Tog premiären på pulverlackering idag. Försökt att undvika detta in i det sista pga allt förmodat trassel. Men för att kunna ta mina produkter till nästa nivå så var det bara bita i det sura äpplet.

och vet ni... det var busenkelt.

Två nyligen pulverlackerade metallfästen, ett rött och ett svart, på en sliten metallarbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart pulverlackerad metallkomponent framför en röd motdel på en sliten metallverkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Masses och 15 till
  • Laddar…
tommib
jonmo jonmo skrev:
[bild]
Blir dåligt med verktygsanvändning nu när man flyttat tillbaka till stan efter sommaren. Hann dock använda ett gröngrått tillbehör off label idag iaf.
Ah, undermärket FestTool. Bra grejer.
 
  • Haha
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
och vet ni... det var busenkelt.
Har man sagt A så får man även säga B. Vi vill ha en beskrivning på detta "enkla".
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Har man sagt A så får man även säga B. Vi vill ha en beskrivning på detta "enkla".
Menar du pulverlacken så är det så enkelt så det nästan inte går att beskriva...

Har en polare som köpt grejer för att pulverlacka med från verktygsboden, det är ju löjligt billigt..

Det är bara att blästra, tvätta rent, hänga upp det man vill måla i ståltråd, fästa en klämma från maskinen och sen "damma på" färgen.. In i ugnen, sen är det klart....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Menar du pulverlacken så är det så enkelt så det nästan inte går att beskriva...

Har en polare som köpt grejer för att pulverlacka med från verktygsboden, det är ju löjligt billigt..

Det är bara att blästra, tvätta rent, hänga upp det man vill måla i ståltråd, fästa en klämma från maskinen och sen "damma på" färgen.. In i ugnen, sen är det klart....
R roli skrev:
Har man sagt A så får man även säga B. Vi vill ha en beskrivning på detta "enkla".
Betydligt enklare än man tror. :)

Skruvar utspridda på ett bord med ett borrskruvdragarbatteri och borrspetsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En borr, en röd plasthållare och ett uppladdningsbart batteri med skruvar spridda på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M18 Redlithium 5.0 Ah batteri med borrbitar och skruvar på en arbetsbänk, indikerande enkelt byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital avståndsmätare på röd plasthållare med borrspets och skruvar på ett grått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Microkatten
Första momentet för en ny omgång fönster, att klyva karm-virket:

Tjocka träplankor i en verkstad med ett pågående arbete att klyva dem för fönsterkarmar, bredvid en kapsåg och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara några moment kvar innan fönsterna är klara! :rofl:

Jag skulle behöva en egen baxar-sekt :strong: för dessa 2,5 tums plankor, de är förbålt tunga för en klenis som mig innan de klyvs...
 
  • Gilla
bulleribock och 6 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
@vectrex det där problemet har jag också haft på nån skärbräda. Inga problem i limfogen? Det är ändå 1.65mm per sida som yttersta raden böjs vilket är ganska mycket.
Har också lagt märke till detta problem men jag trodde nog att det var något i limningen som orsakade det. Låter rimligt att det är hyveln som orsakar för jag har fått mindre problem med detta sedan jag började köra några vändor bandputsen innan jag kapar upp efter första limningen.
 
Jag har känt att jag behöver ett extra par bockar ett tag nu. Lite mer avancerade än dom gamla, då jag vill kunna ta med mig dom när jag åker iväg till landet och liknande. Jag vill också kunna ha olika toppar till den, om jag skulle känna behov av det. Dom är klara nu, så när som på att jag måste fixa till ett mätfel det sista jag gjorde. Då dom ändå blev lite högre än jag tänkt mig (med nuvarande topp) så är det inget jag grämer mig så speciellt mycket över ändå.

Två nybyggda träbockar i ett verkstadsutrymme med verktyg och arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Så tillfredställande att riva bort maskering, lika roligt att ta bort som det är tråkigt att sätta det den :love:

Fönsterkarm med bortriven maskeringstejp efter målning, med utsikt mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad köksö med borttagen maskeringstejp, vy mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
boschkenta
nanowire nanowire skrev:
Så tillfredställande att riva bort maskering, lika roligt att ta bort som det är tråkigt att sätta det den :love:

[bild] [bild]
Tjusigt! Detta målat med nya wagnersprutan? Har klickat hem en likadan och väntar otåligt :D
 
boschkenta boschkenta skrev:
Tjusigt! Detta målat med nya wagnersprutan? Har klickat hem en likadan och väntar otåligt :D
Absolut, det blir kanonbra om en gör ordentligt förarbete. Detta är grundat med spärrgrund, slipat sedan målat med Jotun Lady Supreme. Det blev lika bra med den äldre Boschsprutan men Wagnern är lite snabbare och trevligare att använda.
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Absolut, det blir kanonbra om en gör ordentligt förarbete. Detta är grundat med spärrgrund, slipat sedan målat med Jotun Lady Supreme. Det blev lika bra med den äldre Boschsprutan men Wagnern är lite snabbare och trevligare att använda.
Vilken Bosch körde du med?
Har en, ännu oanvänd 5000 stående och väntar på första lägliga objekt att måla.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
[länk]
PSF65, tror 5000 är starkare och övervägde faktist den. Men Wagnern blev bara ett par hundralappar dyrare (jmf mellan priser i Tyskland) så då kändes Wagnern som det bättre valet.
Slamfärgmöjligheten var det som fick mig att slå till, och nu har vi snart målat allt utan att ens provat Boschen. :oops::crysmile:
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Riskfylld fräsning där målet var att kunna ladda min IPhone genom kvarvarande trä utan att ta av skalet.

Med 1,5mm trä kvar så gick det precis. För att få lite marginal så fräste jag så det endast är 1mm kvar och slipade dessutom ned plasten lite på laddplattan.
[bild]
Ja att fräsa det för hand, är inte lätt. Det är jobb för en CNC maskin. Men tro mig, då jobbar själv bakom en sådan maskin på jobbet kan jag säga att det tar udden ur känslan av att kunna lyckas med det fin pilliga utan någon CNC maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.