G
Nu är "locket" färdig, ser ganska bra ut, känns jävligt stabilt. fast ~3mm kanter kanske är lite tjockt?

Översiktsbild av ett färdigställt rektangulärt byggprojekt "lock" med ungefär 3mm tjocka kanter på en svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskrivet vitt objekt med ~3mm tjocka kanter på en svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskrivet vit rektangulärt föremål med ungefär 3 mm tjocka kanter på ett svart bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-utskrivet vit rektangulärt lock med synliga lager och ca 3 mm tjocka kanter på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skrivarpanel som visar 'Locket' i utskriftsprocess, med temperaturdata för munstycke och värmesäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskrivet vitt objekt som ser ut som ett lock med cirka 3 mm tjocka kanter på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror inte du pressar ut för lite filament eftersom bilden ovanifrån på det du printat inte visat några gap.

Första lagret kan se ut som dit om munstycket ligger för nära. Skriv ut en figur som är något lager hög och titta när den skriver första lagret så inte munstycket pressar mot bädden.
 
G
H Hochiha skrev:
Tror inte du pressar ut för lite filament eftersom bilden ovanifrån på det du printat inte visat några gap.

Första lagret kan se ut som dit om munstycket ligger för nära. Skriv ut en figur som är något lager hög och titta när den skriver första lagret så inte munstycket pressar mot bädden.
Vad för gap menar du?
 
Ska jag vara ärlig så tror jag besticklådan blir snyggare och mer väldoftande om du , eller nån , gör den i trä.....
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
G
H hyggabus skrev:
Ska jag vara ärlig så tror jag besticklådan blir snyggare och mer väldoftande om du , eller nån , gör den i trä.....
Har ingen plats nånstans att hålla på med trä. Sedan så kommer jag inte springa å sniffa lådan heller :D
Vill slippa ha bestiken i överskåpet brevid spisen, men det skulle gå åt nästan en hel rulle plast för ena delen :/
 
G GargamelSE skrev:
Vad för gap menar du?
Sök på under extrusion så ser du. Om man underextruderar blir det som små gap mellan varje sträng av plastfilament (ibland även mellan höjdnivåer) istället för att det smälter ihop som på din bild.
 
G
H Hochiha skrev:
Sök på under extrusion så ser du. Om man underextruderar blir det som små gap mellan varje sträng av plastfilament (ibland även mellan höjdnivåer) istället för att det smälter ihop som på din bild.
För nära då eller?
 
G
Lite jox med maskinen.


Felaktigt 3D-utskriftsresultat med deformerad topp och trådar av plast runt objektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en 3D-skrivare med misstänkt filamentextrudering och synlig BLTouch-sensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skrivarens munstycke med smält filament och oordning kring utskriftsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en byggmaskin med överskott av vit materialrester på munstycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
H hyggabus skrev:
Ska jag vara ärlig så tror jag besticklådan blir snyggare och mer väldoftande om du , eller nån , gör den i trä.....
kan bara hålla med, ett klart skapat behov och en dåligt anpassad produkt för att printa. Tror knappast den kommer att var plan i botten heller. Denna typ av maskiner skapar ett material som är kapillärt med och det blir en ojämn yta som är svår att hålla ren, det blir bara äckligt. . Det finns formsprutade besticklådor i blank plast att köpa färdiga för bråkdelen av vad en rulle PLA filament kostar.
 
G
F fsn skrev:
kan bara hålla med, ett klart skapat behov och en dåligt anpassad produkt för att printa. Tror knappast den kommer att var plan i botten heller. Denna typ av maskiner skapar ett material som är kapillärt med och det blir en ojämn yta som är svår att hålla ren, det blir bara äckligt. . Det finns formsprutade besticklådor i blank plast att köpa färdiga för bråkdelen av vad en rulle PLA filament kostar.
Hade det funnits att köpa till mina lådor, så hade jag köpt det för 6 år sedan när de körde stambyte och fuckade upp allt i köket med nya lådor osv. Därför tittar jag på andra sätt att få besticklådor
 
F
G GargamelSE skrev:
Hade det funnits att köpa till mina lådor, så hade jag köpt det för 6 år sedan när de körde stambyte och fuckade upp allt i köket med nya lådor osv. Därför tittar jag på andra sätt att få besticklådor
Köpa blanka plastskivor och limma med aceton eller cyanakrylat?

Fråga en möbelbyggarintresserad privatist här på byggahus om hen inte kan hyvla till några finlemmade ekbitar på ca 8mm tjocklek och stifta ihop det själv?

Eller min favoritmetod.... TIG-svetsa det i rostfri 2mm plåt.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
G
H Hochiha skrev:
Börja med en sak i taget, dvs standardinställningar och tweaka första lagret.
[länk]

Här har du lite bilder som visar hur strängen ska se ut precis när den pressas ut
[länk]
Jag gjorde en liten "testplatta" och skrev ut. Den såg mycket finare ut efter rengöringen än innan.
På den sidan som står "front" är mot "framsidan" av skrivaren, för att veta vad som är vad på undersidan efterår.

3D-utskriven testplatta med texten "FRONT" på en ren yta, indikerar framsidan efter rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rengjord testplatta i vitt material med tydliga lager, märkt med texten "front".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Underlaget är inte helt jämnt utan bädden verkar vara lite högre närmast i bild på det övre fotografiet, men det spelar nog bara roll om du skriver ut något högt med smal bas. Skriv på och testa, brukar va kul att kunna prototypa saker själv :D
 
G
H Hochiha skrev:
Underlaget är inte helt jämnt utan bädden verkar vara lite högre närmast i bild på det övre fotografiet, men det spelar nog bara roll om du skriver ut något högt med smal bas. Skriv på och testa, brukar va kul att kunna prototypa saker själv :D
Är övre sidan bättre än nedersta halvan? Och över/vänster bäst av alla 4 hörnen? ( Så tolkar jag dig nu)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.