Hej,
Jag har idag en 400v spis som behöver bytas ut och har en begagnad induktionsspis som jag tänkte ställa dit som användes i förra bostaden.
Jag verkar ha ett fyrledarsystem i huset, en kombinerad jord och nolla. Har tagit ur propparna och gjort ett ”förbindelse test” med multimetern i uttaget och den piper då om ena proben är på nollan och den andra proben på skyddsjord.
Kan jag byta ut spisen och koppla in den andra ”nya” induktionsspisen?
Såhär ser uttaget ut och den ”gamla” spisens egna kontakt osv :
Och såhär ser den ”nya” ut :
Jag har idag en 400v spis som behöver bytas ut och har en begagnad induktionsspis som jag tänkte ställa dit som användes i förra bostaden.
Jag verkar ha ett fyrledarsystem i huset, en kombinerad jord och nolla. Har tagit ur propparna och gjort ett ”förbindelse test” med multimetern i uttaget och den piper då om ena proben är på nollan och den andra proben på skyddsjord.
Kan jag byta ut spisen och koppla in den andra ”nya” induktionsspisen?
Såhär ser uttaget ut och den ”gamla” spisens egna kontakt osv :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och såhär ser den ”nya” ut :
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Husägare
· Skåne
· 1 467 inlägg
Mät istället spänningen mellan faserna och nollan, där du ska ha 230v, och mellan faserna 400v.
Ja, enligt uttagets markeringar är det röd kabel som är inkopplad på jord. Kabeln som är högst upp i mitten. Men vad jag förstått så går jord och nolla samman i proppskåpet. Har det någon betydelse?M mlkjhr skrev:
Tack för hjälpen!A Avemo skrev:
Har en fråga till angående det du beskrev att dom inte får gå ihop efter centralen. Jag ville byta vår tvättmaskin nere i källaren men blev förvånad över att jord och nolla var inkopplad på samma plint. Därav har det lagts på is. Ska ta hit en elektriker senare pga andra saker som behöver åtgärdas, men kanske vore bra om denne byter uttag och kabel isf om det ser ut såhär?
Kolla bilder nedan :
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Skåne
· 1 467 inlägg
nej, det där kan ju inte vara rätt.
Det är väl en gammal trefasbrytare utan nolla framdragen, där någon nu har använt jorden som nolla. Inte bra.
Det är inte omöjligt att man kan göra om den till en tvåfasgrupp utan att byta kabeln, men det kräver att man kopplar om den tredje fasen till en nolla i centralen.
Om du sätter in en jordfelsbrytare kommer alla såna felkopplingar att uppdagas...
Det är väl en gammal trefasbrytare utan nolla framdragen, där någon nu har använt jorden som nolla. Inte bra.
Det är inte omöjligt att man kan göra om den till en tvåfasgrupp utan att byta kabeln, men det kräver att man kopplar om den tredje fasen till en nolla i centralen.
Om du sätter in en jordfelsbrytare kommer alla såna felkopplingar att uppdagas...
J Jowke skrev:Tack för hjälpen!
Har en fråga till angående det du beskrev att dom inte får gå ihop efter centralen. Jag ville byta vår tvättmaskin nere i källaren men blev förvånad över att jord och nolla var inkopplad på samma plint. Därav har det lagts på is. Ska ta hit en elektriker senare pga andra saker som behöver åtgärdas, men kanske vore bra om denne byter uttag och kabel isf om det ser ut såhär?
Kolla bilder nedan :
[bild] [bild]
Tack, då är det bekräftat fel! Ja då blir det en jordfelsbrytare när denne ska fixa fram uttag till diskmaskin osv.F fredrik.johansson skrev:nej, det där kan ju inte vara rätt.
Produkter som diskuteras i tråden