Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jag ska nu lägga 45x145 på min altan.
Rekommenderade skruvavstånd är 30mm från sidorna på trallen.
Men, 145mm kanske ska vara längre avstånd från kanten för att ta hänsyn till trallens rörelse?



Tänkte skruva med ESSEVE A2 4,8x55.

Någon som har praktisk erfarenhet istället för rekommendationer?
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jag ska nu lägga 45x145 på min altan.
Rekommenderade skruvavstånd är 30mm från sidorna på trallen.
Men, 145mm kanske ska vara längre avstånd från kanten för att ta hänsyn till trallens rörelse?
Tänkte skruva med ESSEVE A2 4,8x55.

Någon som har praktisk erfarenhet istället för rekommendationer?
Hej.
Du måste ha 70 mm trallskruv till 45 mm trallen.
Med vänlig hälsning,
Estwing
 
estwing estwing skrev:
Hej.
Du måste ha 70 mm trallskruv till 45 mm trallen.
Med vänlig hälsning,
Estwing
My bad...... 28x145 ska det vara.
Har ändrat, tack.
/W
 
richardtenggren
nino nino skrev:
Har ett stuprör som går ner i altangolvet, ska jag dra upp 110 markrör en bit över golvet eller ska man låta stupröret gå ner genom golvet och koppla ihop under?
Är ca 50cm över mark
Lindab har "täckrör" för markrör om du vill dra upp det igenom, kolla Lindab IMR. :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ska till och lägga 28x120 trall på detta kärnvapensäkra regelverk. (60m2 cc50)

Menar ni med "skruvningen görs sist" att man kapar och lägger ut hela trallen och sen skruvar fast hela kalaset sist?

Det låter väldigt trevligt att såga och passa och hålla på innan det blir definitivt. (blir dold skruvning med Camo)
 
  • Obyggd terrassram av träreglar runt en pool, redo för trall läggning enligt cc50-standarden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Michael Hübbert
  • Laddar…
Jag mätte och la ut 4 eller 6 trall i stöten och skruvade i ändarna och mitten på första och sista trallen, sen 4 eller 6 till.
Slog med färgsnöre, vit färg, sen justerade jag springan mellan brädorna och skruvade ändarna och mitten.
Renkapade sist
Mätte 125mm för 28x120, rek är väl 126 men enklare att räkna med 125 :)

Har en trall som får springor efter 2v med strålande sol och det avskyr jag så hellre lite för mycket än för lite gäller för mig...

Jag är amatör på trallbyggen så du får säkert bättre svar
 
  • Gilla
Michael Hübbert
  • Laddar…
När jag lade trallen så hade jag en fris anpassad till uterummet, trallen kapades på längden och packades samman så hårt det gick, nu kunde man mäta hur mycket som fattades det var 38 mm som skulle fördelas på 31 st. trall, det blev 1,2 mm springa. trallen ena kant skruvades enligt en mätkedja 0-146,2- 292,4-438,6 o.s.v.

Se inlägg #189 tidigare i tråden sidan 13.
 
F fsn skrev:
Har du för avsikt att ha sil? Annars så kan man ju av praktiska skäl kapa 110 så långt under att silen blir flush med trallen.

jag har hög altan och extremt bra åtkomst under så jag har dolt silen under altanen och det är ju då stupröret som går igenom trallen. Antar att det inte finns några rätt eller fel men att man eftersträvar enkelt underhåll.
Nästa fråga :)
Vad ska jag borra med för storlek, röret är ju 110 i ytterdiameter, 115mm räcker det tror jag kan mäta rätt ok var jag ska göra hålet
 
F
nino nino skrev:
Nästa fråga :)
Vad ska jag borra med för storlek, röret är ju 110 i ytterdiameter, 115mm räcker det tror jag kan mäta rätt ok var jag ska göra hålet
Bra fråga... så litet som möjligt. Jag tog en dos-såg i lämplig storlek för stupröret. Har väl ca 5mm fladder runt om tror jag.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
F fsn skrev:
Bra fråga... så litet som möjligt. Jag tog en dos-såg i lämplig storlek för stupröret. Har väl ca 5mm fladder runt om tror jag.
5-600:- för en såg det var blodigt...
Måste se om jag kan låna en :)
 
Ta sticksågen. /Estwing
 
estwing estwing skrev:
Ta sticksågen. /Estwing
Ja jag skulle gjort det men det är på gamla delen som är skruvad med nån skitskruv som går av om jag provar skruva ur dom och jag kommer inte åt på plats
 
richardtenggren
För ett hål så kan du väl köpa en hålsåg från ClasO(närmast för dig?), Jula eller Biltema? :)

Jag har någon billig 114 mm jag använde till mina rör :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
För ett hål så kan du väl köpa en hålsåg från ClasO(närmast för dig?), Jula eller Biltema? :)

Jag har någon billig 114 mm jag använde till mina rör :)
Ja men jag hitta ingen lämplig, får kolla igen
 
richardtenggren
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Är rätt säker på att jag köpt min på ClasO eller Biltema, den är iaf vit, dock så är den kanske 111 mm men hålet blir ju alltid lite större :)

[länk]
Tack för bli en sån och vingla lite
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.