Torbjärn Torbjärn skrev:
Ujj verkar som min budget inte räcker så långt med andra ord om jag inte ska börja leta på blocket?

Var på min lokala Bauhaus igår och de hade endast två stycken Stiga bensin. De låg på 3,3k men jag vill nog ha en Stihl eller Husqvarna som ni tipsar om, så det blir väl att beställa på nätet.

Tack för alla tips, skönt att slippa köpa något dåligt jag får spara lite till för kvalitet :geek:
Är det något du kommer upprepa, eller är det 4-5 träd som ska ner, kapas upp och sen hamnar sågen på hyllan?

Jag kapade ner och sågade upp 5träd med en Jula elcirkelsåg (sladd) för 399:-.. Den funkade utmärkt för det och lever nu ett stillsamt liv där den lånas ut lite då och då för enklare jobb.

Hade det vart så att jag hade ägt skog eller vetat om att jag skulle fälla träd mer återkommade hade inte julasågen vart aktuell :)
 
Ska få hjälp nästa helg med mina första träd :love:

Pappa har en Stihl så det lutar åt en sån. Jag var på Bauhaus och köpte skyddskläder. Skulle köpa åt frugan också men de hade varken stövlar eller byxor i damstorlekar - märkligt! :thinking:
 
  • Gilla
TheOddOne2 och 1 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Ska få hjälp nästa helg med mina första träd :love:

Pappa har en Stihl så det lutar åt en sån. Jag var på Bauhaus och köpte skyddskläder. Skulle köpa åt frugan också men de hade varken stövlar eller byxor i damstorlekar - märkligt! :thinking:
Just stövlar&skyddskängor är det bara vanliga storlekar typ strl 36 och uppåt 45 eller vad det brukar vara i standardstorlekar. Inga konstigheter,

Damstorlekar på skyddsbyxor är inte av intresse för de flesta tror jag, vi talar inte om figursydda plagg här utan bara att de funkar och normalt ska sitta rätt ledigt. Skaffat både stövlar och skyddskläder till min kvinna och det har varit helt problemfritt.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Just stövlar&skyddskängor är det bara vanliga storlekar typ strl 36 och uppåt 45 eller vad det brukar vara i standardstorlekar. Inga konstigheter,

Damstorlekar på skyddsbyxor är inte av intresse för de flesta tror jag, vi talar inte om figursydda plagg här utan bara att de funkar och normalt ska sitta rätt ledigt. Skaffat både stövlar och skyddskläder till min kvinna och det har varit helt problemfritt.
Var hittade du det? På mitt Bauhaus började skyddsstövlar på storlek 41 och hon har 39. Samma var med skor med stålhätta :seenoevil:
 
Har för mig vi köpte grejerna på Granngården.
 
Försök leta upp en yrkesbutik i trakten så kanske de kan hjälpa till. Finns ju faktiskt kvinnliga arbetare i psrkgörvaltningen. Varje monteringsindustri har ju samma problem, det måste vara ett löst problem att få tag i dam storlekar.
 
Cheesen
Torbjärn Torbjärn skrev:
Letar motorsåg, bensindriven för att fälla och kapa upp ett gäng träd.

Vad finns det för bra märken därute? Något jag borde tänka på? :thinking:

Budget 2-4k

Med vänlig hälsning,
Torbjärn
Jag köpte min Husqvarna 243sg för 1500:- begagnad för en 25 år sen... Är helnöjd med den.
 
Jag som har 47-48 i stövelstorlek brukar ha exakt samma problem som Torbjärn. Tydligen menar de flesta handlarna att sambon borde sköta allt motorsågandet hos oss eftersom hon har tillräckligt små fötter.

Det gäller att hitta en seriös handlare som riktar sig mot skogshuggare och bönder och inte mot bostadsområdesvarelser. Om de inte har rätt storlekar hemma brukar de vara villiga att beställa hem.
Sedan håller man sig tiull den handlaren med inköpen så att det seriösa företaget hålls vid liv och inte konkurreras ut av varuhusen för bostadsområdesvarelsetillbehör.

Gällande motorsågar så gäller det först och främst att definiera behovet och vara ärlig när man bedömer sin egen kropp.
För allmänt skogshuggande brukar en motorsåg i storleksklassen 40-45 kubik vara lämplig för en fullt frisk karl. Jag som timrar vill ha en 50-kubikare för att få segdragningsförmåga när jag sågar draget men den är onödigt tung att kvista med. Med min skadade rygg innebär det att jag kvistar mycket med yxa eftersom jag inte har råd att ha en motorsåg till. Om man bara hugger klenare träd till ved räcker det gott med en 30-kubikare.
Personer som har något handikapp eller är gamla eller annars bara har begränsade kroppskrafter brukar ofta arbeta effektivare med en litet mindre såg. Grövre kapning och fällning går långsammare men det kompenseras flera gånger om av att kroppen orkar ordentligt med arbetet.

Som det har blivit med Husqvarna på senare år så skulle jag titta på Stihl om jag skulle köpa en ny motorsåg. Husqvarna har blivit för moderna med dålig tillgång på reservdelar och flummig marknadsföring där hobbysågar marknadsförs som proffssågar och tvärtom.

Om det bara handlar om några träd en enstaka gång så klarar du det med bågasåg och yxa. En riktig bågasåg för yrkesbruk med tvåhandsgrepp är förvånansvärt effektiv. De brukar ligga och skräpa här och var sedan proffsen övergick till motorsåg på 60-talet och nya blad finns att köpa.
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Jag har skostorlek 47 och höga fotvalv och jag fann att Stihls stövlar var betydligt rymligare så det kanske kan hjälpa mig någon.
 


Var ute på tomten och fällde mitt första träd idag med pappas Stihl :cool: Den var tung men rolig och verkade bra så jag tror jag köper en sån :geek:

Tack för alla tips!

Med vänlig hälsning,
Torbjärn
 
  • Älska
Arvid
  • Laddar…
Se till att kliva undan bakåt när trädet börjar falla, och att inga andra personer är i närheten alls.

Sedan verkar det varit si och så med brytmånen, trädet styrdes alltför dåligt under färden mot marken. Nu var det ett klent träd men grundprinciperna är alltid samma.

Gå gärna en motorsågskurs så att du får stenkoll på säkerhetsdetaljerna och hur man fäller (och kvistar) på ett säkert sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
voppe och 1 till
  • Laddar…
C
H Harald Blåtumme skrev:
Se till att kliva undan bakåt när trädet börjar falla,
Ja, det där kan bli riktigt farligt när rotänden studsar upp och i värsta fall piskar iväg någon helt annanstans än vad man tänkt sig.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det där kan bli riktigt farligt när rotänden studsar upp och i värsta fall piskar iväg någon helt annanstans än vad man tänkt sig.
Precis. Jag vill ju inte vara den som dissar första erfarenheterna av att fälla träd men känner att jag vill motivera till att lära sig mer om detta.

Dels är ju själva verktyget - motorsåg - att betrakta som ett av de farligaste man kan använda som privatperson, dels är de saker man hanterar med dessa verktyg - träd - väldigt tunga och potentiellt dödliga i synnerhet om man inte känner till hur man måste göra för att minimera risker.
 
  • Gilla
Torbjärn och 2 till
  • Laddar…
Fast alla skall vi lära oss och då passar det bra att börja med småträd just för att de inte är så farliga. Du började rätt och gjorde dina första misstag på ett hyfsat säkert sätt.
Bättre brytmån nästa gång.

Fast jag har fått lära mig att stiga undan i sidled just för att träd ibland kan falla bakåt.

Det finns en del bra svenska videor på youtube gällande arbetssäkerhet vid trädfällning och motorsågsarbete. Vad du än gör ta inte efter amerikanernas betydligt farligare metoder.
 
  • Gilla
kristofo och 5 till
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Det finns en del bra svenska videor på youtube gällande arbetssäkerhet vid trädfällning och motorsågsarbete.
Precis, en teoretisk grund är i princip ett måste att stå på. Säkerhetstänk är svårt att lära sig av erfarenhet, dels eftersom det till stor del går ut på att gardera sig mot det oväntade, dels eftersom det kan bli farligt även med små träd.

Planera och vid behov röj reträttväg åt två håll snett bakåt är det jag lärt mig. Lägg ner sågen och retirera till säkert avstånd. Man vill helst inte snubbla baklänges över en stubbe med en obromsad såg i handen.
 
  • Gilla
Torbjärn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.