P Putte 9497 skrev:
Det är ju det som E har gjort och sedan lämnar han över det till TS för godkännande. Beställer du 10 par blå jeans på postorder ska du godkänna detta vid leverans. Du räknar jeansen men ser inte att tre par är svarta. Godkänner du leveransen kan du inte komma i efterhand med klagomål
Så funkar varken köprättsliga regler eller konsumenttjänstlagen. Bara för att du godkänt något betyder det inte att du per automatik accepterat det i vilket skick som helst (eller icke-avtalsenligt skick). I vart fall inte i konsumentförhållanden...
 
P Putte 9497 skrev:
konstigt, dessa ska alltid anges
Inte i någon av alla bygglovansökanritningar jag skickat in sedan 1983. Gissar du är felinformerad.
 
Tack för alla synpunkter och ert stora engagemang. Jag har fått mycket att tänka på och får fundera på hur jag ska gå vidare.

Flera av er har frågat efter K-ritning och sektionsritning och här kommer de. Någon specifikation på fönstren finns inte.
Arkitektonisk sektionsritning av ett hus med måttangivelser för stom- och bjälklagsplan, inget färg eller specifikation på fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av ett hus som visar mått och materialspecifikationer för olika byggnadsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk sektionsritning av ett hus med markerade mått och detaljer för takkonstruktion och fönsterplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av en byggnad med måttangivelser för fönster och avstånd till golvet, markerat i skala 1:100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vidare kan jag berätta att huset byggdes i block inomhus där också fönstren monterades.
I leveransbeskrivningen fanns grund, stomme från panel till gips, yttertak och takisolering mm. Fönstren skulle vara "Enligt fönstersättning på A-ritning". Ordagrant!

Det går utmärkt att mäta fönstren mha skalstocken, skalan är satt 1:100. På bottenvåningen finns sex fönster som på ritningen mäter 11/14, de befintliga fönstren är 10/12. På ritningen är avståndet till golvet 80 cm men i verkligheten är det 90 cm. På ovanvåningen skulle fönstren vara 10/11 men de är nu 9/10 Avståndet till golvet är 110 cm men någon siffra på det finns inte i sektionsritningen.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Hur visste de var fönstren skulle sitta om de inte hade nån riktig ritning? De borde i sin fönsterbeställningsfråga rimligen ha sagt "vi väljer mindre fönster, är det OK?"... Juridiskt har jag ingen aning, men rimlighetsmässigt är det en stor ändring som de måste aktivt tagit (eller missat att mäta på ritning) och inte en detalj.

Hoppas du kan få till snyggare fönster på något ekonomiskt rimligt sätt.
 
  • Gilla
Matimark och 3 till
  • Laddar…
Om det skulle likna ett äldre hus då är det inte bara fönsterna som är fel. Fönsterna ser hemska ut, för mycket trä i förhållande till glasytan men det kan vara en synvilla för fönstrerna sitter en bit in i fasaden, äldre fönster gjorde inte det. Det övre fönstret ser då bäst ut.
 
Redigerat:
Fönstren på övervåningen sitter alltså för högt jämfört med ritningen och det syns tydligt på fasaden. På insidan är det hela 110 cm till fönstrets nederkant. Är det någon som har någon idé om varför de sitter så högt? Är det nån slags standard?
 
Var är resten av ritningarna?
Finns väl mer.
 
Redigerat:
Inte konstigt det blivit som det blivit
Jaså skulle nog ochså byggt som byggaren
På ston och bjälklagsritningarna är fönsteröppningarna 1m på på nedervåning Mindre på övervåning
Dom är onekligen fel.
Byggaren har beställt fönster från vad som får plats i hålet med samma förhållande som framgår av A-ritningen
Jag vill nog påstå att det är olyckliga omständigheter. Konstruktionsritningarna stämmer inte med A ritningen.
 
  • Gilla
Boan och 3 till
  • Laddar…
Mitt råd är att inte ge dig. Visa tydligt att du är mycket missnöjd och förbannad för att de inte frågat specifikt om en så viktig post. Säg att också att du känner dig lurad av att de smugit in mindre fönster i beställningen du godkände. Visa detta varje gång du träffar hantverkaren. Ge dig aldrig.

Min erfarenhet av hantverkare Som man ej har skapat ett förtroende för är att de är experter på att ”deala bort” fel de gjort. Man måste driva saken in i absurdum för att de ska ordna deras egna misstag.

Säg för all del att du kan betala fullpris för kamininstalllationen men att rätt fönster ska på plats.
 
  • Gilla
Matimark
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Inte konstigt det blivit som det blivit
Jaså skulle nog ochså byggt som byggaren
På ston och bjälklagsritningarna är fönsteröppningarna 1m på på nedervåning Mindre på övervåning
Dom är onekligen fel.
Byggaren har beställt fönster från vad som får plats i hålet med samma förhållande som framgår av A-ritningen
Jag vill nog påstå att det är olyckliga omständigheter. Konstruktionsritningarna stämmer inte med A ritningen.
K-ritningen redovisar så vitt jag kan se inte öppningar för fönster på gaveln.
 
I IaMatsErik skrev:
För att exakt jämföra behöver ditt foto tas parallellt men skjuvat digitalt tycker jag dina hantverkare är ute på hal is
[bild]
Karmyttermått är vedertagit begrepp, jag tycker dom är minst 140mm off i sida och jisses, kanske 300 i höjd
Nu har vi fått K-ritning med sektion!
Kan du inte lägga in K ovanpå A så vi får se hur det hade blivit!?
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Tro får man göra i kyrkan.
Bra att RoBo går i kyrkan.
Upplysningsvis är uttrycket " i god tro " är ett juridiskt begrepp som används främst inom avtalsrätten
och betyder fritt översatt att det inte fanns någon anledning till att förstå saken på annat sätt.
Håller med att det kan förväxlas med visst religiöst begrepp men har aldrig stött på någon
som verkligen har gjort det.
 
  • Gilla
  • Haha
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
K-ritningen redovisar så vitt jag kan se inte öppningar för fönster på gaveln.
Då behöver du troligen skaffa läsglasögon
Dom finns med på båda planen. Dock inte höjden men bredden.
Det är redovisning av regelstommen.
Svårt att få plats med bredare förbisett då stomritningen ger plats för 100cm breda fönster
 
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Inte konstigt det blivit som det blivit
Jaså skulle nog ochså byggt som byggaren
På ston och bjälklagsritningarna är fönsteröppningarna 1m på på nedervåning Mindre på övervåning
Dom är onekligen fel.
Byggaren har beställt fönster från vad som får plats i hålet med samma förhållande som framgår av A-ritningen
Jag vill nog påstå att det är olyckliga omständigheter. Konstruktionsritningarna stämmer inte med A ritningen.
Olyckliga omständigheter ryms inte inom Fackmässigt levererad tjänst.
Omständigheter som man inte kan råda över ( force majeure ) ryms men finns inte i TS ärende.
GoC GoC skrev:
Inte konstigt det blivit som det blivit
Jaså skulle nog ochså byggt som byggaren
På ston och bjälklagsritningarna är fönsteröppningarna 1m på på nedervåning Mindre på övervåning
Dom är onekligen fel.
Byggaren har beställt fönster från vad som får plats i hålet med samma förhållande som framgår av A-ritningen
Jag vill nog påstå att det är olyckliga omständigheter. Konstruktionsritningarna stämmer inte med A ritningen.
 
  • Gilla
Matimark
  • Laddar…
M Matimark skrev:
Fönstren på övervåningen sitter alltså för högt jämfört med ritningen och det syns tydligt på fasaden. På insidan är det hela 110 cm till fönstrets nederkant. Är det någon som har någon idé om varför de sitter så högt? Är det nån slags standard?
80 cm på det större redovisade fönstret. 110 cm brukar man sätta ovan för köksbänkar. Normala mått på äldre hus brukar vara 11x14M vilket TS också skrivit i inlägg #123.
 
Redigerat:
  • Gilla
Matimark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.