Maria T
En liten anekdot
Min farfar gav pappa en yxa för att splinta ved, pappa satte yxan i vaden och det var väl tur att människor i omgivningen hade lugnet nog att stoppa blodflödet och ta honom till sjukhus för annars hade inte jag funnits.

Pappa gav mig en Morakniv för att tälja pinnar men "glömde" säga att en för kniven bort från kroppen. Det andra jag gjorde efter en liten pinne av körsbärsträ) var att sätta kniven i låret, och jag var kanske sju år gammal. Nästan 50 år senare så ser jag det där ärret på låret och skrattar åt det, nu, för det kunde gått värre.

Vassa och snabba verktyg ska användas med största försiktighet, och jag har ingen förebråelse vad gäller detta då mina "exempel" gäller sen länge tillbaks i tiden. Dock använder jag ibland en vinkelslip, stensåg och i trädgården en röjsåg och känner att ju äldre jag blir desto mer rädd blir jag att använda vissa verktyg. Inte helt optimalt men ger mig en tanke om att framför allt tänka på säkerheten.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Har ni andra förslag, utöver det som redan nämnts, på hur jag/vi kan jobba säkrare?
Man kan använda vilken pinne som helst som påskjutare, även om en riktig påskjutare är säkrare än två pinnar så är två pinnar bättre än fingrar och händer.

Själv rispade jag pekfingret på bordssågens klinga förra sommaren då jag höll på med ett tidspressat projekt (jag var inte stressad men höll högt tempo). Motorn var avstängd och den varvade ner och jag skulle plocka något från bordet och stod så till att klingan var dold av anhållet, hjärnsläpp!

Jag brukar alltid använda maskeringstejp i första hand för att stoppa blodflödet vid mindre sår/skador. Något jag lärt mig av min far som jobbat som slöjdlärare och snickare.
 
  • Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
E ernelli skrev:
Man kan använda vilken pinne som helst som påskjutare, även om en riktig påskjutare är säkrare än två pinnar så är två pinnar bättre än fingrar och händer.

Själv rispade jag pekfingret på bordssågens klinga förra sommaren då jag höll på med ett tidspressat projekt (jag var inte stressad men höll högt tempo). Motorn var avstängd och den varvade ner och jag skulle plocka något från bordet och stod så till att klingan var dold av anhållet, hjärnsläpp!

Jag brukar alltid använda maskeringstejp i första hand för att stoppa blodflödet vid mindre sår/skador. Något jag lärt mig av min far som jobbat som slöjdlärare och snickare.
Bra tips! (y)
 
E
Maria T Maria T skrev:
En liten anekdot
Min farfar gav pappa en yxa för att splinta ved, pappa satte yxan i vaden och det var väl tur att människor i omgivningen hade lugnet nog att stoppa blodflödet och ta honom till sjukhus för annars hade inte jag funnits.

Pappa gav mig en Morakniv för att tälja pinnar men "glömde" säga att en för kniven bort från kroppen. Det andra jag gjorde efter en liten pinne av körsbärsträ) var att sätta kniven i låret, och jag var kanske sju år gammal. Nästan 50 år senare så ser jag det där ärret på låret och skrattar åt det, nu, för det kunde gått värre.

Vassa och snabba verktyg ska användas med största försiktighet, och jag har ingen förebråelse vad gäller detta då mina "exempel" gäller sen länge tillbaks i tiden. Dock använder jag ibland en vinkelslip, stensåg och i trädgården en röjsåg och känner att ju äldre jag blir desto mer rädd blir jag att använda vissa verktyg. Inte helt optimalt men ger mig en tanke om att framför allt tänka på säkerheten.
Fick kniv och mjukisbyxor i 6 eller 7 år present.
"Ha inte dina nya byxor när du använder kniven" sa mamma.
Nädå sa jag.
Hade ju de nya byxorna på mig och smet ut med kniven i handen och skulle tälja mig en sälgpipa.
Satte kniven genom byxorna på knät, smet in hemma och sydde ihop byxorna så mamma inte skulle se nåt.
Blödde inte mycket men efter mycket pillande på sårskorpan så finns det ett litet ärr på knät.
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
För ett par år sedan skulle jag borra ett 3 mm hål i en plåtbit. Borret var troligtvis väldigt slött och jag lade på extra tryck för att komma nån vart. Det resulterade i att borret gick av och jag slant och borrade mig i handen. På tumbenet nära handleden närmare bestämt och det blödde som attan. Mesig som jag är svimmade jag nästan. Blödningen stannade iaf efter nån kvart under tryck så det var kanske inte så farligt men jag har fortfarande ingen känsel på ovansidan av tummen.

Alltså använd inte slöa borr och anpassa trycket efter borrets storlek.
 
E ernelli skrev:
Man kan använda vilken pinne som helst som påskjutare, även om en riktig påskjutare är säkrare än två pinnar så är två pinnar bättre än fingrar och händer.
Men samtidigt ska man inte bli alltför trygg bara för att man använder en påskjutare, då kan det nästan få motsatt effekt.

Det mest korkade jag gjort i verkstaden är relaterat till det. Var inte länge sedan jag klyvde ganska många meter m.h.a. bordssågen och en påskjutare.

Jag antar att jag blev lite slapphänt för helt plötsligt hör jag hur någonting smäller till och helt plötsligt står jag där utan en påskjutare och istället har jag jävligt ont i armen och sidan av buken. Påskjutaren hade kommit i kontakt med sågbladet vilket resulterade i att den våldsamt flög bort från min hand och under sin resa passade den på att slå till min mage. Fick ett ganska litet men väl synligt blåmärke.
Att armen gjorde ont var nog för att hela armen ryckte till när sågbladet fångade påskjutaren, inga synliga skador och det gick över på ett par dagar.

Har aldrig varit med om en kickback eller något liknande innan så jag förstod inte riktigt hur snabbt det går när något liknande händer. Det går jävligt snabbt.
 
T Trunk skrev:
Men samtidigt ska man inte bli alltför trygg bara för att man använder en påskjutare, då kan det nästan få motsatt effekt.
Den här killen tycker att två pinnar funkar bäst för honom:


Jag är böjd att hålla med honom, själv använder oftast två pinnar som jag flyttar runt lite under kapningen, en för att mata fram och en för att få biten att ligga emot anhållet. Har även en klyvkniv, men mest för att skydda biten från sågmärken.

Jag står alltid så att det är fritt bakåt.

För att klyva långa reglar eller plankor har jag byggt mig ett rullmatningsstöd. Jag har länge klurat på ett matarverk, men hittils har jag inte haft någon storskalig produktion med upprepade kapningar av långa reglar, men tror ändå det skulle underlätta för att få jämna kapsnitt.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Jag vill säga att "vad som helst" är bättre än fingrarna. Heck, ta ett kvastskaft om det är så. Ändå både billigare och mindre blodigt än fingrarna :p
 
optimum
1:a förband är alltid bra att ha om något går på tok.

Eltejp
Silvertejp (gaffa)
Mobiltelefon

Finns alltid med när jag jobbar med verktyg mm som man kan skada sig med.
Hittills räckt med eltejp vid mindre skärskador. Gärna med en liten papperstuss så man inte har tejpen rakt i såret.
Borde varit ett nobelpris till den som kom på eltejp och även silvertejp.

Det som inte går att laga med silvertejp är trasigt.
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
1:a förband är alltid bra att ha om något går på tok.

Eltejp
Silvertejp (gaffa)
Mobiltelefon

Finns alltid med när jag jobbar med verktyg mm som man kan skada sig med.
Hittills räckt med eltejp vid mindre skärskador. Gärna med en liten papperstuss så man inte har tejpen rakt i såret.
Borde varit ett nobelpris till den som kom på eltejp och även silvertejp.

Det som inte går att laga med silvertejp är trasigt.
Ska man vara kinkig så ska man skippa papper. Det löses upp och är svårt att få bort från såret. Bättre att ha någon (hyffsat) ren tygbit istället.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Eltejp... ja verkligen en fantastisk produkt!

Nu har jag inga bilder att posta för det hände ett antal år sedan. Men jag hade tagit av kniven till gräsklipparen och slipade till den med vinkelslipen, fick den riktigt vass med brynsten. Skulle kolla så den var i bra balans också och satte ett kvastskaft i centrum, satte rejäl fart på den några gånger med fingret och det verkade bra.

Sedan var det någon som ropade något, jag tittar upp och fortsätter automatiskt att dra igång kniven en gång till utan att ha koll... nu drar jag pekfingret rätt över det nyslipade knivbladet och kniven skär in till benet.

Blodet rann som från en öppen kran från det gapande såret i fingret men det verkade som att senorna klarade sig. Snittet var rent och fint så jag drog helt enkelt något varv eltejp runt. Fortsatte med att montera ihop klipparen, provkörde osv. Inga problem alls.

Dagen därpå tog jag bort eltejpen och till min stora förvåning hade sårkanterna klistrat ihop helt perfekt, ingen infektion alls. Som om man satt ihop det med kirurgisk suturtejp. Snittet läkte rekordsnabbt och någon dag senare gick det knappt att se någon skada alls, full känsel osv.

Förutom eltejp så är det även bra med vanlig kirurgtejp och varför inte just suturtejp om det är litet värre skador som behöver lappas ihop litet snabbt tills något proffs ev kikar på det vid behov.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Första tippningen efter ihopskruvningen :oops:




Tillslut så ;)

 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Passar nästan in här? Lade sista plåten på ena takhalvan för nåra år sen.
Kapade den med en plåtsax och skulle skruva fast den.
Vafan...får inte upp nå skruv ur fickan på snickarbyxorna...
Av med handsken och lägger lite tyngd på skruvdragarn samtdigt och såklart slinter skruven!
Och såklart höll jag i plåtkanten utan handske, gissa hur det gick?

8 stygn senare, skar nästan av toppen på ringfingret från bakom nageln snett framåt.
Hade tur som klarade senor och sånt.
Har spelat gitarr i över 20 år, trodde det skulle bli att lära sig spela vänsterhänt nästan.

Det var konstigt i början när det hade läkt ihop.
Kände ej om det var varmt eller kallt och rörde man fingertoppen, så kunde det bränna till eller inte kännas överhuvudtaget.
Än i dag får jag en brännande känsla vid kyla.
Hand med sår och stygn på ringfingret efter en olycka vid byggnadsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en persons hand med ett skadat ringfinger som har 8 stygn, efter en olycka vid takarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som visar ett ärrat ringfinger med ärr från en tidigare skada orsakad av hantverksarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett ringfinger med ett läkande sår och stygn efter en skärskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Det enda mantrat jag har gällande vinkelslip är skyddsglasögon, skyddsglasögon och skyddsglasögon, och glöm för guds skulle inte skyddsglasögon.

Jag har gjort mig illa ett par gånger på vinkelslipen, främst flisor i ögat, samt två jack i benen, ett i vardera. Olyckorna kommer alltid när man är "FÖR" bekväm med maskinen och arbetar nonchalant. T.ex. släppt maskinen rakt på benet innan den stannat bara för att man hade bråttom...:rolleyes: Något litet brännmärke, köttsår o.s.v kan man väl oftast "tugga i sig" och "jaha, det här var ju dumt, och gör ont, men det klarar sig", men förstöra synen går på ett ögonblick med vinkelslip, både från gnistsprut (kapning, slipning) och stålborstarna. Jag slarvade en del förut, men efter två besök hos ögonläkare för att plocka ut skräp, där senaste gången var ett par mm ifrån att ge synskada, så slarvar jag aldrig med skyddsglasögonen, hur långt det än må vara att gå och hämta dom.
Har också varit till ögonläkaren två gånger på grund av flis som etsat sig fast i hornhinnan. Så jag håller med, skyddsglasögon alltid på!
 
  • Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
Enda gången jag fått ett metallspån fast i ögat hade jag skyddsglasögon...

/Andreas
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.