu försökt reda ut hur saker är kopplade, och upptäcker diverse konstigheter på den grupp det handlar om. Då kan det dra iväg i timmar. Antag att i ett rum är vissa uttag jordade korrekt, vissa fuskjordade (saknar anslutning), och så den här grupåen som också är fuskjordad.. Och så drar de då fram korrekt jord, så har de infört jord i det rummet, övriga uttag måste också jordas korrekt osv.

Nu vet vi ju inte om det ligger till så här, men det behöver inte vara fel/skumt av firman med det här extraarbetet.
 
  • Gilla
Allman och 4 till
  • Laddar…
Hoppas att det ordnar sig! Låter brutalt med 16 timmar för att dra dit en jordkabel.
En fråga som kanske inte hör direkt till ämnet men jag är nyfiken:
Hur kunde pax fläkten börja brinna? Var det en äldre modell av pax fläkt? Vilken modell? Pax fläktar har man ju hört ska vara väldigt säkra.
Har själv 3st pax fläktar i huset man blir ju lite fundersam när man läser detta..
 
Fotografen Fotografen skrev:
Där vill jag nog påstå att elis dabbat sig lite, att inte hala upp spänningsprovaren ur fickan och raskt mäta att jorden finns. Det går aldrig att förutsätta något i en gammal installation man inte varit i förut.
Hade firman jag var anställd på i de vilda 20-åren fått jobbet (vi gjorde något liknande då och då) hade vi troligen borrat upp en ny matning från centralen. Hursomhelst måste badrummet utföras enl moderna regler och det enklaste, om resten av installationen är äldre, är att sätta en liten normlåda bredvid befintlig central med jordfelsbrytare och erforderliga nya säkringar, det nya badrummet har då en egen elförsörjning och man slipper (missförstå mig rätt) stöka med bef installation mer än nödvändigt. Är bef central och/eller resten av installationen i dåligt skick ger man kunden ett förslag på centralbyte/uppgradering.
Jag har varit med om några gånger att de kopplar dragit en nolla till jordanslutningen i dosan. Så inte så lätt att mäta och veta att det är korrekt. Tycker faktiskt att det är ok om man ser ett jordat uttag att förutsätta att det finns jord framdraget, Skulle annars krävas en rätt omfattande kontinuitetsmätning inför alla möjliga småjobb, inte heller helt rimligt då skulle man behöva ta betalt för att komma och ge offert, vilket sannolikt inte bidragit till fler jobb för den elektrikern då det inte är bransch praxis...
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Men vilken (riktig) elektriker tittar bara in i ett rum och "antar" att det är jordat på ett korrekt sätt bara genom hur det ser ut? Känns svajigt.
Mja, för att lämna ett pris är det väl inte helt orimligt att utgå från att det är jord framdraget om det sitter jordade uttag.
Nu är det kanske byggaren som uppskattat elpriserna och i hans pris ingick bara det som skulle utföras i badrummet så man kan förstå elektrikern lite också
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Avle skrev:
Tycker faktiskt att det är ok om man ser ett jordat uttag att förutsätta att det finns jord framdraget,
Det tycker inte jag, inte i ett hus från 40-talet. Om det var ett hus från efter 1995 så är det nog ganska OK nivå på undersökningen, ty då borde det öht vara jordat.

Men som inlägget innan säger, man kanske inte undersöker allt då pris lämnas, men då väl jobbet utförs ska detta självklart upptäckas och åtgärdas medan väggarna är öppna.
Att man inte gjort rätt ska inte drabba kunden såhär. Ibland gör man fel som hantverkare, och det får man ta som lärpengar så man inte gör samma fel en gång till.
 
  • Gilla
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tycker inte jag, inte i ett hus från 40-talet. Om det var ett hus från efter 1995 så är det nog ganska OK nivå på undersökningen, ty då borde det öht vara jordat.

Men som inlägget innan säger, man kanske inte undersöker allt då pris lämnas, men då väl jobbet utförs ska detta självklart upptäckas och åtgärdas medan väggarna är öppna.
Att man inte gjort rätt ska inte drabba kunden såhär. Ibland gör man fel som hantverkare, och det får man ta som lärpengar så man inte gör samma fel en gång till.
Ja och nej känner jag.

Ja för att jag håller med om att felet borde upptäckts tidigare i processen där bör elektriker ha gjort sitt jobb medans väggarna var öppna då skulle det sannolikt inte vara så mycket att bråka om heller.

Nej för att Tycker inte att det spelar någon roll att huset är från 40-talet faktiskt. De satte inte jordade uttag på 40-talet så det måste ju vara en efterkonstruktion och då tycker jag det är rimligt grundförutsättning att man kan förutsätta det är gjort enligt konstens regler så länge det inte ringer andra varnings singnaler.
 
Jag hade blivit förbannad över att elektrikern inte gör sitt jobb, dvs ta kundens bästa i beaktning. Jag hade nog personligen föredragit en dialog om eldragningen innan då jag själv tex har ganska ordentligt uppdelat i badrummet som renoverades. Handdukstork + fläkt är en, golvvärmen en, belysning + skåp en. Visst kräver större skåp men har man inte väldigt ont om plats känns det klart bättre om något blir galet o man behöver felsöka. Även bättre för vidare renoveringar, vilket det även hos dig låter som det finns utrymme för.
 
A Avle skrev:
Ja och nej känner jag.

Ja för att jag håller med om att felet borde upptäckts tidigare i processen där bör elektriker ha gjort sitt jobb medans väggarna var öppna då skulle det sannolikt inte vara så mycket att bråka om heller.

Nej för att Tycker inte att det spelar någon roll att huset är från 40-talet faktiskt. De satte inte jordade uttag på 40-talet så det måste ju vara en efterkonstruktion och då tycker jag det är rimligt grundförutsättning att man kan förutsätta det är gjort enligt konstens regler så länge det inte ringer andra varnings singnaler.
I ett hus från 40 talet så kan elen vara bra snurrig. Många som varit där under årens lopp. Så det är inte konstigt att man måste lägga ner tid på att Mäta.
 
  • Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
OK, så det skall ske på löpande räkning alltså. Fine, då låter det lite vettigare.
Men som sagt, gjorde de ingen felsökning i samband med att de konstaterade problemet?
Då hade de troligen haft en bättre bild av vad som behöver göras.
Precis. I mitt tycke är problemet bra mycket större nu än det hade
B Byggdjuret skrev:
Brukar inte golvvärme vara jordad?
Med andra så finns det jord framdraget till golvvärme. Sen måste de se till att det finns jfb. När de uppgav priset för golvvärme så är om de inte angav något annat så ingår det.
Sägs ingenting annat så ska jord ingå.
Det låg inte golvvärme tidigare och finns heller ingen jord till badrummet, därav problemet. jfb finns.

@Qaniel Så är det och så kommer det bli
K Kungen och 38 till skrev:
Hoppas att det ordnar sig! Låter brutalt med 16 timmar för att dra dit en jordkabel.
En fråga som kanske inte hör direkt till ämnet men jag är nyfiken:
Hur kunde pax fläkten börja brinna? Var det en äldre modell av pax fläkt? Vilken modell? Pax fläktar har man ju hört ska vara väldigt säkra.
Har själv 3st pax fläktar i huset man blir ju lite fundersam när man läser detta..
Tack!
Har ingen aning, är för dålig på el själv. Modellen vet jag ej namn på men efter googling var den lik Pax Calima, fast helt klart äldre.
Jag duschade runt 06.30, runt 09.30 vaknar tjejen och hunden i ett helt rökfyllt hus. Som tur var lyckades tjejen gå in i badrummet och släcka lågorna på något vis.

Firman som gör jobbet har satt in den nya fläkten på samma ställe där den satt innan (över 2m i våtzon 1) så jag antar att placeringen inte var problemet. Räddningstjänsten pekade ut Pax-fläkten som brandorsak och man såg tydligt att virket runt fläkten var mest utsatt.
H hempularen skrev:
Jag är nog inte lika kategoriskt negativ till firman här. Vi vet för lite om läget.

Jag håller med om att ifall de före projektet bara har tittat in i ett rum, ser jordade uttag, och därmed förutsätter att jord finns. Då har de varit slarviga i sitt offertarbete. Men här är ju fullt möjligt att jordledningar faktiskt finns, kanske ända fram till dosan där badrummet skall anslutas. Men nu när de skall koppla ihop det hela, upptäcker de att jordningen är falsk. Den är inte ansluten i centralen. Då kan jag nog tycka att detta faktiskt är en oväntad komplikation. Vid förhandsarbetet för offereten så är det enda rimliga att elfirman har som förutsättning att den matande elen till det rum som det skall arbetas i, är korrekt. De kan inte göra en hel elbesiktning av huset innan de börjar arbeta. Och korrekt i det här fallet är då antingen med en korrekt jordanslutning, eller ingen jord alls. Är det tydligt att jord inte är framdragen, så får firman räkna med att dra fram jord.

Och så kanske de nu försökt reda ut hur saker är kopplade, och upptäcker diverse konstigheter på den grupp det handlar om. Då kan det dra iväg i timmar. Antag att i ett rum är vissa uttag jordade korrekt, vissa fuskjordade (saknar anslutning), och så den här grupåen som också är fuskjordad.. Och så drar de då fram korrekt jord, så har de infört jord i det rummet, övriga uttag måste också jordas korrekt osv.

Nu vet vi ju inte om det ligger till så här, men det behöver inte vara fel/skumt av firman med det här extraarbetet.

Tack för input. Vad jag förstått är det så, att de förutsatt att jorden finns eftersom uttaget har jord. Jag ska öppna ena uttaget i berörda sovrummet efter jobbet idag och se om jordkabel finns.
Att det blir mer arbete nu än tänkt anser jag inte borde belasta mig då jag fått fast pris och han som sålde "paketen" till mig hade alla möjligheter att undersöka, fråga mig och friskriva sig från eventuella problem.

Elfirman gör ju jobbet åt Snickarfirman som jag avtalat pris med, därav tänker jag att problemen elektrikern stöter på är hans och snickarens att lösa - annat hade det såklart varit om det var löpande pris.

Har som försök till förlikning erbjudit mig att höja priset till 12,000kr inkl moms, då han säkert hade haft ett högre pris om han visste att det inte fanns jord draget. Hade detta gjorts innan badrummet sattes igen känns det väl som en skälig summa? Han vill istället nu stå för 4 timmars arbete för elektrikern, kostnaden utöver det ska falla på mig. Känns som en dålig deal för mig då det är samma elektriker som ska göra jobbet som sa att "det inte finns en elektiker i hela sverige som kan säga vad det kommer landa på"?


Allt gott,
Matte
 
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så att elfirman har hittat mer fel än att jorden inte finns och då tänker sig att fixa till större del än att bara just få fram jord till det nya badrummet?
Detta har jag större förståelse för än att bara dra fram till det nya för jag tror inte ens firman får lämna en farlig anläggning inkopplad eller iaf inte bör göra.
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Det är inte så att elfirman har hittat mer fel än att jorden inte finns och då tänker sig att fixa till större del än att bara just få fram jord till det nya badrummet?
Detta har jag större förståelse för än att bara dra fram till det nya för jag tror inte ens firman får lämna en farlig anläggning inkopplad eller iaf inte bör göra.
Nja, eventuellt skulle fler uttag påverkas av detta då de är på samma grupp. Den kostnaden att jorda till de andra uttagen i gruppen skulle landa på mig då det inte har med Golvvärmen eller uttaget i badrummet att göra - vilket jag tycker är rimligt. Således är det enbart jorden till badrummet som måste in, och där krävs om jag förstått det rätt att jord är inkopplad till både golvvärmen och uttaget för att få till en godkänd installation.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Det är inte så att elfirman har hittat mer fel än att jorden inte finns och då tänker sig att fixa till större del än att bara just få fram jord till det nya badrummet?
Detta har jag större förståelse för än att bara dra fram till det nya för jag tror inte ens firman får lämna en farlig anläggning inkopplad eller iaf inte bör göra.
Jo men det är väl så. Om de upptäcker att den grupp de tänker ansluta badrummet till har "falskjordade" uttag, så kan de inte bara dra fram jorden. Om de ex. då kopplar jord till de här uttagen, så kanske det finns fler uttag i rummet med falsk jord, de kan inte lämna ett rum efter sig med blandat jordat/ojordat.

Om de bara hade kunnat koppla in sig i en kopplingsdosa där det fanns en korrekt jordledare, så behöver de inte bekymra sig så mycket över hur det är kopplat i övriga delar där gruppen går fram, så länge de inte ändrar någonting överhuvudtaget i de rummen.
 
M Matte927 skrev:
Precis. I mitt tycke är problemet bra mycket större nu än det hade


Det låg inte golvvärme tidigare och finns heller ingen jord till badrummet, därav problemet. jfb finns.

@Qaniel Så är det och så kommer det bli


Tack!
Har ingen aning, är för dålig på el själv. Modellen vet jag ej namn på men efter googling var den lik Pax Calima, fast helt klart äldre.
Jag duschade runt 06.30, runt 09.30 vaknar tjejen och hunden i ett helt rökfyllt hus. Som tur var lyckades tjejen gå in i badrummet och släcka lågorna på något vis.

Firman som gör jobbet har satt in den nya fläkten på samma ställe där den satt innan (över 2m i våtzon 1) så jag antar att placeringen inte var problemet. Räddningstjänsten pekade ut Pax-fläkten som brandorsak och man såg tydligt att virket runt fläkten var mest utsatt.



Tack för input. Vad jag förstått är det så, att de förutsatt att jorden finns eftersom uttaget har jord. Jag ska öppna ena uttaget i berörda sovrummet efter jobbet idag och se om jordkabel finns.
Att det blir mer arbete nu än tänkt anser jag inte borde belasta mig då jag fått fast pris och han som sålde "paketen" till mig hade alla möjligheter att undersöka, fråga mig och friskriva sig från eventuella problem.

Elfirman gör ju jobbet åt Snickarfirman som jag avtalat pris med, därav tänker jag att problemen elektrikern stöter på är hans och snickarens att lösa - annat hade det såklart varit om det var löpande pris.

Har som försök till förlikning erbjudit mig att höja priset till 12,000kr inkl moms, då han säkert hade haft ett högre pris om han visste att det inte fanns jord draget. Hade detta gjorts innan badrummet sattes igen känns det väl som en skälig summa? Han vill istället nu stå för 4 timmars arbete för elektrikern, kostnaden utöver det ska falla på mig. Känns som en dålig deal för mig då det är samma elektriker som ska göra jobbet som sa att "det inte finns en elektiker i hela sverige som kan säga vad det kommer landa på"?


Allt gott,
Matte
Elfirman har rätt i att ingen kan veta vad det landar på. Men lustigt argument. Man kan göra mer eller mindre kvalificerade gissningar. Men jag tror du ska tänka dig för innan du väljer fast pris från den Elfirman. Jag tror att de kommer ta till ordentligt. Nämligen. Alltså bättre och ta löpande. Om du vill ha fast pris vilket har sina fördelar. Så fråga här på forumet, el delen vad våra experter gör för uppskattningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.