HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
Skumt att ha två tvättställ utanför bastun och ingen dusch? Den är istället bakom toaletten?
Vad gör det?
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad gör det?
Du tänker uppenbarlgien endast å vad du tycker ser snyggt ut på ritningar och inte ett dugg på praktisk funktion. Sätt ETT tvättställ inne på WC, ta bort bänken med två tvättställ i och sätt ett par duschar där. då går det att använda bastun utan att behöva knacka på till toaletten och fråga om hen är klar snart när man vill duscha efteråt och den som ska på toa slipper gå genom "sjön" för att gå på toa och sedan tvätta händerna.
 
  • Gilla
  • Älska
Freddy_kruger och 4 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad gör det?
Du lägger ut en tråd om arkitektur men blir sur om du får kritik.
Du har en väldigt udda stil på huset och då får man mycket kritik.
 
  • Gilla
Hasse C och 4 till
  • Laddar…
Har tittat igenom dina ritningar och försöker påpeka sådant dom inte har kommit upp tidigare i tråden, men av dina svar att drömma verkar du inte vara öppen för konstruktiv kritik? Är det en skoluppgift eller tycker du bara att det är roligt att syssla med detta?

Alla sovrummen verkar vara jämnstora, inget master bedroom med egen toalett eller walk in closet, någonting jag gärna hade sett i ett hus med högre standard än normalt. Vad tänker du dig för målgrupp till ett sådant hus?

Toaletterna ser som de är ritade väldigt små och trånga ut.

Möblera rummen med det som ska finnas där, ex. sovrum med arbetsplats, garderob och säng, på så sätt blir det lättare att bilda sig en uppfattning om storleken.

Måttsätt ritningen, så att man kan få en bild av hur stort det kommer bli och skriv ut arean för de olika rummen. Allt behöver inte vara måttsatt, men de viktigaste måtten vore bra tillsammans med areor.

Var har du tänkt ha teknikrum? Dels för kommunikation, dels för VVS.

Det finns endast duschar inomhus som dessutom i många fall är dumt placerade. Badrummet på bottenplan är placerat så långt ifrån som möjligt från bubbelbadet utomhus. På entréplanet hade jag valt att endast ha en toalett. Alternativt flyttat den och inrett någon form av groventre vid garaget så att man kan tvätta sig innan man kommer in i huset.

Fundera igenom köksplaceringen, enligt byggreglerna så måste det finnas utslagsvask i samma bänkyta som spisen pga skållningsrisken.
En av garderoberna på bottenplan blir väldigt svårutnyttjade med den hängningen på dörren som du har valt.
 
  • Gilla
Per-Inge B och 4 till
  • Laddar…
Och fortfarande har du ingen vettig entre i huset..
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Och fortfarande har du ingen vettig entre i huset..
Men det finns ju ett oanvändbart skafferi i entrén? Dels har det dörren på kortsidan så att det inte får palts något, dels är det långt från köket :rofl:
 
  • Haha
  • Arg
HOBBY ARCHITECT och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men det finns ju ett oanvändbart skafferi i entrén? Dels har det dörren på kortsidan så att det inte får palts något, dels är det långt från köket :rofl:
Jag tror ts har missuppfattat något.. det blir inget lyxhus bara för att det är stort med en massa lull-lull a'la MTV cribs ;)
 
  • Arg
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag försöker mig på en gissning, utifrån trådskaparens användarnamn här,
och från vad hen har angivit som sin viktigaste fritidssyssla: Arkitektarbete vid ritbord/dataskärm.
Alternativt t. ex. filateli, dvs. frimärkssamling :)
Det finns lite andra möjligheter också, med tanke på hur den är konstruerad. Ett 100 m² stort utrymme som knappt är synligt utifrån, utan någon ytterdörr, ett enda fönster som inte borde vara så svårt att dölja, och där den enda ingången på insidan är en dörr på bakre väggen inne i en garderob.

Så det finns kanske en och annan som tycker att det vore ett bra ställe att odla exotiska växter, sådana som man sällan ser i den svenska naturen.
 
  • Haha
  • Gilla
NoOne2k och 2 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Så det finns kanske en och annan som tycker att det vore ett bra ställe att odla exotiska växter, sådana som man sällan ser i den svenska naturen.
Det är väl inte sådana här du tänker på:
1631129935.jpg
?
 
  • Gilla
Pidde3 och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Då blir det som sagt bara källarfönster i sovrummen. Och tv-rummet får mindre ljus.
Utrymning?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Finns mycket här som jag för min del inte alls skulle kunna tänka mig. Underlig planlösning men vi har ju olika smak. Mysigt med 4 sovrum mitt i huset utan utsikt. Hänga sängkläder i poolrum/växthus? Bra att ha 5 matplatser och gott om sällskapsutrymmen. Varför bastun längst in från poolen sett?
Nä, föreslår du tar en titt på länken ”8 tips för bra planlösning”.
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl inte sådana här du tänker på:
[bild]
?
Just det. Sådana växter har jag aldrig sett och har inte en aning om vad de heter. De är verkligen exotiska.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Just det. Sådana växter har jag aldrig sett och har inte en aning om vad de heter. De är verkligen exotiska.
Kan kanske framkalla häftiga, nyskapande ideer...?
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Nu är det en massa diskussioner om diverse här och jag håller väl med om mycket om kritiken av huset i sig.

Men, det jag tänkte tillägga är en kommentar på en tidig diskussion kring hur balkongen skall bäras upp. Om man vill undvika stolpar nertill, så kanske det går att göra en variant där man istället hänger den i vajrar uppåt? Men det beror såklart på takets konstruktion.
 
Av alla de pengar som det kommer att kosta att bygga 700 kvm, skulle jag rekommendera att du minskar ytan med 10-15% och lägger en tredjedel av det på att anlita en riktigt arkitekt.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.