Jonas Persson
Måste kännas skönt då den är bottenlös för en fyraåring.
 
  • Gilla
PearlhouseJam och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en liknande effekt här. Yngsta dottern var också fyra när vi skaffade poolen och hon lärde sig först att simma under vattnet och straxt därefter med huvudet ovanför. När luften tog slut under vattnet sjönk hon till botten och knuffa sig upp med benen och for upp till ytan, för att sedan simma vidare under.... Såg lite knasigt ut men gjorde underverk för vattenvanan.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Måste kännas skönt då den är bottenlös för en fyraåring.
Ja, det gör både pappa väldigt stolt och samtidigt blir det väldigt mycket säkrare för honom att vara nära vatten.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Vi hade en liknande effekt här. Yngsta dottern var också fyra när vi skaffade poolen och hon lärde sig först att simma under vattnet och straxt därefter med huvudet ovanför. När luften tog slut under vattnet sjönk hon till botten och knuffa sig upp med benen och for upp till ytan, för att sedan simma vidare under.... Såg lite knasigt ut men gjorde underverk för vattenvanan.
Måste ha sett helt galet ut för den oinvigde. Har ett svagt minne från min barndom att jag gjorde något liknande för att kunna vara på den djupare delen av badhusets bassäng.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Ja, det gör både pappa väldigt stolt och samtidigt blir det väldigt mycket säkrare för honom att vara nära vatten.
Och det är nog bara början vad det gäller vattenvanan. Det blir nog tillfällen att vara stolt fler gånger.

Nu ska jag ta ett kvällsdopp, 31,5 grader :)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Måste ha sett helt galet ut för den oinvigde. Har ett svagt minne från min barndom att jag gjorde något liknande för att kunna vara på den djupare delen av badhusets bassäng.
ja vi var på någon semester i Tyskland och badvakterna på en badanläggning var på väg att göra ett dyk innan vi hann avstyra det...:)
 
  • Haha
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Förbakad med andra ord :)
Bra tips om inte annat! Tack för allt du delar med , jättekul och lärorikt att följa! ( Nu har jag scrollat hit och skriver detta i Augusti, så jag binge-läser mig framåt i tid. Tack i alla fall!(y):cool:
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Filter brukar anges i hur många kilo sand de innehåller.

Hur många kilo är ditt filter på?

Astral CANTABRIC D.500 ska ha 100kg, så det är bara att tömma säckarna. Var försiktig i början så att spridarrören inte skadas och hamnar rätt. Lite vatten gör att sanden fördelar sig lättare.
Det där med lite vatten i botten, hade jag gärna vetat första gången jag fyllde min pump till vår temorära lilla 9 kubikare första gången, vilken mek! Nu blir det ju riktig pool så det lär gå som en dans,....kanske (y)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Varför öppna filtret på vintern? Det räcker med att öppna bottenpluggen och ställa vredet mitt i.

Var tvungen att tömma mitt filter förra året då jag öppnade det och lyckades lyfta spridarören en bit.
Det exakt lyckades jag med oxå förra året. Vilken stjärna man är.

Töm sanden med en grovdammsugare. Fungerar ypperligt om filtret stått en stund och släppt ut vattnet.

Fyll filtret med en bit hängränna eller liknande. En häller upp sand på rännan som har en hink under om det spills och en annan föser ner sanden i filtret med handen. Fungerar utan spill och kontrollerat så att röret kommer rätt.
 
F fsn skrev:
[bild]

Det går inte att ta miste på....

Kommer genom frigoliten runt inloppsröret och rinner ner utvändigt. Stänger jag av pumpen så slutar eller minskar läckaget.
hej
Hur har du åtgärdat problemet?
Jag tror att jag har samma fenomen på min pool fast jag har pahlens rostfria inlopp.
 
F
B Byggtoken skrev:
hej
Hur har du åtgärdat problemet?
Jag tror att jag har samma fenomen på min pool fast jag har pahlens rostfria inlopp.

Jag skruvade ut strypningen i det utloppet så det blev en ordentlig trycksänkning. Då blev läckaget i princip noll. Skall titta vidare på det nu när poolen stängs ner.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
Tack för svaret.
Ta gärna närbild på inloppet när du sänker vattennivån.
 
B Byggtoken skrev:
Tack för svaret.
Ta gärna närbild på inloppet när du sänker vattennivån.
Här kommer bild på min.
Jag får kolla till våren ifall det läcker.
 
  • Avloppsfläns monterad på ett kaklat badrumsgolv, med synlig öppning och väntande tätningstest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från detta läge:

Ta bort torx-skruvar och grå plast ring
Ta bort packningen som ligger bakom den gråa ringen
Ta bort det vita guckan som inte hör hemma där
Känn med fingret bakom linern så att väggmattan inte ligger mellan liner och packningen bakom linern.

Packningen bakom linern är självhäftande och ska sitta fast.

Om allt är slätt och fint, återmontera och leta fel på annan plats (sannolikt mellan fläns och ingjutningsrör).
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
Har du lin/gängtejp i gängorna mellan ingjutningsröret och "inloppsgrejen" (vet ej korrekta benämningen). Eftersom läckaget minskade när du minskade trycket så är det inte troligt att läckaget är mellan liner och fläns/packning.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.