Måste också säga att jag är besatt av pengar..
Men...Skulle aldrig!! Trampa på människa..
Vill vi inte bo här och acceptera alla ...lika och olika..
Vad är egentligen pengar värt?
 
N najks skrev:
Tänkte nu främst på att hon hotar med att anmäla våra byggnader etc.

De facto så är ju en friggebod bara 2-4 år gammal

Och även om carport/verkstad är mindre än det tidigare uthuset så är de uppförda för 2år sedan

Vad gäller altanen så vet jag inte riktigt, den är ju gott och väl längre än 5m från eventuell framtida tomtgräns, och sidoskydden går att se igenom (liggande 22x70mm) + att de är under 1.5m i höjd.

Så du har rivigt en fallfärdig byggnad som krävt anmälan och kanske till och med rivningslov?

Och ni har byggt friggebodar och andra byggnader utan att ha kollat vad som gällt? Okej de som är breskiberade, är väl inte ditt största problem. Men den där carporten/verkstaden är mindre än den ni rev, vet jag inte är relevant om ni byggt det plus friggebodar äver ytan som kräver tillstånd de senaste 2 åren. Varför i hela fridens namn har nu inte kollat upp vad som gällt för just er kommun och er fastighet, för det kan finnas så mycket olika regler beroende på hur man betraktar byggnader på olika områden, och gällande staketet storlek osv.

Men ett insynsskydd som ligger under 180 cm och är i anslutning till er byggnad på 360 cm från fasaden är det inga problem, men om det finns strandskydd att ta i beaktande vet jag inte.

Du får ju bygga 4.5 m in på din tomtgräns, 1,8 m högt om det inte finns särskilda bestämmelser, men det finns det borde väl vara okej om den är inom 3,6 m från huskroppen, och insynsskydd vid altanen är begränsat och inte löper längst en stor yta.

Och när byggdes altanen, var den byggnadslovsskyldig? Har du kollat upp det! För mycket tycks bero på var man bor, detaljplansoråde, detaljplan.

Vad är den totala biytan i byggnaden? Klarar ni den samalagda ytan som nu finns med de senaste Attefallsbestämelserna om den totala ytan?

Hur var det med altanen med storlek och möjlig anmälan och lov?

Om saker är samägda, hur sjutton blir det med alla friggebodar mm som alla parter har byggt? Det kan ju finnas bestämmelser att si och så mycket av tomtytan får bebyggas, har ni koll på det och klarar ni samtliga av det? Känns väl inte läge att anmäla varandra för svartbyggen i och med att ni äger tillsammans.

Jag fattar verkligen inte varför du inte kontaktat en jurist. Tidsbrist känns väl inte som du kan säga, då detta pågått ett tag och lika så tråden. Sedan är det en sak att ingen kanske haft tid, viljan eller förmågan att åta sig arbetet. Men jag skulle säga advokat framför jurist, vem som helst kan kalla sig jurist, men advokat krävs det mer av. Vänd dig till en advokat. Om detta är så viktigt för er fattar jag inte varför ni eller åtminstone du kontaktar en advokat eller jurist. Är väl bättre att du tar den säkra och rätta vägen, och får bekosta det, allt kunde ju inte värderas i pengar, och det finns andra värden än just pengar som du påtalade.

Varför har du inte kollat upp reglerna innan du byggt? För det låter som du inte gjort det eller chansar i och med att de kan hota om anmälan, för om du gjort allt rätt så kan man slå dövöra till och inte lyssna, för man inte har något och ora sig för, men hot är ju aldrig trevligt.

I och med att jag inte minns att någon kommun skrivits ut så är det svårt att veta, då det ser lite olika ut med olika typer av byggnader.

Sedan undrar jag får man lov att riva gamla svartbyggen utan att göra en rivningsanmälan? Om den nu inte står utan för detaljplansområde.
 
L Liten_småhusdrömmare skrev:
Så du har rivigt en fallfärdig byggnad som krävt anmälan och kanske till och med rivningslov?

Och ni har byggt friggebodar och andra byggnader utan att ha kollat vad som gällt? Okej de som är breskiberade, är väl inte ditt största problem. Men den där carporten/verkstaden är mindre än den ni rev, vet jag inte är relevant om ni byggt det plus friggebodar äver ytan som kräver tillstånd de senaste 2 åren. Varför i hela fridens namn har nu inte kollat upp vad som gällt för just er kommun och er fastighet, för det kan finnas så mycket olika regler beroende på hur man betraktar byggnader på olika områden, och gällande staketet storlek osv.

Men ett insynsskydd som ligger under 180 cm och är i anslutning till er byggnad på 360 cm från fasaden är det inga problem, men om det finns strandskydd att ta i beaktande vet jag inte.

Du får ju bygga 4.5 m in på din tomtgräns, 1,8 m högt om det inte finns särskilda bestämmelser, men det finns det borde väl vara okej om den är inom 3,6 m från huskroppen, och insynsskydd vid altanen är begränsat och inte löper längst en stor yta.

Och när byggdes altanen, var den byggnadslovsskyldig? Har du kollat upp det! För mycket tycks bero på var man bor, detaljplansoråde, detaljplan.

Vad är den totala biytan i byggnaden? Klarar ni den samalagda ytan som nu finns med de senaste Attefallsbestämelserna om den totala ytan?

Hur var det med altanen med storlek och möjlig anmälan och lov?

Om saker är samägda, hur sjutton blir det med alla friggebodar mm som alla parter har byggt? Det kan ju finnas bestämmelser att si och så mycket av tomtytan får bebyggas, har ni koll på det och klarar ni samtliga av det? Känns väl inte läge att anmäla varandra för svartbyggen i och med att ni äger tillsammans.

Jag fattar verkligen inte varför du inte kontaktat en jurist. Tidsbrist känns väl inte som du kan säga, då detta pågått ett tag och lika så tråden. Sedan är det en sak att ingen kanske haft tid, viljan eller förmågan att åta sig arbetet. Men jag skulle säga advokat framför jurist, vem som helst kan kalla sig jurist, men advokat krävs det mer av. Vänd dig till en advokat. Om detta är så viktigt för er fattar jag inte varför ni eller åtminstone du kontaktar en advokat eller jurist. Är väl bättre att du tar den säkra och rätta vägen, och får bekosta det, allt kunde ju inte värderas i pengar, och det finns andra värden än just pengar som du påtalade.

Varför har du inte kollat upp reglerna innan du byggt? För det låter som du inte gjort det eller chansar i och med att de kan hota om anmälan, för om du gjort allt rätt så kan man slå dövöra till och inte lyssna, för man inte har något och ora sig för, men hot är ju aldrig trevligt.

I och med att jag inte minns att någon kommun skrivits ut så är det svårt att veta, då det ser lite olika ut med olika typer av byggnader.

Sedan undrar jag får man lov att riva gamla svartbyggen utan att göra en rivningsanmälan? Om den nu inte står utan för detaljplansområde.
Du har inte läst hela tråden va?
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du har inte läst hela tråden va?
Nej det har jag inte gjort. Men delar av det. Så jag har ingen koll på lösningen på deras konflikt.
 
L Liten_småhusdrömmare skrev:
Nej det har jag inte gjort. Men delar av det. Så jag har ingen koll på lösningen på deras konflikt.
Exakt, hade du läst så kunde du besparar dig hela ditt långa inlägg.
Förövrigt en riktigt intressant lång tråd som jag följt från TS första inlägg.
 
  • Gilla
remrag och 8 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Han kunde hållit sig utanför om han velat (ts är definitivt en man)! Men hans morsa blev attackerad av sin syster med kejsarvansinne. Skall ha, skall ha ... Av någon anledning spirande inte syskonkärleken dem emellan och som vanligt kan orsaken stavas till "pengar". Girighet har splittrat många, på ytan, lyckliga släkter.
TS och moderskapet, har till synes bildat enad front mot mostern och hennes eventuella entorage. Tyvärr stod inte morsan pall för sin systers övertalning. Så istället för att be henne fara dit pepparn växer, skrev hon olyckligtvis på pappret. Ett dokument som i bästa fall gör den redan skogstokiga kärringen ännu skogstokigare och hämndlysten, när hon märker att dokumentet är betydelselöst. I värsta fall har ombudet fel och den skrämda systern och hennes son får se sina tillgångar decimeras.

Att blod är tjockare än vatten, är en illusion, annars skulle inte släkter träta, barn kastas ut från balkongen, våldtas, dödas, hånas eller i största allmänhet få sina liv förstörda samtidigt som släktingarna står brevid och tittar på.

Staffan
Varför är TS en man? TS har ju varit tydlig med att hen är en hon.
 
Karlia
På vad sätt har TS visat vilket kön hen tillhör? Enligt profil är det en man.
 
Karlia Karlia skrev:
På vad sätt har TS visat vilket kön hen tillhör? Enligt profil är det en man.
Om jag minns rätt skrev TS i ett tidigt inlägg att hen var dotter. Då var det feluppfattat av mig och jag har läst alla dessa inlägg i tron att vi har med en kvinna att göra.
 
Klyvningen kommer att gå igenom med eller utan samråd. Intressant är hur det går med alla svartbyggen. Är det möjligen så att länstyrelsen utför klyvningen och inte bryr sig om ev bygglov? Svartbyggen ligger ju på kommunens bord. Eller kommunicerar länstyrelsen med kommunen? Kan svartbyggen verkligen slinka igenom en klyvning?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Länsstyrelsen har aldrig utfört några klyvningar. Det sköter lantmäterimyndigheten och jag tycker det är dags att den får ta hand om detta.
 
S Sandler skrev:
Länsstyrelsen har aldrig utfört några klyvningar. Det sköter lantmäterimyndigheten och jag tycker det är dags att den får ta hand om detta.
Lantmäteriet, förstås. Slarvig felskrivning av mig. Ursäkta.
 
Hur går det för er, @najks? Har det lugnat ner sig sen frosten kom eller har ni rent av börjat lösa frågan?
 
Med tanke på att vi bor på helt olika orter (tack och lov),
så det hela mer eller mindre bordlagt fram tills våren - antar jag!

Vår advokat förklarade även en intressant sak om "permutation",
och att det inte alls är så enkelt som att "skriva ett avtal som bortser från tidigare avtal"

Utan det skall extremt mycket till för att det tidigare skall hävas!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Lantmäteriet kommer lösa era problem radikalt. Ägarandelen styr och för abrovinklig styckning går de sällan med på.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tidningsutklipp från Örnsköldsviks Allehanda med text om förköpsrätt rörande fastighetsöverlåtelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här stod i vår lokaltidning Örnsköldsviks Allehanda idag, hoppas det går att läsa, speciellt sista stycket om gåva med avtal om förköpsrätt
 
  • Gilla
Nissens och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.