S sjoelund skrev:
Jag får bara de hastigheterna via WiFi vid fri sikt hemma. Om jag flyttar telefonen 10cm till köksbordet så blir det dubbla enkelgips mellan istället för fri sikt så går hastigheten ner till ~10 Mbps (borde bli bättre hastighet tycker jag, men det finns lite platser i huset där signaler inte studsar bra och WiFi inte vill byta från 5GHz till 2.4GHz).
Jag är medveten om att det är litet tråddrift (som jag själv bidragit till) men ändå intressant tycker jag att ta med litet om vad man behöver för infrastruktur kring en fiberinstallation.

Jag upplevde ungefär liknande med vår 10 år gamla Netgear router, otroligt svajiga prestanda i synnerhet på 5GHz-bandet där minsta vägg emellan gjorde att det inte funkade, fick gå ner till 2,4 GHz på det mesta utanför rummet där routern befann sig.

Som jag redan berättat så blev det helt andra bullar med en nyare router, en billig TP-link archer c2300 i detta fall. Oklart exakt vad det beror på men wifi-prestanda är extremt bra helt plötsligt, i hela kåken inkl på altan och i intilliggande garage till och med. Automatisk optimering av uppkoppling beroende på vad klienten klarar, rådande förhållanden osv, 802.11a, b, g, n, ac 2.4 / 5 GHz mixed. Växlar till vad som är bäst i varje läge utan att man märker det.

När jag kollar i routern så visar det sig att den kör 5 GHz-bandet mot klienter i stort sett över hela byggnaden, tre plan. En äldre Chromecast klarar bara 2.4 GHz så den blir uppkopplad på det. Även garage och altan växlar den ner till 2,4 GHz, på vissa avlägsna hörn i källaren också men oftast 5 GHz. Ska sägas att det är träbjälklag och gipsväggar så det är säkert annorlunda i betongbyggnader.

Inväntar med spänning en 500/500-lina inom kort men det fungerar fint även med nuvarande 250/250.

Det jag tycker är mest intressant är att det fungerar så bra även med gammal utrustning, tex som här en Macbook pro från 2013 som har 802.11n som max wifistandard, klarar 5 GHz-bandet som körs här på våningen under routern med ett bjälklag och en vägg emellan ca 10 meter:
Skärm med resultat från internethastighetstest som visar 249 Mbps nedladdning och 225 Mbps uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars brukar det ju vara att klienterna behöver ha speciellt avpassade nätadaptrar för att man ska kunna nyttja finesserna i form av mu-mimo, beamforming etc men det verkar som att man klarar sig fint ändå i detta fall.

Som sagt, intressant att bolla in litet om vad som kan vara vettiga lösningar för att distribuera fiberanslutningar i fastigheten när man väl fått sin fiber. Som synes så behöver man inte nödvändigtvis ha trådat till alla rum, vi har iofs detta också men det finns nästan inget behov av detta längre hos oss.
 
Redigerat:
Jonas Persson
Hur långt har du till närmaste grannes wifi?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hur långt har du till närmaste grannes wifi?
Vi sitter mitt i ett typiskt villaområde så det är extremt många som konkurrerar på 2,4GHz-kanalerna, det är kanske 20-40 meter till närmaste grannarna. Detta kan nog vara en anledning att det inte är särskilt många av våra enheter som kopplas upp via dessa kanaler men även dessa fungerar friktionsfritt, om än via betydligt lägre hastigheter pga begränsningarna på 2,4 GHz-banden.

Kanske litet fräckt av oss att sätta den här routern på ovanvåningen eftersom den har en rätt extrem räckvidd över grannskapet däruppe på just 2,4 GHz-kanalerna. men den håller sig på mattan tycker jag, ockuperar endast en kanal där efter vad jag kan se på en scanner-app jag använder.
___
PS. Kanalväljaren i routern står på ”auto”, har inte sett någon anledning att ändra detta pga bristande prestanda hittills men nu när jag kollade i min wifi.scanner så kan jag se en poäng att välja en annan kanal för 2,4 GHz: det är någon annan station som verkar försöka nyttja aktuell kanal och med ungefär samma fältstyrka. Den går ner och upp hela tiden... så jag kanske ska vara snäll och flytta på mig litet? Man vill ju vara en god omtänksam granne om möjligt :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Dålig wifi beror ofta på att man köper billiga routrar med billiga chip där frekvenserna vandrar iväg lite över tid. Jag har gjort det misstaget många gånger nu (Asus, TP-link, Netgear, D-link m.fl.), men sedan jag köpte en produkt riktad mot småföretag så har jag inte haft några problem. Ett annat bekymmer med dessa är att det är extremt billiga minneskretsar i dem och dessa ger bitfel så att routern låser sig ibland. Man kan även få dålig prestanda på ren Ethernet pga bitfelen.

Jag rekommenderar att lägga på några hundralappar och köpa bättre saker från en riktig routertillverkare istället. Gärna med separat AP och router också (det finns många fördelar med det).
 
Jonas Persson
Typ Ubiquiti?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Ja
 
Jonas Persson
Blev nyfiken, har tre AP och en edgerouter. Accesspunkterna imponerar.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Typ Ubiquiti?
Det är vad jag har, men det finns andra alternativ också. Flera av mina vänner kör NUK och liknande mini-PC som router med open-source på, det fungerar bra (jag körde också så förr). Och när det gäller AP så finns det många att välja på. Jag råkar gilla Ubiquiti rätt mycket, men det finns annat bra också.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Blev nyfiken, har tre AP och en edgerouter. Accesspunkterna imponerar.
Jo, de är grymt bra.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Typ Ubiquiti?
Låter som det.

Är i alla fall bra grejer, dock var deras router rätt knölig att få igång (vet inte om det var något måndags ex eller vad som gjorde den trög att få igång första gången).

Men så länge man inte behöver ställa in dom mest avancerade inställningarna, så är deras webbgränssnitt helt ok (ser och fungerar som dom flesta routers). Men du har lite mer grejer att titta på än i vanlig köperouter, så är lite mer inkörning att lära sig hur det fungerar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jonas Persson
B Broken arrow skrev:
dock var deras router rätt knölig att få igång
Det kan jag skriva under på. Min är inte helt uppe ännu. Årstiderna när det är ljust har jag inte ro att sitta inne och klura på saker som detta.
 
Jag har åxå Ubiquity, tycker också det är lite bökigt att få upp. Har skaffat 2 AP för mitt gamla hus med solida plankväggar och gigantisk murstock har annars döda fläckar. Barnen kör slut mobildatan när WiFi laggar. ;) Skulle behöva hitta en kompromiss med en liten extra router som täcker ett rum där TV och playstation mm står, nu tror jag det blir lite kanalkrock - har satt dit en router med samma nätverksnamn och det verkar lira men inte helt bra, jag misstänker man måste optimera detta vilket jag inte haft ork att sätta mig in i hur man gör... Eller är det bara att köpa en tredje Unifi AP för att lösa detta på ett bra sätt?
 
A
Kör du konsol trådlöst? det är en dålig variant. Trådat till konsol och till pc som man spelar på.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har åxå Ubiquity, tycker också det är lite bökigt att få upp. Har skaffat 2 AP för mitt gamla hus med solida plankväggar och gigantisk murstock har annars döda fläckar. Barnen kör slut mobildatan när WiFi laggar. ;) Skulle behöva hitta en kompromiss med en liten extra router som täcker ett rum där TV och playstation mm står, nu tror jag det blir lite kanalkrock - har satt dit en router med samma nätverksnamn och det verkar lira men inte helt bra, jag misstänker man måste optimera detta vilket jag inte haft ork att sätta mig in i hur man gör... Eller är det bara att köpa en tredje Unifi AP för att lösa detta på ett bra sätt?
Du bör endast ha en router och 2-3 AP kopplade med sladd till den. Om du inte har många grannar i närheten borde du inte få kanalkrockar (om dina AP inte väljer olika frekvenser automatiskt kanske du får ställa in det manuellt). Alla AP med samma SSID så enheter växlar mellan dem när ni byter rum. Jag kör också Ubiquity (router utan WiFi, 3 AP uppe/nere/utomhus) och har egentligen inga problem (bara om man mäter hastighet bakom gips som sagt; men det är ju snabbt nog ändå).
 
maflax skrev:
Kör du konsol trådlöst? det är en dålig variant. Trådat till konsol och till pc som man spelar på.
Mina barn spelar fortfarande inte uppkopplade skjuta-spel (tack och lov), utan mest ouppkopplade plattformsspel så det spelar faktiskt ingen roll. :) Fast jag håller med om principen. Har lyckats dra nätverk till nästan hela huset utom just där PS4an och min jobbdator står... Det är dit jag skulle behöva dra en tråd och sätta en AP. Andra TVn där det står en PS3 är det kabel draget, men det är för trångt för att köra VR där och vi har det till PS4an.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.