De flesta första förband är förslutna i någon form av steril förpackning. Helt omöjliga att få upp med en hand.
Så förutom en tavla är det vettigt att ha ett öpnnat förband (som man testat att linda med kompression med en hand..) och en enkel tourniquet (hemmabyggd räcker långt).

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
tommib
Nu gissar jag att du tänker torniquet som något som ska lägga tryck på ett ställe, typ ett sår, och inte en torniquet som används för att snöra av en extremitet. Detta kan iofs vara bra att ha för de riktigt stora skadorna men att applicera en sådan är inte någon lek. Smärtan som kommer av ischemin är inte att leka med, jag klarade själv ca 3 minuter (har jag för mig, på underarmen) innan det började göra orimligt ont. Med en avkapad hand kanske man tolererar några minuter till men sen är det nog bra om någon kommer med stora morfinsprutan.

Håller helt med om att det kan vara en nyttig övning att anlägga tryckförband med bara en hand. Inte särskilt enkelt...

• Gilla
PNO och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nu gissar jag att du tänker torniquet som något som ska lägga tryck på ett ställe, typ ett sår, och inte en torniquet som används för att snöra av en extremitet. Detta kan iofs vara bra att ha för de riktigt stora skadorna men att applicera en sådan är inte någon lek. Smärtan som kommer av ischemin är inte att leka med, jag klarade själv ca 3 minuter (har jag för mig, på underarmen) innan det började göra orimligt ont. Med en avkapad hand kanske man tolererar några minuter till men sen är det nog bra om någon kommer med stora morfinsprutan.

Håller helt med om att det kan vara en nyttig övning att anlägga tryckförband med bara en hand. Inte särskilt enkelt...
Same same :)
En ögla och en pinne i princip. Vid skador som är riktigt illa kan man snöra av hela blodcirkulationen och vid mindre saker är det ett effektivt sätt att få tryck på förbandet.
När jag satte yxan i tummen blev det att snöra av..men ischemin i ett litet finger är ju lättare att stå ut med. Åtminstone tills man hittat ngn i närheten som kan hjälpa till med ett riktigt förband.

tommib
Jo, som en brygga till något annat kan det vara effektivt och det är lättare att applicera med bara en hand. Men det är nog också bra att prova någon gång först så man vet vad man har att vänta.

tommib tommib skrev:
Jo, som en brygga till något annat kan det vara effektivt och det är lättare att applicera med bara en hand. Men det är nog också bra att prova någon gång först så man vet vad man har att vänta.
Ja, man ska prova innan. Det är inte rätt tillfälle att öva när man sågat av ett finger och blodet känns som det sprutar åt alla håll..

R Rkarlsson skrev:
Personalen på sjukhuset tappade hakan när de hade sytt ihop såret då han frågade - Kan jag gå tillbaka till jobbet imorgon?
För länge sedan var det ett frånsåg som fångades upp av bakkanten av klingan och träffade mig rakt på ögonbrynet någon cm från ögat. Blev rätt blodigt i snickeriet. Finstänk som en dimma Tarrantino-style över flera kvadratmeter samt dräll i cirklar där jag vacklat omkring efter smällen. En kollega körde mig till akuten. Två timmar senare var vi tillbaka och fortsatte arbeta.

Då kliver verkmästaren och hans fru in genom dörren och ser mig med bandage runt pannan stående i vad som ser ut som pölar av färskt blod. Arbetskläderna är grisiga också.
”Varför gick du inte hem??. Vilken vettig människa som helst...”

Mvh Findus

• Gilla
erikgöteborg och 4 till
  • Laddar…
Hade oturen för 16år sedan. Eller det var inte otur det var dumhet. Borrade genom en plåt som jag höll med höger hand... (Är vänsterhänt) ni kan räkna ut vad som händer när borren precis ska gå igenom....
Pek och långfinger sönder trasade. Inser snabbt att jag måste lägga om såren. Tar en handduk. Virar om hårt. Går till sambon ber henne ringa en grannkompis (sambon hade inget körkort då) sambon blir helt vit i ansiktet då hon ser en blodröd handduk.
Jag får lugna henne lite. Sedan ringer hon kompisen. In på akuten, får komma in på ett rum direkt då jag lämnar lite blodspår i entrén och väntrummet.

Läkaren kommer in och vill se. Läkaren säger "hur har du tänkt att jag ska få ihop det där"
Jag svarar något i stil med att jag inte fixar det själv... Med en hand...

Läkare tittar och undersöker. Säger sedan inga problem, tvättar plockar och grejar med pinsett och sedan sys det kors och tvärs. Är dock utan känsel i de två fingrarna. Men har full rörlighet. Ärren syns inte så mycket nu.

Vad lärde jag mig av detta.
1.Tänk efter före.
2.Sätt fast grejerna, håll inget med andra handen när man använder roterande maskiner.
3.Ha första förband tillgängligt.
4.Var inte ensam vid arbete med farliga maskiner.

• Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
Inte riktigt verktyg, men eldriven dörr:

Jag höll i dubbla labbpass i två olika salar. Studenterna fick uppgifter, arbetade med att ta fram svaren i grupp och sen skulle vi stämma av eftersom.

På väg till ena salen ska jag genom dörr i korridoren, trycker på öppna-knappen och börjar gå. Tyvärr öppnar sig den mot mig och inte från mig, så jag dyker in i stålkanten med ögonbrynet först.

Alfredo Alfredo skrev:
Nu är ju "reklamfilmer" just "reklamfilmer" men nog tror jag det skulle hjälpa. Finns massor av flera filmer:

[media]
[media]
Killen som uppfann den där sågstoppen har faktiskt provat med eget finger (istället för varmkorv) och det räckte med ett vanligt plåster för att stoppa det lilla blodflöde som uppstod. Imponerande!
Finns alltså på reklamfilm men jag har ingen länk som jag orkar leta upp just nu.

Bosch reaxx ger lite blodvite, men inte Sawstop enligt dom här testerna:

• Gilla
Trunk och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
På väg till ena salen ska jag genom dörr i korridoren, trycker på öppna-knappen och börjar gå. Tyvärr öppnar sig den mot mig och inte från mig, så jag dyker in i stålkanten med ögonbrynet först.
Bra exempel på att "svängcirkeln" för automatiska dörrar bör märkas ut på golvet, så att det tydligt framgår var en inte bör stå/gå.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Kan väl också bidra med att banka in vikten av att aldrig, ALDRIG, använda handskar/vantar i kombination med roterande verktyg. Höll på och slipa lite grader och förbereda svets på en liten metallbit, ungefär som en tändsticksask, på stora pelarslipen (tänk typ 200 kg Arboga). Ett av anhållen var inte riktigt korrekt justerat vilket resulterar i att biten kilas fast, med min tumme mellan metallbiten och slipskivan. Jag rycker till i ren panikreflex och kommer fortfarande ihåg att jag blev förvånad över hur hårt jag behöver rycka/slita för att komma loss.
Det tog en liten stund innan jag sansat mig och vågade kika på den tummen. Nagel och halva tummen "på tjockleken" var bortslipad ganska exakt ner till nagelbandet. I det stora hela klarade det sig väldigt över förväntan och nu syns det mest med att nageln är lite kortare på den sidan.
Hade jag haft handskar på mig i det scenariot vågar jag knappt tänka på hur det hade kunnat sluta. Högst tveksam till att jag hade orkar rycka mig loss, och även om man smäller nödstoppen tar det rätt lång tid innan en sån maskin stannar. :dizzy:

• Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Bra att påminnas om detta ibland. Själv har jag ett första-hälpen kit, fast som är framtagen för bilar, vilket gör att det inte är speciellt lätt att plocka fram grejer med en hand. Bra tips där.

Jag försöker också alltid sluta när jag är trött, när jag gör misstag, eller irritationen kommer, eller när man kommer på sig själv tänka på något annat när man sågar på slentrian.

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
När man kör med vinkelslip sprutar det gärna glödande bitar av materialet och det finns risk att det hamnar på händerna så därför har jag kört med handskar vilket då inte är att rekomendera? Vad finns det för knep för att undvika att bli skitig/bränd om händerna vid användandet av vinkelslip?

I övrigt är vinkelslip ett otroligt läskigt verktyg, känner mig aldrig bekväm med att använda den och har ytterst stor respekt för den.

K Kdog skrev:
När man kör med vinkelslip sprutar det gärna glödande bitar av materialet och det finns risk att det hamnar på händerna så därför har jag kört med handskar vilket då inte är att rekomendera? Vad finns det för knep för att undvika att bli skitig/bränd om händerna vid användandet av vinkelslip?

I övrigt är vinkelslip ett otroligt läskigt verktyg, känner mig aldrig bekväm med att använda den och har ytterst stor respekt för den.
Det gäller att positionera sprängskyddet så att det hindrar gnistorna (OCH ev. sprängd kapskiva) att åka i riktning mot händer och ansikte. I vilken riktning gnistorna flyger beror ju också helt på var på kapskivan du möter materialet du kapar i, så det går ju oftast att kontrollera om det inte är i väldigt trånga utrymmen.
Jag håller med annars; min vinkelslip är det läskigaste verktyget jag har.

• Gilla
Kdog
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.