HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
Källarfönster går väl att öppna?

Plus att du ritat med fönster på andra sidan huset (under köket/garaget) så det känns knappt som du själv tänkt att det ska byggas i sluttning?
Självklar, men det är inte så kul att bara ha källarfönster i ett sovrum tycker jag.
 
HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
Men det förutsätter att man skippar hobbyrummet och gör en korridor på andra sidan trappan och flyttar om tvättstuga och badrum och sånt..
Gör gärna en enkel ritning, jag fattar inte riktigt vad du menar.
 
Ritning av en husplan med svartöverstrukna delar som är svåra att urskilja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men inte just de proportionerna..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
Och poolområde/växthus?? Nä.. Dålig idé, var ska växterna stå?
Runt poolen.

Violina Violina skrev:
Varför döda det lilla ljusinsläpp som blir i källarrummen med att bygga balkong över fönstrena?
För att man ska kunna gå ut i växthuset från vardagsrummet.

En tanke är att lägga nerevåningen ända ut till där balkongen slutar och på så vis få in mer ljus, men det skulle inte bli samma sköna känsla med trädäck med glipor emellan.

Annars får man väl skjuta ut balkongen lite så det släpps in ljus mellan balkongen och ytterväggen. Typ 1 m. I mitten och på sidorna...
 
HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
[bild]

Men inte just de proportionerna..
Då blir det som sagt bara källarfönster i sovrummen. Och tv-rummet får mindre ljus.
 
HOBBY ARCHITECT
Det här kanske blir bättre. La till en till våning längst upp, vilket det var från början faktiskt, fast nu med lite annan planlösning då.

Handritade planritningar för hus med tre våningar, inklusive balkong, rum och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock ska jag nog ha två trappor upp till balkongen, en på var sida. För nu har jag gjort balkongen djupare, så nu får det plats.
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
Dock ska jag flytta sovrummet till vänster på övervåningen så den är utmed dom andra sovrummen så det inte är ett sovrum över det stora sovrummet på entréplan. Ni kan kanske gissa varför. ;)

Jag är så glad att jag fick till det till slut! Tack för alla tips.
 
HOBBY ARCHITECT
Handritad planlösning för hus med vinterträdgård och utsikt, markeringar och ändringar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag gjort ännu en ny version. :D Nu behöver man inte titta igenom vinterträdgården när man ska kolla på utsikten från vardagsrummet. Blev mindre av en stor klumpig fyrkant också.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad är problemet med dörrar, det är väl bra att man kan stänga om sig. Det är ju inte dörrar mellan vardagsrummet, matsalen, köket och hallen t.ex. Modern proffsig arkitektur har ofta mycket korridorer och ”enkel” planlösning, för att ”less is more” och man vill inte ha massa krusiduller och oordning.

Lite exempel på proffsig arkitektur med korridorer och upprepning:
[länk]
[länk]
[länk]


Man kan inte få allt här i livet.


Tror du verkligen det finns folk som skulle välja att lägga köket i källaren utan fönster? Ja, det är en tvättstuga i källaren.

Det första jag skrev i tråden var: ”Har bara gjort en enkel ritning än så länge.” Vad trodde du det som är kök var då?? Men om du har svårt att läsa ritningar kan du kolla på denna:
[bild]

Jag tycker inte man behöver större kök än så, såvida man inte har matlagning som sin störta hobby kanske, men så är det inte för alla. Det är även ett skafferi ovanför trappan i ritningen. Du förstår att det inte bara är raden utmed väggen som är kök va?

PS. Varför är du så otrevlig? Mår du inte bra?
Den som är otrevlig är du själv. Vad trodde du skulle hända när du publicerar en halvfärdig ritning på ett internetforum och ger det rubriken "Vad tycker ni om detta hus jag ritat?" Om du inte tål kritik så ska du inte be om kritik.

Du måste förstå, att när du ritar ett skafferi så ser du ett skafferi. Men all andra ser en fyrkant av svarta streck mot en vit bakgrund. Det är omöjligt att ens gissa att det är ett skafferi just där, precis mitt i huset där det är som varmast. Alla andra skafferier ligger mot en yttervägg.

Ja, jag kan mycket väl tänka mig att en arkitekt som ritar ett 700 m² stort hus där dörrarna slår i varandra skulle kunna lägga ett kök i källaren utan fönster.

Ok, tvättstugan. Den är i alla fall rejält tilltagen, den har dubbelt så mycket bänkyta som köket. Lite ovanlig fördelning, men ok, om man inte alls gillar att laga mat men har mycket tvätt är det kanske motiverat. Men varför inget fönster? Tror du inte man vill vädra sin tvättstuga? Inte heller någon ingång utifrån. Så gott som varenda rum i huset har en ytterdörr, utom tvättstugan. Hade det inte varit praktiskt att kunna ta in leriga hundar eller blöta regnkläder direkt till tvättstugan? Eller om man vill hänga sin tvätt ute. Nu måste man bära tvätten genom precis hela huset för att komma ut med den.

Vilken slags hobby hade du tänkt man skulle ägna sig åt i hobbyrummet? Det är en väldigt stor yta, men lite begränsat vad man kan få in eller ut ur rummet. Tror du inte att rummet kommer att ge väldigt mycket känsla av skyddsrum? Det borde vara närmare 15 meter lång, med ett enda fönster och en enda liten dörr i ena hörnet.

Det blir även rent konstruktionsmässigt en utmaning. Det står ingenstans hur brett det är. (Det är också ett tips: sätt ut mått på dina ritningar.) Men det bör vara runt sju meter. Så du ska alltså ha en sju meter fribärande takkonstruktion med två bilar ovanpå.

Sovrummen är väldigt små, i synnerhet med tanke på att huset i sig är gigantiskt. De fyra små sovrummen på rad är dessutom helt hopplösa att möblera. (I det längst till vänster har du lyckats ordna det så att dörrarna slår i varandra även där.) I det rummet kan man möjligen ställa ett litet, litet skrivbord i övre vänstra hörnet. Men i de övriga är all golvyta reserverad för att öppna dörrar eller för förflyttning.

Har du ritat ritningen uppochner? Eller är det tänkt att huset ska ligga i en norrsluttning med simbassängen i norrläge?
 
  • Gilla
Pidde3 och 7 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Dock ska jag flytta sovrummet till vänster på övervåningen så den är utmed dom andra sovrummen så det inte är ett sovrum över det stora sovrummet på entréplan. Ni kan kanske gissa varför. ;)
Nej, jag kan inte gissa varför? Vad skulle problemet vara med att ha ett sovrum ovanpå ett annat, jämfört med att ha dem vägg i vägg?
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Vilken slags hobby hade du tänkt man skulle ägna sig åt i hobbyrummet? Det är en väldigt stor yta, men lite begränsat vad man kan få in eller ut ur rummet.
Jag försöker mig på en gissning, utifrån trådskaparens användarnamn här,
och från vad hen har angivit som sin viktigaste fritidssyssla: Arkitektarbete vid ritbord/dataskärm.
Alternativt t. ex. filateli, dvs. frimärkssamling :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag försöker mig på en gissning, utifrån trådskaparens användarnamn här,
och från vad hen har angivit som sin viktigaste fritidssyssla: Arkitektarbete vid ritbord/dataskärm.
Alternativt t. ex. filateli, dvs. frimärkssamling :)
100 m². Det innebär att han skulle kunna rita sommarstugor i skala 1:1. Det är bra, då kan man ju testa planlösningen genom att gå runt i huset på ritningen.
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Tycker ni detta hus skulle bli bra om man tog bort vinterträdgården? Då blir det ju rätt traditionellt.

Planritningar i svartvitt över tre våningar i ett hus med vinterträdgård, rum och pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle rekommendera dig att läsa SS 91 42 21:2006 och SS 91 42 22:2006. De behandlar byggnadsutformning med beskrivningar om vad som ska finnas i bostäder samt mått på olika betjäningsytor som krävs för att ex dörrar ska kunna öppnas, möbler ska vara tillgängliga osv.

När jag gjorde ritningen för min tillbyggnad ritade jag ut möbleringen med betjäningsytorna för de olika möblerna och såg till att inga dörrar kunde slå i varandra. På så sätt var det lätt att på ritningsstadiet få till en planlösning som fungerar.
 
  • Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
Skumt att ha två tvättställ utanför bastun och ingen dusch? Den är istället bakom toaletten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.