Har en häck på framsidan av huset som när vi flyttade in var ca 2,5m hög och 1-1,5 bred. Det var inte snyggt någonstans. Dock nu så har jag kapat av den så den ligger i 1,80 i höjd och sidan ut mot vägen, har jag trimmat snyggt. Däremot tyckte vi den var för bred så jag har klipp in den så tätt inpå stammarna det går(ca 1dm kvar på kvistarna) mer eller mindre. Nu ser den "bra" ut i bredd. Men för jäklig ut från köket när man kollar ut genom fönstret =)

Ska jag låta den va så länge eller bör man göra samma sak på framsidan av busken? Så det mer eller blir ett gäng "nakna" stammar utan blad och hoppas den tar sig till våren/sommaren? Man har ju fördelen att komma åt de tjocka stammarna nu och beskärna den i höjd till det man vill. Det gick ju inte när man trimmade pga för tjocka stammar och kvistar.

Claes Sörmland
Klipp nu och lid genom vintern. I juni är allt glömt och den kommer att ha brutit överallt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klipp nu och lid genom vintern. I juni är allt glömt och den kommer att ha brutit överallt.
Du menar dra med den helt till höjden jag vill ha och sedan kapar runt om och låta nakna stamma stå upp som glasspinnar över vintern?

Claes Sörmland
M Mert Hedman skrev:
Du menar dra med den helt till höjden jag vill ha och sedan kapar runt om och låta nakna stamma stå upp som glasspinnar över vintern?
Ungefär men du lämnar ju grenstumpar där den ska bryta. Inga glasspinnar.

Det går att beskära på vårvintern också, den blöder lite vid savstigningen med det tar den inte av daga.

Ok va bra. Nej skämt och sido med glasspinnar men jag behåller helt enkelt sonika stammen med lite kvistar som sticker ut. Samtligt grönt beskärs bort och under vintern står den kal/oförändrad tills den kommer igång i vår/sommar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.