Needas Needas skrev:
Dagens uppdatering:
Vid fyllning av systemet så upptäckte jag att det läckte i skarvarna på alla limmade rördelar :lying:
Lyckligtvis var det inte jag som tabbat mig idag!
Slangen är rejäl men verkar ha för stor innerdiameter vilket gör det svårt att få slangklämman att sluta tätt.
Mail skickat till svenskabadtunnor.se så nu väntar jag på svar.
[bild]
[video]
Vad svarade SvenskaBadtunnor? Kan vi andra också förvänta oss samma problem?
 
Needas Needas skrev:
Här ser ni var jag har tagit hål för anslutningarna!
Vattnet cirkulerar väldigt bra.
[bild]
På utsuget i nedankant monterade jag slangen innan jag satte baljan på plats, jag skar sedan den i rätt längd.
Ser att jag har tagit hål betydligt längre nere för min övre anslutning. Typ 15-20 cm över sittytan. Men knepigt när man inte har några mått att gå efter :)
 
Redigerat:
S stewed skrev:
Jag frågade leverantören om det och dom sa att dom bara hade haft en kund som haft problem med möss. Jag kommer nog att försöka stänga ute möss från under altanen genom att sätta nät där dom kan ta sig in.

Edit: typ nåt sånt här: [länk]
När jag läste detta så tänkte jag att det var skönt att slippa detta, jag har trots allt bott här i nästan fem år och aldrig sett en gnagare på tomten. Gissa vad jag såg springa in under altanen när jag tittade ut imorse :rolleyes:
 
D Dallastower skrev:
När jag läste detta så tänkte jag att det var skönt att slippa detta, jag har trots allt bott här i nästan fem år och aldrig sett en gnagare på tomten. Gissa vad jag såg springa in under altanen när jag tittade ut imorse :rolleyes:
När jag rev upp vårt gamla uterum nu i somras, plockade jag även upp trallen för att flytta den till framsidan. Under där var det fullt med musspillning och rester av nötter/frön. Man kan tro det har varit en hel mus-by under trallen :rolleyes:
 
D Dallastower skrev:
När jag läste detta så tänkte jag att det var skönt att slippa detta, jag har trots allt bott här i nästan fem år och aldrig sett en gnagare på tomten. Gissa vad jag såg springa in under altanen när jag tittade ut imorse :rolleyes:
Jag köpte 2st 10-meters rullar med 60cm brett insektsnät i aluminium, men istället för att försöka hindra möss att komma in under altanen så tänkte jag vira nätet runt poolen, direkt utanpå isoleringen. Vad tror ni om det?
 
S stewed skrev:
Jag köpte 2st 10-meters rullar med 60cm brett insektsnät i aluminium, men istället för att försöka hindra möss att komma in under altanen så tänkte jag vira nätet runt poolen, direkt utanpå isoleringen. Vad tror ni om det?
Alla enkla åtgärder är väl säkert bra i någon mån. Problemet är väl att en mus har rätt många kvadrat att välja på. De tuggar sig rakt in vartsomhelst på nolltid. Jag funderade på något liknande men det slutar nog med årlig inspektion där jag kommer åt.
Har en värmekamera och kommer jag åt med den lär jag se direkt var det läcker värme. Därtill tror jag på att lägga ut fällor lite då och då. Har något boat sig lär det vara de mössen som går mot fällorna.

Jag hade hoppats att isoleringspaketet låg dikt an mot poolen men så var det ju inte.

Går ju att slänga in några fällor via hålen som går mot isolerlådan/pumplådan. Problemet med att göra så är väl att man riskerar locka till sig möss som annars aldrig besökt poolens innanmäte.

Tar gärna emot tips om var du köpte nätet. Är det inga större pengar eller jobb kan man ju lika gärna göra det
 
Ni som har Balboa-lampan, hur gjorde ni med anslutningen där? Gummiringen på insidan antar jag, silikon på utsidan?
 
Idag har jag roat mig med att sätta fast alla anslutningar som jag borrade hål för igår.
Som har nämnts tidigare så saknas helt mått för VAR man ska/bör ta hål, vilken höjd etc.
En olycklig konsekvens av detta är att man får gissa lite, och jag lyckades borra för den nedre anslutningen några mm för långt ner. Detta gjorde att flänsen i nederkant på anslutningen på insidan av tunnan gick emot kurvningen som är ned mot botten av tunnan. Som synes på bifogad bild så kunde jag inte dra muttern på utsidan ordentligt, så det blev alltså en glipa i överkant. Oklart för mig hur detta påverkar tätheten. Jag har haft på rejält med silikon, bara att be till högre makter antar jag... :seenoevil:
Glipa mellan anslutningsfläns och rundad hörna av tunna med silikon runt kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast deras instruktionsvideo ger ju en del tips, titta ca 1:45 in för den nedre anslutningen:
 
Jag gjorde exakt som i videon, satte flänsen emot och ritade, sen borrade. Det blev såhär ändå :confused:
 
Fulkemisten
Fick alla grejorna idag. Inget var restat. Balja, värmare, pump, filter, filterbollar och kopplingar. Dessutom var allt helt...
 
  • Gilla
AndersT och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Fick alla grejorna idag. Inget var restat. Balja, värmare, pump, filter, filterbollar och kopplingar. Dessutom var allt helt...
Lock också?
 
Fulkemisten
D Dallastower skrev:
Lock också?
Jo.
 
Fulkemisten
Har ni frostvakt i pumphuset eller klarar det sig tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.