Fulkemisten
Jo, har dock mätt nu och det verkar ha blivit lite mer än 380 mm när jag la på isoleringen, stödet var 280 mm men isoleringen under sittytan tycks ligga något snett och luta lite utåt så det verkar ha blivit typ 385-390 mm, måste nog lägga i något, får troligtvis bli sand.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ok badboys... hur gör jag nu? Har byggt en stomme enligt anvisningarna med 380 mm från ovankant isolering till ovankanten av bottenplattan.
[bild]
Polen hänger nu i luften med ca 20-30 mm till bottenplattan. Det har kommit lite regnvatten i så den hamnade lite lägre men det känns fortfarande inte som att den kommer stå på bottenplattan när den är fylld. Förslag? Lägga i 20 mm cellplast? Lägga i sand? Låta det vara?

Det ska vara normalt - när Varmt vatten kommer i och så - så ska det ge med sig ...
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Snart är det dags att börja bygga ”pooldäcket”. :) Hur har ni gjort? Låter ni trallgolvet gå in under den utstickande kanten på poolen? Lämnar ni i så fall nån glipa eller ligger poolkanten direkt an mot golvet? Tänkte att det kanske inte blir så bra om det blir sättningar eller tjälskjutningar så att baljan sjunker eller golvet höjs... :thinking:
 
S stewed skrev:
Snart är det dags att börja bygga ”pooldäcket”. :) Hur har ni gjort? Låter ni trallgolvet gå in under den utstickande kanten på poolen? Lämnar ni i så fall nån glipa eller ligger poolkanten direkt an mot golvet? Tänkte att det kanske inte blir så bra om det blir sättningar eller tjälskjutningar så att baljan sjunker eller golvet höjs... :thinking:

Är i samma situation. Undrar om det är tänkt att kila in 34 mm-trall under kanten. Det går om jag pressar under men då blir det en del tryck på isoleringen. Alternativt får jag gå ner till 28mm trall just där. Har 34x145 i övrigt
 
Tror i inte det blir tjälskjutningar under poolen. Värmen går ju ner i marken under poolen. Kan inte tänka mig att det kan samlas vatten där och inte heller frysa. Jag har kört bärlager med nollfraktion under. Dålig genomsläpplighet men lär heller inte kunna dra till sig så mycket vatten.

Däremot inser jag att man bör fylla upp poolen när man bygger trall skräddarsytt runtom/under poolkanten. Den lär röra sig en del när vattnet kommer i. Men det är inte helt enkelt att fylla upp när man tagit hål och fortfarande väntar på delar som behövs för att få ihop allt.

Jag borde valt bort delfaktureringen. En badtunna utan teknik är useless.
 
Fulkemisten
Är du delfakturerad? Jag är helfakturerad och saknar displayen. Vad göra?
 
Jag valde att betala med faktura (en betalning, inte avbetalning). Jag har bara fått faktura på det som dellevererades, ca 3/4 av totala beloppet.
 
S stewed skrev:
Jag valde att betala med faktura (en betalning, inte avbetalning). Jag har bara fått faktura på det som dellevererades, ca 3/4 av totala beloppet.
Samma här, fått delfaktura på 3/4 av beloppet
 
D Dallastower skrev:
Samma här, fått delfaktura på 3/4 av beloppet
Jag har med fått delfaktura.
 
Jag valde att ta det jag fick (som fanns att leverera) i syfte att kunna påbörja bygget runt tunnan. Hade däremot inte förväntat mig att behöva vänta såhär länge på kvarvarande utrustning. Har två värmare, pump och display olevererat.
 
S stewed skrev:
Snart är det dags att börja bygga ”pooldäcket”. :) Hur har ni gjort? Låter ni trallgolvet gå in under den utstickande kanten på poolen? Lämnar ni i så fall nån glipa eller ligger poolkanten direkt an mot golvet? Tänkte att det kanske inte blir så bra om det blir sättningar eller tjälskjutningar så att baljan sjunker eller golvet höjs... :thinking:
Jag tänkte nog lägga golvet i höjd med kanten så man bekvämt kan sitta på pooldecket med benen ner i vattnet. Med det blir ett rätt tidskrävande moment efter Pacific är oval. Hade varit bättre med åttakantig tunna i det här läget :crysmile:
 
Men hur funkar det med locket då? :thinking: Eller blir det en glipa i sidled så locket ryms?
 
Bra fråga. Hade ju varit bra om man hade haft ett lockar så man kunde kolla det :thinking:
 
Ni som har fått både pump och värmare, kräver pumpen en egen strömanslutning (egen fas)? Det går ju en kabel mellan värmare och pump, men är den enbart en signal för att styra pumpen av och på eller även för pumpens elförsörjning (via värmaren)?
 
  • Gilla
Kesosmurf
  • Laddar…
S stewed skrev:
Ni som har fått både pump och värmare, kräver pumpen en egen strömanslutning (egen fas)? Det går ju en kabel mellan värmare och pump, men är den enbart en signal för att styra pumpen av och på eller även för pumpens elförsörjning (via värmaren)?
Svaret jag fick från Svenska Badtunnor var att man ska ha en fas vardera till värmarna (jag har 6kwh värmare vilket kommer i två 3kwh värmare). Pump och belysning (jag beställde Balboas) ska kopplas till värmare. Beställde även ett bubbelsystem och den ska ha en egen fas.
Så svar på din fråga är: nej, pumpen ska inte ha en egen fas
 
  • Gilla
stewed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.