Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Eftersom TS ritar huset åt sig själv så får han det såklart precis som han vill. Ingen idé för oss andra att lägga oss i!

Tillgänglighetskrav och Säker vatten måste man dock ta hänsyn till.
Fast rubriken är ju "Vad tycker ni om detta hus jag har ritat?
 
Vilken är din senaste version av huset? Kan du posta den som dwg?
Tänkte göra en revidering som passar mig bättre.

Håller med många andra om att det är enklare och roligare att planera efter mer givna förutsättningar, exempelvis här ligger tomten och den ser ut så här. Den här familjen ska bo här, vi gillar att ha BBQ-party på sommaren etc. Testa att göra lite fasadritningar på huset, där du ritar in vilken lutning gräsmattan har i förhållande till huset och så vidare. Då blir huset mer levande.

Det känns tråkigt att det generellt är en tråkig ton i tråden. Om man svarar i tråden efter förutsättningen att TS gör det här för skojs skull, och inte som ett hus som faktiskt ska byggas, så behöver man inte vara så allvarlig i sin kritik. Sen är det väl givetvis så att exempelvis tillgänglighet och teknikrum ska tas hänsyn till, då det är en del av "sporten" att faktiskt få till ett hus som fungerar.
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
vav vav skrev:
Fast rubriken är ju "Vad tycker ni om detta hus jag har ritat?
Ja, det var skrivet med en viss mängd ironi då det med tydlighet framkommit i tråden att TS inte håller med om 99% av alla synpunkter...
 
  • Gilla
vav
  • Laddar…
Nu är det ju inte så mycket ett ritat hus som TS visat här utan det är mer eller mindre ogenomtänkta förslag på planlösningar i ett tänkt hus.

Och det är inget jag sett hittills som får mig att vara vilja bygga ett hus enligt förslagen. Förmodligen ingen annan heller.
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
Säger kvinnan som överhuvudtaget VILL ha fönster i sovrummet som vetter UT (och inte bara in i ett gigantiskt, asfuktigt växthus)

Det är inte jag som placerat sovrummet i källaren..
Men ditt förslag var att flytta sovrummen så dom blev ännu mörkare.
 
HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
Fast i ett lyxhus (på typ 700 kvm) så SKA man få ALLT och i överflöd (dessutom)
Finns inga hus som har allt.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Finns inga hus som har allt.
På 700 m2 måste det helt klart gå att få plats med allt som man vill ha!
 
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ingen kritik mot planlösningen i sig, men jag efterfrågar mer diskussion kring visionen man vill uppnå

Självklart är det svårt att få med det bästa från olika senarion i ett och samma hus. Jag brukar leta efter inspiration. En känsla som jag får av olika utsikter, känsla av rymd, krypin. Modern minimalistisk eller ett traditionellt slott. Hur blir känslan i de olika rummen skiftande med dagsljus och väder. Man kan låta olika delar av ett hus ha olika stil om man vill.

När morgonsolen lyser in genom dimman i en fruktträdgård när man sitter och äter frukost.
När kvälssolen går ner över den skogsbevuxna åsen, vill man gärna ha en plats att sitta och uppleva detta på

Sen är det frågan om praktiska parametrar som att skapa sovrum där ljud inte färdas mellan. Bra flöde under matlagning, servering. Var hänger man sina kläder. Lägger undan prylar utan att det skapar oreda i hela huset.

Jag har öppen planlösning i mitt hus vilket är trevligt då man i köket är med dom som är kvar i vardagsrummet. Väldigt trevligt och välkomnande men samtidigt ser man disken på bänken. Skulle nog lagt in en extra diskho bakom en vägg. Små saker som man inte tänkte på innan spelar stor roll

Jag tycker det är viktigt att få med variationer av rymd. Biljardrummet och biblioteket får gärna vara lite murrigare och ge en gömd krypin känsla, gärna med trä, sten och mjuk heltäckningsmatta medans området kring poolen i växthusdelen kan få kännas öppet och luftigt.
Sovrummens främsta funktion är vila, det skall vara tryggt och bekvämt.

Raka former gör ofta att huset blir tråkigt, så lite detaljer livar upp.

Jag brukar fundera över vad det är som gör vissa hus attraktiva. En del är små och enkla där enkelheten lockar och i en del är det en mystik som är väldigt tilltalande.

Så i mitt tycke av ett exklusivt hus är det känslan och upplevelsen som är betydligt viktigare än att knö in maximalt antal rum på minsta yta eller form.
Kollar man på en del fina hotell så har vi yteffektiva korridorer med rum på var sida. Sedan har man diverse loungedelar etc som står för den mysiga auran.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
S seniorkonsult skrev:
På 700 m2 måste det helt klart gå att få plats med allt som man vill ha!
I så fall får du visa mig ett hus som har allt. Då vill ju alla bo där.
 
HOBBY ARCHITECT
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har öppen planlösning i mitt hus vilket är trevligt då man i köket är med dom som är kvar i vardagsrummet. Väldigt trevligt och välkomnande men samtidigt ser man disken på bänken.
I detta hus har jag en upphöjd bar-del så man inte ser disken och stöket på köksbänken. https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/magic-villa
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Men ditt förslag var att flytta sovrummen så dom blev ännu mörkare.
Behöver det inte alls bli, med tanke på att det är en balkong och ett enormt uterum/växthus utanför dina sovrum i din planlösning så behöver det inte alls bli mörkare bara för att de "bara får källarfönster"..

Jag tror tvärtom tom att det blir ljusare, man kan dessutom bygga så att man har en reflekterande ljusbrunn utanför källarfönstrena och därmed får in mycket mer ljus än genom ovan nämnda fönster under en balkong, inuti ett enormt växthus..
 
Vill man verkligen studera lyxhus kan man exvis leta fram planlösningar av stora villor i USA (grovt räknat blir 700 m2 = 7000 sqft), Kina eller andra delar av Asien (Singapore, Indonesien...).

Det är inte bara att ta en svensk planlösning, göra ytorna större och slänga in fler sovrum...

Tänk separata frukost/familjekök, att catering ska ha egen köksingång och ev eget kök/serveringsutrymme, hans o hennes sovrum - självklart med separata en suites och walk-in closets, olika sällskapsutrymmen, bibliotek, gästrumsavdelning, vinkällare och visthus (frysar) för de skjutna hjortarna/vildsvinen/älgarna, spa med gym o bastu, rum för tjänstefolk (heltid eller bara arbetstid), hemmakontor med egen ingång (här kan man tänka svenskt med avseende på skatten!). Glöm inte kapprum och dubbla gäst-wc i hallen. Gärna med tjusiga utblickar och imponerande trappa. ”Driveway” och gästparkering. Minst dubbla garage. Inomhusplats för båt/husbil/atv/hobby-projekt som mc eller veteranbil.

Och skall det vara ett hobbyrum ska det förstås vara förberett för hydraulik som kan lyfta upp en modelljärnväg ur golvet på Bondskurksmanér...
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
Behöver det inte alls bli, med tanke på att det är en balkong och ett enormt uterum/växthus utanför dina sovrum i din planlösning så behöver det inte alls bli mörkare bara för att de "bara får källarfönster"..

Jag tror tvärtom tom att det blir ljusare, man kan dessutom bygga så att man har en reflekterande ljusbrunn utanför källarfönstrena och därmed får in mycket mer ljus än genom ovan nämnda fönster under en balkong, inuti ett enormt växthus..
Reflekterande ljusbrunn? Hur menar du? Jag tror två källarfönster ger mindre ljus än två dubbla dörrfönster med balkong och växthus utanför. Men vem vet.
 
HOBBY ARCHITECT
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Vill man verkligen studera lyxhus kan man exvis leta fram planlösningar av stora villor i USA (grovt räknat blir 700 m2 = 7000 sqft), Kina eller andra delar av Asien (Singapore, Indonesien...).

Det är inte bara att ta en svensk planlösning, göra ytorna större och slänga in fler sovrum...

Tänk separata frukost/familjekök, att catering ska ha egen köksingång och ev eget kök/serveringsutrymme, hans o hennes sovrum - självklart med separata en suites och walk-in closets, olika sällskapsutrymmen, bibliotek, gästrumsavdelning, vinkällare och visthus (frysar) för de skjutna hjortarna/vildsvinen/älgarna, spa med gym o bastu, rum för tjänstefolk (heltid eller bara arbetstid), hemmakontor med egen ingång (här kan man tänka svenskt med avseende på skatten!). Glöm inte kapprum och dubbla gäst-wc i hallen. Gärna med tjusiga utblickar och imponerande trappa. ”Driveway” och gästparkering. Minst dubbla garage. Inomhusplats för båt/husbil/atv/hobby-projekt som mc eller veteranbil.

Och skall det vara ett hobbyrum ska det förstås vara förberett för hydraulik som kan lyfta upp en modelljärnväg ur golvet på Bondskurksmanér...
Jag har naturligtvis tänkt igenom vad jag vill ha i huset, annars hade jag kunnat ta en svensk planlösning vilken som helst på nätet och bara förstorat skalan.
 
Jag har kikat lätt på planlösningen och även om jag ser en del förbättringar så är det inte det jag ser som det största problemet.

Att du har ett genuint intresse för att rita vet jag sedan innan och har full förståelse för det, för jag själv har samma intresse.

Problemet med detta huset som jag ser det är att det är så otroligt nischat. Ett lyxhus med en totalyta om 700m² som dessutom är ett sluttningshus. Storleken på huset sätter begränsningar på tomt, kostnaden på bygget lär ju landa på >20 miljoner vilket innebär att det bara är det absoluta toppskiktet i Sverige som kunnat bygga detta huset, på den tomt du tänkt dig.

Sådana hus har jag svårt att se skulle byggas på löpande band, jag kan tänka mig att det på sin höjd handlar om 1-2 hus om året som faktiskt är av den kalibern, om ens det. Då klientelet redan där är extremt nischat så ska de dessutom ha en tomt med rätt förutsättningar för detta huset, sen ska man dessutom ha en detaljplan eller ett förhandsbesked som tillåter storleken.. ja du förstår själv.

Det gör att hur välplanerat detta huset än är så är klientelet så litet att det troligtvis aldrig blivit byggt, och det är även där jag känner att hela grejen då blir förlorad.

I något svar nämnde du något om "varför finns det då typhus" eller i stil med det. Svaret är enkelt, ett typhus fungerar därför att man fokuserar på den större skalan.

Mitt råd är att vill du rita hus och publicera här för att få ett omdöme kring designen, fokusera då på hus som hade fungerat för den större massan! Det kan antingen vara ett välplanerat familjehus eller det lite lyxigare pensionärs huset, men det bör vara hus som medparten faktiskt hade kunnat bygga. Då kommer du garanterat få en bättre feedback här och en bättre förståelse från forumet.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.