FredrikR FredrikR skrev:
Trasigt rör eller vad ser vi på nedre fotot?
Nej, inget trasigt. Inte vad jag hittat än åtminstone.
 
richardtenggren
K Kjell_G skrev:
Äntligen fått de stora fönstren! Med god vän och lite stön och stånk kom de på plats. 110 kg styck. Burit med sugproppshandtag? 25 meter och ett litet lyft på 60 cm. Så skönt att slippa plasten. Nu ser man bra ut igen
Bra jobbat och något ”vågat” på frihand ;)

Våra största fönster vägde mellan 150-170 kg tror jag, så vi hyrde först en fönsterrobot som var dyr, men levererades tyvärr aldrig, men den hade varit värd sin peng!
Så vi hyrde en fönstervagn och en fönsterhiss(stege med vinsch och sugklockor) istället då fönstren var något otympliga och skulle in ca 130 över mark.
Detta var lite krångligare än roboten men även det värt pengarna, speciellt vagnen gjorde transporten lätt till husets baksida.
Vikten var nog inte det värsta utan storleken på 18x20 och 15x20 som gjorde dem otympliga och vindkänsliga.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Bra jobbat och något ”vågat” på frihand ;)

Våra största fönster vägde mellan 150-170 kg tror jag, så vi hyrde först en fönsterrobot som var dyr, men levererades tyvärr aldrig, men den hade varit värd sin peng!
Så vi hyrde en fönstervagn och en fönsterhiss(stege med vinsch och sugklockor) istället då fönstren var något otympliga och skulle in ca 130 över mark.
Detta var lite krångligare än roboten men även det värt pengarna, speciellt vagnen gjorde transporten lätt till husets baksida.
Vikten var nog inte det värsta utan storleken på 18x20 och 15x20 som gjorde dem otympliga och vindkänsliga.
Tänkte faktisk inte på nåt alternativ. Kompisen är snickare och berörde inte heller det. Det var mest jag som stönade över vikt och egen klenhet. 130 upp hade jag aldrig klarat. Sugklockor heter det, de var guld värda.
 
Jaha, det verkar som att den gamla vattenskadan lyckligtvis är begränsad till ca en kvadratmeter och nu börjar jag komma in på någorlunda friskt virke i golvet.
Avlägsnat skadat golv med synlig vattenskada, blottat trävirke och rör, torpargrund syns under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men hur gör man med resten?
Det är torpargrund och under köksgolvet (brädor och spånskivor) var det sågspån och när jag öst bort det som var svart och fuktigt så är jag nu nere på sista lagret brädor (innertaket i torpargrunden eller understa lagret golv).

Kan jag göra någon "snabbfix" för att så fort som möjligt kunna använda köket och sen i vår byta undergolvet?
 
Keiller Keiller skrev:
Jaha, det verkar som att den gamla vattenskadan lyckligtvis är begränsad till ca en kvadratmeter och nu börjar jag komma in på någorlunda friskt virke i golvet.
[bild]
Men hur gör man med resten?
Det är torpargrund och under köksgolvet (brädor och spånskivor) var det sågspån och när jag öst bort det som var svart och fuktigt så är jag nu nere på sista lagret brädor (innertaket i torpargrunden eller understa lagret golv).

Kan jag göra någon "snabbfix" för att så fort som möjligt kunna använda köket och sen i vår byta undergolvet?
Kommer du åt och kan inspektera underifrån?
 
Naturligtvis regnade det innan fodren var på plats. Tänkte dreva först men väntar lite så det får torka ut. Utvändigt ✅
Minus färg förstås. Och byte till 145 även på andra halvan av balkongen.
 
  • Husfasad under renovering, nyinstallerade fönster, oummålad träpanel, väderskydd inte helt på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kommer du åt och kan inspektera underifrån?
Nja, just där är det berg bara någon decimeter under. Kan vara lite knepigt att få in huvudet ordentligt på undersidan, än mindre svinga en hammare. Kåken är byggd på en bergknalle som typ soutteräng med torpargrund under halva och källare resten.

Just nu får det vara. Ska försöka täcka över på nåt vis för att slippa få in nattkylan och åka till byggvaruhuset och handla förnödenheter i morgon.
 
G
Kan det funka med lecakulor/lättklinker?
 
Efter lång kö hos plåtis har jag idag sopat bort ställningen. Skönt!
 
  • Hus under renovering med delvis avlägsnad byggnadsställning och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nyrenoverat hus med rött tak och nyputsad vit fasad omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx och 10 till
  • Laddar…
Som vanligt inget märkvärdigt men hejdå brunrödsvart 70-tal och hej lite fräschare svart lasyr. Egentligen inget fel på lite varmare brunt men väggen var lite sliten och färgen drog en del åt rödbrunt.

Renoveringsprocess av trävägg, halva målad i svart lasyr, andra halvan i brunrödsvart färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverad staketvägg med svart lasyr längs en gångväg, uppdaterad från tidigare brunrödsvart nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mark0 och 9 till
  • Laddar…
Saknat ett bra arbetsbord utomhus. Idag åtgärdades det
Nytt hemmagjort arbetsbord i trä utomhus med OSB-skiva och kraftiga ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
N
Fario Fario skrev:
Som vanligt inget märkvärdigt men hejdå brunrödsvart 70-tal och hej lite fräschare svart lasyr. Egentligen inget fel på lite varmare brunt men väggen var lite sliten och färgen drog en del åt rödbrunt.

[bild] [bild]
Torkar färgen i oktober???
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Torkar färgen i oktober???
Jag är inte så kunnig men det är 14 grader ute, under 70% luftfuktighet och trät har 14% fuktighet. Ytan är redan torr efter ett par timmar och det är ett lager lasyr ovanpå det gamla.
Så jag tror på det
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
N
Fario Fario skrev:
Jag är inte så kunnig men det är 14 grader ute, under 70% luftfuktighet och trät har 14% fuktighet. Ytan är redan torr efter ett par timmar och det är ett lager lasyr ovanpå det gamla.
Så jag tror på det
Bor du i Skåne?
 
Före och efter bilder på hallgolv, vänster med trägolv och orenoverade väggar, höger med ljust laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite golvläggning jag i hallen idag.
 
  • Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.