Hej! Vi har tänkt dränera själva runt vårt hus utan källare, bara 50 cm betongplatta på mark. Vi har hört att dräneringsrör inte behövs eftersom vi inte har någon källare. Det verkar som om dräneringsrören täpps till väldigt lätt och att det inte rinner in särskilt mycket vatten genom dem. Vi har nu grävt i mjuk jord runt som vi behövde få bort (blomjord) och tänkte lägga en textilduk i botten och sedan fylla upp med grus upp. Behövs något som platonmatta eller liknande läggas mot betongplattan? Våra befintliga stuprännor har inte någon koppling till rör sedan tidigare heller. Vad tror ni om detta? Är det något absolut krav på att lägga in dräneringsrör när man dränerar och hur pass användbart är det egentligen?

Behöver man dränera runt en betongplatta över huvud taget? Jag skulle ha nöjt mig med att leda bort vattnet från stuprören.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Ja, bra poäng! Tanken är ju bara att det inte ska finnas jord invid husgrunden utan grus så inte fukten samlas där tänker jag. Men allvarligt, finns det några siffror på hur mycket vatten som egentligen kommer in i de där fantastiska dräneringsrören? En deciliter i veckan? Ingenting alls efter ett halvår när de redan är tilltäppta?

D
Det beror nog på grundvattnet.

Du kan inte bara lägga grus runt huset. Har du kompakt jord i övrigt runt huset så skapar du ett vattenmagasin precis vid huset.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Omöjligt att ge råd när man inte har alla förutsättningar...
Att dräneringsrören skulle bli täta på ett halvår då har man gjort alla fel man kan göra när man dränerat.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
D
Förslagsvis så lägger man duk och makadam runt rören samt ansluter en spolbrunn.

Nej, vi är igång med att vi ska dränera nu. Våra befintliga rör har inte bytts på 45 år så de räknar jag inte med! Men jag har hört att dräneringsrör övh inte funkar som de ska och att det inte spelar någon större roll om man använder dem eller inte.

P Pir79 skrev:
Nej, vi är igång med att vi ska dränera nu. Våra befintliga rör har inte bytts på 45 år så de räknar jag inte med! Men jag har hört att dräneringsrör övh inte funkar som de ska och att det inte spelar någon större roll om man använder dem eller inte.
På något sätt så bör du leda bort vattnet som samlas kring husgrunden. Då är makadam och dräneringsrör en alldeles utmärkt kombination. Annars kan du lika gärna låta bli att dränera. Vill man inte lägga dräneringsrör kan man antingen ha ett öppet dike eller göra ett täckdike med makadam och markduk, men då skulle jag nog säga att dräneringsrör med spolbrunnar på valda ställen är en bättre kombination.

Var har du hört att dräneringsrör inte fungerar?

D
..... och stenmjöl eller liknande på toppen för att leda bort ytvatten.

• Gilla
Pir79
  • Laddar…
Bekanta hantverkare har sagt att det där är helt överskattat med dräneringsrör och att de täpps igen väldigt snabbt. Men då år det alltså möjligt att bara lägga dräneringsduk med makadam för att det ändå ska vara godkänt vid en besiktning?

P Pir79 skrev:
Tanken är ju bara att det inte ska finnas jord invid husgrunden utan grus så inte fukten samlas där tänker jag.
I praktiken blir det tvärtom. Jord släpper igenom vatten långsamt, så det mesta rinner bort på ytan. Grus släpper igenom vattnet så det lägger sig mot grunden.

Men oavsett vilket så tar inte en betongplatta någon skada av att bli blöt ibland.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Oj då men det låter ju inte så logiskt! Då skulle man ju övh inte använda grus vid markgrunden ifall det bara underlättar att det blir fuktigt vid betongplattan?

Gruset är kanske mest till för att det inte ska växa saker där som skadar fasaden?

P Pir79 skrev:
Men allvarligt, finns det några siffror på hur mycket vatten som egentligen kommer in i de där fantastiska dräneringsrören? En deciliter i veckan? Ingenting alls efter ett halvår när de redan är tilltäppta?
Det finns inga sådana siffror. Hur mycket dränering tömmer ut är beroende av hur mycket vatten som finns i marken. Det i sin tur kan ha att göra med olika saker så som säsongsvariationer i nederbörd och hydrologin i marken.
Vill du ha en siffra så tömte jag ut 40 kubikmeter (40.000 liter) vatten varje dygn ur min källare med dräneringsrör på mitt förra boende under den regniga delen av hösten.

SE UPP med att ha grus/singel m.m närmast grunden .
I många fall leder det bara till att MERA markvatten rinner ner till sulan och in under grunden.

Grus/makadam/singel har man under plattan och runt rören bort från det område man vill dränera.
Ovanpå marken nära huset vill man ha tätt material med fall som säkrar att ytvatten leds/rinner bort från huset/grunden.

Kan ju lägga till att förutsättningarna lokalt är extremt varierande.
Ibland behöver man ingen dränering alls, ibland behöver man extrema åtgärder. Lokal och områdesdränering men många rör.
Std metoden med 110rör och grus räcker ibland inte till och behövs inte ens ibland.
Börja med att ta reda på markförhållanden, ev källådror, grundvattennivå, typ av mark, morän/lera etc.

Redigerat:
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.