HOBBY ARCHITECT
A andersmc skrev:
Den som är otrevlig är du själv. Vad trodde du skulle hända när du publicerar en halvfärdig ritning på ett internetforum och ger det rubriken "Vad tycker ni om detta hus jag ritat?" Om du inte tål kritik så ska du inte be om kritik.

Du måste förstå, att när du ritar ett skafferi så ser du ett skafferi. Men all andra ser en fyrkant av svarta streck mot en vit bakgrund. Det är omöjligt att ens gissa att det är ett skafferi just där, precis mitt i huset där det är som varmast. Alla andra skafferier ligger mot en yttervägg.

Ja, jag kan mycket väl tänka mig att en arkitekt som ritar ett 700 m² stort hus där dörrarna slår i varandra skulle kunna lägga ett kök i källaren utan fönster.

Ok, tvättstugan. Den är i alla fall rejält tilltagen, den har dubbelt så mycket bänkyta som köket. Lite ovanlig fördelning, men ok, om man inte alls gillar att laga mat men har mycket tvätt är det kanske motiverat. Men varför inget fönster? Tror du inte man vill vädra sin tvättstuga? Inte heller någon ingång utifrån. Så gott som varenda rum i huset har en ytterdörr, utom tvättstugan. Hade det inte varit praktiskt att kunna ta in leriga hundar eller blöta regnkläder direkt till tvättstugan? Eller om man vill hänga sin tvätt ute. Nu måste man bära tvätten genom precis hela huset för att komma ut med den.

Vilken slags hobby hade du tänkt man skulle ägna sig åt i hobbyrummet? Det är en väldigt stor yta, men lite begränsat vad man kan få in eller ut ur rummet. Tror du inte att rummet kommer att ge väldigt mycket känsla av skyddsrum? Det borde vara närmare 15 meter lång, med ett enda fönster och en enda liten dörr i ena hörnet.

Det blir även rent konstruktionsmässigt en utmaning. Det står ingenstans hur brett det är. (Det är också ett tips: sätt ut mått på dina ritningar.) Men det bör vara runt sju meter. Så du ska alltså ha en sju meter fribärande takkonstruktion med två bilar ovanpå.

Sovrummen är väldigt små, i synnerhet med tanke på att huset i sig är gigantiskt. De fyra små sovrummen på rad är dessutom helt hopplösa att möblera. (I det längst till vänster har du lyckats ordna det så att dörrarna slår i varandra även där.) I det rummet kan man möjligen ställa ett litet, litet skrivbord i övre vänstra hörnet. Men i de övriga är all golvyta reserverad för att öppna dörrar eller för förflyttning.

Har du ritat ritningen uppochner? Eller är det tänkt att huset ska ligga i en norrsluttning med simbassängen i norrläge?
Är man lite smart kan man fatta att fyrkanten kan användas som skafferi eftersom det ligger nära köket.

Köket har mycket mer bänkyta än tvättstugan. En grovingång måste inte gå genom en tvättstuga. Det är inget fönster i tvättstugan eftersom det ligger i källaren och har entrédörren ovan där ett fönster skulle få plats, men detta är ett lyxhus så luftkonditioneringen funkar nog bra ändå.

Hobbyrummet kan man ha som lekrum, gym, biljardbord, pingisbord och vad som helst annat. Ett rum där ungar kan leka och leva rövare och där det kan få va hur stökigt som helst, en rum som är lite i skymundan, därför i källare med få fönster. Man kan ha stolpar där för att hålla uppe taket med garage ovanför.

Sovrummen är små eftersom det finns gått om plats i hobbyrummet och tv-rummet för ungarna att hänga i.

Ritat uppochner? Man kan vrida och vända på ritningen, göra den spegelvänt osv. som man vill efter den plats den ska ligga på.
 
Pingisbord och stolpar....?
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Du lägger ut en tråd om arkitektur men blir sur om du får kritik.
Du har en väldigt udda stil på huset och då får man mycket kritik.
Det är inte första tråden den här personen skapar och sen blir sur när folk kommer med kritik :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Arg
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Är man lite smart kan man fatta att fyrkanten kan användas som skafferi eftersom det ligger nära köket.

Köket har mycket mer bänkyta än tvättstugan. En grovingång måste inte gå genom en tvättstuga. Det är inget fönster i tvättstugan eftersom det ligger i källaren och har entrédörren ovan där ett fönster skulle få plats, men detta är ett lyxhus så luftkonditioneringen funkar nog bra ändå.

Hobbyrummet kan man ha som lekrum, gym, biljardbord, pingisbord och vad som helst annat. Ett rum där ungar kan leka och leva rövare och där det kan få va hur stökigt som helst, en rum som är lite i skymundan, därför i källare med få fönster. Man kan ha stolpar där för att hålla uppe taket med garage ovanför.

Sovrummen är små eftersom det finns gått om plats i hobbyrummet och tv-rummet för ungarna att hänga i.

Ritat uppochner? Man kan vrida och vända på ritningen, göra den spegelvänt osv. som man vill efter den plats den ska ligga på.
Men... alltså... jag tror inte du riktigt förstår vad det innebär att rita ett lyxhus..

Det blir inte lyx bara för att det är stort och fullt med onödiga ytor/rum/prylar.. (som MTV cribs)

Ett hus blir ett äkta lyxhus tack vare genomtänkt arkitektur med eleganta materialval, en tanke bakom placeringen av varje fönster, vägg och dörr. Ett genomtänkt flöde när man rör sig genom huset..
En väl genomtänkt och anpassad inredning och dekor och ett läge som är "ett på miljonen"..

Ta till dig lite av det som i princip alla i den här tråden säger till dig (gång efter gång) så kanske du lyckas rita ett medelmåttigt hus, men "lyxhus" kommer du nog aldrig förstå dig på hur man åstadkommer..
 
  • Gilla
  • Arg
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Problemet med att rita ett sånt här hus utan att ta hänsyn till tomtförutsättningar och den specifika familjens behov är att det inte finns några begränsningar att ta hänsyn till. Det är begränsningarna och hur man tar hänsyn till dem (och löser problemet) som gör ett hus intressant.

Jag ritade mycket olika hus när jag var yngre, det resulterade ofta i 400-600kvm stora kolosser med ”extra allt”, men helt utan känsla.

Jag skulle rekommendera att du börjar med att kolla efter tomter som är till salu på hemnet och sedan ritar det ultimata huset utifrån en specifik tomts förutsättningar. Det skulle vara mycket mer spännande åtminstone för mig!
 
  • Gilla
smn och 6 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Z zzoink skrev:
Det är inte första tråden den här personen skapar och sen blir sur när folk kommer med kritik :rolleyes:
Man kan väl få diskutera? Man behöver inte ha lika åsikter om allt. Någonsin hört talas om politiska debatter t.ex. :rolleyes:
 
HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
Men... alltså... jag tror inte du riktigt förstår vad det innebär att rita ett lyxhus..

Det blir inte lyx bara för att det är stort och fullt med onödiga ytor/rum/prylar.. (som MTV cribs)

Ett hus blir ett äkta lyxhus tack vare genomtänkt arkitektur med eleganta materialval, en tanke bakom placeringen av varje fönster, vägg och dörr. Ett genomtänkt flöde när man rör sig genom huset..
En väl genomtänkt och anpassad inredning och dekor och ett läge som är "ett på miljonen"..

Ta till dig lite av det som i princip alla i den här tråden säger till dig (gång efter gång) så kanske du lyckas rita ett medelmåttigt hus, men "lyxhus" kommer du nog aldrig förstå dig på hur man åstadkommer..
Smaken är som baken.

Är det här ett lyxhus enligt dig? :D
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/magic-villa
 
HOBBY ARCHITECT
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Problemet med att rita ett sånt här hus utan att ta hänsyn till tomtförutsättningar och den specifika familjens behov är att det inte finns några begränsningar att ta hänsyn till. Det är begränsningarna och hur man tar hänsyn till dem (och löser problemet) som gör ett hus intressant.

Jag ritade mycket olika hus när jag var yngre, det resulterade ofta i 400-600kvm stora kolosser med ”extra allt”, men helt utan känsla.

Jag skulle rekommendera att du börjar med att kolla efter tomter som är till salu på hemnet och sedan ritar det ultimata huset utifrån en specifik tomts förutsättningar. Det skulle vara mycket mer spännande åtminstone för mig!
Alla tjatar om tomter, men naturligtvis finns det alltid en tomt som passar om jag ritar ett lyxhus, då har man mycket pengar. Men i "verkligheten" får man göra massa olika prioriteringar såklart. Men jag har inte bara ritat superstora hus. https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect
 
HOBBY ARCHITECT
BengtH BengtH skrev:
Pingisbord och stolpar....?
Det skulle kunna få plats ett pingisbord och ett biljardbord samtidigt med stolpar emellan.
 
HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
Du tänker uppenbarlgien endast å vad du tycker ser snyggt ut på ritningar och inte ett dugg på praktisk funktion. Sätt ETT tvättställ inne på WC, ta bort bänken med två tvättställ i och sätt ett par duschar där. då går det att använda bastun utan att behöva knacka på till toaletten och fråga om hen är klar snart när man vill duscha efteråt och den som ska på toa slipper gå genom "sjön" för att gå på toa och sedan tvätta händerna.
Jag tänker att det inte behövs, speciellt med tanke på att det bara är ett sovrum där nere, men om man vill kan man ju ha en extra toalett under trappan där det är en garderob nu.
 
HOBBY ARCHITECT
Sjöolsa Sjöolsa skrev:
Av alla de pengar som det kommer att kosta att bygga 700 kvm, skulle jag rekommendera att du minskar ytan med 10-15% och lägger en tredjedel av det på att anlita en riktigt arkitekt.
Man kan alltid skippa hobbyrummet om man vill. Men jag ritar bara på skoj, ska naturligtvis inte bygga ett sånt stort hus.
 
HOBBY ARCHITECT
Apropå dörrar som slår i varandra. Om du är i ditt sovrum och ska in i din klädkammare vill du nog inte ha din dörr öppen ändå när du byter om. Så det är en bra ursäkt att du måste stänga din dörr för att slippa att folk ser in när du fixar med dina kläder.
 
  • Haha
Rediboo och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Alla tjatar om tomter, men naturligtvis finns det alltid en tomt som passar om jag ritar ett lyxhus, då har man mycket pengar. Men i "verkligheten" får man göra massa olika prioriteringar såklart. Men jag har inte bara ritat superstora hus. [länk]

Men det finns ju ingenting att optimera utifrån. Du måste ju åtminstone beskriva ett påhittat scenario annars blir det meningslöst att diskutera.
Sen håller jag inte alls med om att det alltid finns en tomt som passar huset. Den som har pengarna att bygga detta hus har också väldigt höga krav på läge. Och om du vill ha ett attraktivt läge finns det inte tomter i överflöd, dessutom finns det detaljplaner att ta hänsyn till.

Men om vi släpper detta nu och fokuserar på huset:
- Fönster in till badkaret precis där entrén är känns inte genomtänkt.
- Entrén är riktigt dålig, dels kommer man inte in i en hall utan direkt i köket, det saknas förvaring, Siktlinjerna är långt ifrån optimala.
- Jag hade velat ha större glaspartier som kan öppnas från köket.
- Jag hade velat ha ett mer avskilt kök (från matplatsen) eller eventuellt ett till kök där kökspersonalen kan laga maten till mina större middagar
- Jag saknar en bastu med schyst utsikt
- Ljusinsläppet i källaren är ett stort problem, kommer kännas som en bunker
- Sovrummen är för små, även om det finns ett hobbyrum (som för övrigt blir som ett skyddsrum under garaget och inte kommer att kunna byggas som du vill utan pelare)
- Varför ingen bio?
- Dubbeldörrar är inte optimalt överallt, dessutom alldeles för många dörrar
- Är det tänkt att det ska vara växthusglas runt poolområdet? Det kommer bli problematiskt (det har byggts och blir inte bra)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag känner att det är ingen mening att kommentera till någon som inte tar till sig kritik och inte begriper funktioner, arkitektur. Man ritar ett hus efter tomten, platsens själ och familjens behov.
Förslagsvis skall du TS, välja en tomt och sedan projektera efter gällande förutsättningar. Då kan du ev skapa/fejka hur du skulle önska en byggnads planlösning.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Smaken är som baken.

Är det här ett lyxhus enligt dig? :D
[länk]
Nej, samma problem som med "allt annat" du ritar.. det finns ingen tanke bakom (känns det som) utan du bara "slänger in" vad du tror/tycker behövs utan en tanke på flödet i huset eller hur rum/ytor kommer upplevas..

Nä, jag har kollat på den där sidan, och INGET av de husen du ritat där är egentligen bra. Tyvärr.
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.