Nyss skördad honungsmelon liggande på ett träbord, insvept i ett nät, med en krukväxt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En uppdelad honungsmelon på ett skärbräde med ena halvan i en hand och kniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skördat honungsmelonen :D
 
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
S
Själv skördade jag majs, mangold, tomater, två sorters bönor och broccoli och lagade middag på det med pasta. Vardagslyx. :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
[bild]

Skördat honungsmelonen :D
Är du säker? Den ser skitglad ut, men inte direkt lik nån honungsmelon jag skurit upp.. de är vanligen bleka inuti - eran e ju skitfin! (Snyggare)
 
Chilisalt på g.. provar annorlunda väg dit!
Mixning INNAN torkning..

Mixad chili och salt i en matberedare redo att torkas för att göra chilisalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


.. står på tork i ugnen nu!

Chilisalt blandning på bakplåtspapper i ugnen för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan ska vi fylla några burkar.. (y)

Två tomma kryddburkar hålls i en hand, klara att fyllas med nytillverkat chilisalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kryddburkarna vi beställt kom äntligen häromdagen :)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]

Jodå, den ska vara grön, denna var väldigt mogen.
Finns fröer ;)
..... var den så god som den såg ut då? :D
 
Karlia
Snigla Snigla skrev:
Chilisalt på g.. provar annorlunda väg dit!
Mixning INNAN torkning..

[bild]

.. står på tork i ugnen nu!

[bild]

Sedan ska vi fylla några burkar.. (y)

[bild]

Kryddburkarna vi beställt kom äntligen häromdagen :)
Blir ditt chilisalt bra? Jag har mixat innan torkning, har tork som jag kör på 35 grader. Vackert blir det men jag får alltid med en beska jag inte tycker om. Slipper du den?
 
Snigla Snigla skrev:
..... var den så god som den såg ut då? :D
Allt blir godare när man odlar det själv.
Kanske lite för mogen för min smak, men den smakade honungsmelon som den skulle =)
Kanske inte riktigt lika söt som de kan vara.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Wohoo..
Chilisaltet färdigt nu :)
.. ser finfint ut.. nyste och hostade ut inälvorna där ett tag ... men nu är det paketerat!

Två burkar med gult chilisalt, märkta med modifierade spindelnätsloggor, text Chilisalt 2020 överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Modifierat loggan lite, så jag inte gör smygreklam)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Pysslade lite igår, maken hackade chili.. jag plockade upp äppelskrutt ute (blåst ner massor inkl en hel del dåliga - hann bara ena trädet dock).

Fixade oxå annonsen för veckans reko-utlämning :)

Flaska och burkar med hackad chili på ett bricka, redo för reko-utlämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(ena brickan..)
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
@Snigla hur funkar det med tillstånd, tillagad mat och reko? Jag kikade på vad som krävdes för att starta en liten gårdsbutik för ett tag sedan och ren grönsaksförsäljning krävde inga tillstånd och godkännanden men så fort det var någon form av tillagning typ sylt, saft, inläggning så blev det ju en hel hög med anmälningar, tillstånd och kontroller för att få godkänt att sälja. Slipper man det om man säljer via rekoring?
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
@Snigla hur funkar det med tillstånd, tillagad mat och reko? Jag kikade på vad som krävdes för att starta en liten gårdsbutik för ett tag sedan och ren grönsaksförsäljning krävde inga tillstånd och godkännanden men så fort det var någon form av tillagning typ sylt, saft, inläggning så blev det ju en hel hög med anmälningar, tillstånd och kontroller för att få godkänt att sälja. Slipper man det om man säljer via rekoring?
Det är en djungel! och alla kommuner är lite olika ”kinkiga” tydligen.

Frukterna får man sälja fritt, det blir skattemasen som kommer om du sålt för mycket...

Men så fort man ska torka nått, tillaga nått.. ja då dyker reglementet upp! Men även där finns olika gränser.. fast (iaf i vår kommun) det verkar lite luddigt.. min kommungubbe vill inte svara rakt ut vad som gäller för just oss.. hen bifogar pdf och länkar som jag får läsa (hade läst de flesta redan dock) och glider runt lite på sina ”svar” när jag frågar!

Det är tydligen så att du får sälja lite utan att ha tillstånd från Livsmedelsverket/kommunen.. om det bara gäller några få burkar/flaskor .. nån gång om året. Inte regelbundet, hela tiden liksom.. och det är tydligen där man måste ta ett eget beslut.. hur mycket tid man lägger ner på att göra varan/sälja den.. får inte vara så många dagar om året.. men ja, bara en själv vet hur mycket tid man lägger ner ju...

Jag anser att i år säljer vi så lite att vi inte behöver tillstånd, men kanske får se över det nästa år redan. Beroende på hur mycket vi odlar..

Jag har mer problem med att lista ut hur man ska tänka och göra.. för att få ett köks ”godkänt” för livsmedelshantering.. :thinking: Vilka måsten finns.. vilka material? Ventilation osv..

..vet inte om vårt kök skulle kunna bli godkänt, eller hur jag ska bygga det i andra huset för att det ska bli godkänt! Helt o rent fattar jag ju, lätta material att torka, lätta skålar o diska.... min personliga hälsa (händer, handskar osv) förstår jag med..
..men annars? Kommer de med vita handskar? Mäter temp i kylskåp? Måste man ha en viss sorts ventilation, brandskydd?
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
@Snigla hur funkar det med tillstånd, tillagad mat och reko? Jag kikade på vad som krävdes för att starta en liten gårdsbutik för ett tag sedan och ren grönsaksförsäljning krävde inga tillstånd och godkännanden men så fort det var någon form av tillagning typ sylt, saft, inläggning så blev det ju en hel hög med anmälningar, tillstånd och kontroller för att få godkänt att sälja. Slipper man det om man säljer via rekoring?
Generellt slipper man det inte om man säljer hela året.. (Om man inte säljer färska frukter/grönsaker då).
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Sedan måste man märka alla varor med innehåll och beroende på vad man säljer är det med en djungel.

Vi har inte så många ingredienser, allergener, e-nummer.. så vi har det lätt. Allt måste skrivas i fallande ordning på skylt/burk.. och vesäntlig ingrediens ska stå med procentandel.
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Våran fermenterade sås är klar :) lite som.. hm.. hur stavas det nu.. srirachasås :)

Bara gårdens grönsaker/frukt, ingen tillsatt sötma!

Flaska med hemgjord fermenterad sås liknande sriracha, gjord på gårdens grönsaker, delvis suddig logga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Suddat lite på loggan)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.