wildeside
R RalleB skrev:
Jag har full koll på att fiber INTE kommer vara en förlegad teknik inom en överskådlig tid.
Dom hade säkert samma argument när man drog fram vatten via akvedukter.
Dom hade troligtvis samma argument när man la betong/järn rör för vatten och avlopp.
Dom hade troligtvis samma argument när dom drog fram telefonledningar.
Jag hörde samma argument om koppar när vi drog fram det i stora delar av Norden.
Jag hör samma argument om fiber när vi drar fram det till minsta hus och torp i Norden.
Finns säkert fler exempel på att JAG HAR FULL KOLL!.
 
  • Gilla
  • Haha
MartinP666 och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Här hota dom också med att det blir dyrare att dra in efteråt, men priset är det samma fortfarande.
Slangen grävdes fram till tomtgräns även fast jag inte va intresserad av att ansluta mej.
Så jag passa på att gräva ner en slang vidare till huset när jag ändå satt och skotta lite annat hemma.
Överbliven slangstump, återvunnen skarv koppling, firmans grävmaskin så hela processen kosta mej 1 timma bakom spakarna.och 10 min för att skruva ihop kopplingen.
 
R
wildeside wildeside skrev:
Ja kopparn va helt fantastisk när den kom till Sverige, hur många år tog det innan Sverige insåg att kopparn inte va fantastisk utan den va förlegad teknik och att det är fiber som är fantastisk.
Tja, de första telefonlinjerna installerades i slutet på 1800-talet i Sverige så det tog väl över ett sekel. En ganska lång tid vill jag påstå. Dessutom måste du inse att syftet med kopparnätet inte var att överföra digitala signaler. xDSL är en efterkonstruktion för att använda en befintlig infrastruktur för ett nytt syfte. Att fiber, som är designat just för detta syfte, skulle bli förlegad inom överskådlig tid är orimligt att tro.

wildeside wildeside skrev:
Kan Nasa mfl kommunicera i rymden trådlöst så tror jag inte lösningen ligger så långt bort att vi kan kommunicera trådlöst runt jorden.
Det kommuniceras redan en hel del runt jorden trådlöst! Tänkte bara upplysa dej om du inte uppfattat det än.
Kommunicera trådlöst runt jorden har vi gjort i över 100 år. Du kanske ska besöka Grimeton i närheten av Varberg och förundras över nymodigheterna ;) Problemet är inte att skicka signaler över jorden, eller ut i rymden för den delen, problemet är att nå en hög hastighet.

Du uppvisar en extrem inkompetens i ämnet när du skriver som du gör.

wildeside wildeside skrev:
Finns säkert fler exempel på att JAG HAR FULL KOLL!.
Du har noll koll :)
 
  • Gilla
Donn och 23 till
  • Laddar…
wildeside
ARJU ARJU skrev:
Redan med 5G behöver det trådlösa nätverket byggas ut med mycket tätare sändare, hur en sjätte generation kommer se ut tvivlar jag på att någon vet.

Om du råkar ligga kvar ett område med sämre 5G täckning, är du villig att skippa TV tills de bygger ut i ditt område, det kan ta flera år att täppa till alla skuggor, vissa lönar sig inte att täppa till och förblir skuggor, och 4G lär släckas förr eller senare.

Vad händer om bulkiga tv sändningar prioriteras ner i det trådlösa nätet till förmån för IOT datatrafik? Det är ju vad som förväntas stå för högre grad av bandbredden mot idag.

Att titta på TV via trådlöst är en nödlösning för mig, det kan fungera väl idag, men imorgon är kundunderlaget för litet och leverantörerna kan stänga den möjligheten om det blir trångt på nätet om de ser större nytta på annat håll.

Tung trafik som TV hör hemma på det fasta nätet.

Om du vill gambla på att inget förändras så kan du naturligtvis göra så, men gör det med vetskapen att prioriteringar förändras och eftersläntrare förr eller senare tvingas vidare till avsett system, att dra fiber till huset om ett eller flera år kanske inte blir lika billigt.
Kan upplysa dej om att jag bor ute på landet och har en skaplig 3G uppkoppling som räcker till mina behov.
Om den nu för tillfället skulle fungera lite sämre kan jag ta en kopp kaffe i trädgården, promenera en sväng med hunden, jaga, fiska, åka ut med båten, klippa gräset, underhålla huset eller något annat kreativt istället för att sitta framför datorn och förbanna min uppkoppling och spå in i framtiden vilket som är bästa uppkopplingen.
Skulle jag ha trängande behov av att arbeta på min fritid så kan jag masa mej in till kontoret där jag har fiberuppkoppling, datorer, scannrar, printrar, all dokumentation, verkstad och allt vad man nu kan behöva.
Och är jag orolig för coronan så kan ge kontorspersonalen en ledig dag så har jag förgyllt deras tillvaro samtidigt.
Sitter iof ganska ofta på kontoret på kvällar eller helger, vilket ger mej tillfälle att arbeta ostört.
 
S
wildeside wildeside skrev:
Jag drog inte in fiber dels pga kostnaden
23000 i anslutningsavgift och 595 i månadskostnad
Jag tror att fiber kommer att vara en förlegad teknik inom en överskådlig tid, i framtiden är jag övertygad om att det mesta kommer att vara trådlöst.
Jag betalar idag 250 kr i månaden för mobilt internet 100gb vilket räcker för oss.
Sitter iof inte och laddar ner film/filer m.m. i någon större utsträckning.
Men alla är vi olika så man får väl se till vad man behöver och är bered att betala för det.
Jag har iaf roligare saker och intressen att lägga ner pengarna på.
när man tror att trådlöst kommer kunna ersätta fiber så har man inte förstått tekniken över huvud taget :)

TS. Dra in fiber, väljer man att inte dra in fiber när det finns möjlighet får man skämmas som husägare...
 
  • Gilla
pleqtiz och 11 till
  • Laddar…
wildeside
R RoAd skrev:
Tja, de första telefonlinjerna installerades i slutet på 1800-talet i Sverige så det tog väl över ett sekel. En ganska lång tid vill jag påstå. Dessutom måste du inse att syftet med kopparnätet inte var att överföra digitala signaler. xDSL är en efterkonstruktion för att använda en befintlig infrastruktur för ett nytt syfte. Att fiber, som är designat just för detta syfte, skulle bli förlegad inom överskådlig tid är orimligt att tro.



Kommunicera trådlöst runt jorden har vi gjort i över 100 år. Du kanske ska besöka Grimeton i närheten av Varberg och förundras över nymodigheterna ;) Problemet är inte att skicka signaler över jorden, eller ut i rymden för den delen, problemet är att nå en hög hastighet.

Du uppvisar en extrem inkompetens i ämnet när du skriver som du gör.



Du har noll koll :)
Ja det tog ett tag för utveklingen att få lite fart på 1870 talet kom dom första vatten toaletterna till Sverige och nu för tiden kan dom tom tvätta röven och torka den medans toaletten spelar din favorit musik. Så utvecklingen går framåt allt snabbare.

Så jag skulle inte vilja skryta med att jag har någon speciellt bra koll på vad Nasa mfl håller på att utveckla för system just nu, men jag tror inte att deras kommunikationssystem ut till rymden är speciellt långsamma och jag är övertygad om att dom satsar någon krona på att utöka både hastighet och mängden data dom kan skicka

Uttrycket att ha full koll va nog snarare en kommentar till RalleB att det har nog funnits en och annan som sagt att dom har full koll.
 
wildeside
S SueCia skrev:
när man tror att trådlöst kommer kunna ersätta fiber så har man inte förstått tekniken över huvud taget :)

TS. Dra in fiber, väljer man att inte dra in fiber när det finns möjlighet får man skämmas som husägare...
Ja då får jag väl skämmas då, men jag vet inte varför.
Vill jag inte ha fiber så skiter jag helt enkelt i att dra in den, tänker inte dra in fiber för en massa pengar bara för att alla andra har det.
 
R
wildeside wildeside skrev:
Ja kopparn va helt fantastisk när den kom till Sverige, hur många år tog det innan Sverige insåg att kopparn inte va fantastisk utan den va förlegad teknik och att det är fiber som är fantastisk.
Kan Nasa mfl kommunicera i rymden trådlöst så tror jag inte lösningen ligger så långt bort att vi kan kommunicera trådlöst runt jorden.
Det kommuniceras redan en hel del runt jorden trådlöst! Tänkte bara upplysa dej om du inte uppfattat det än.

Du har säkert koll på mycket och är duktig inom dina områden men kommunikation och dess infrastruktur är inte ett av dom.

Fakta: FIber är INTE en förlegad teknik och kommer inte att vara inom en överskådlig tid.

Fiber och trådlös kommunikation kommer fortsätta komplettera varandra som det gör idag.
trådlöst kommer inte ersätta fiber.

Det är det enda som behövs sägas i detta ämnet egentligen.
 
  • Gilla
Limpan4all och 5 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ja det tog ett tag för utveklingen att få lite fart på 1870 talet kom dom första vatten toaletterna till Sverige och nu för tiden kan dom tom tvätta röven och torka den medans toaletten spelar din favorit musik. Så utvecklingen går framåt allt snabbare.

Så jag skulle inte vilja skryta med att jag har någon speciellt bra koll på vad Nasa mfl håller på att utveckla för system just nu, men jag tror inte att deras kommunikationssystem ut till rymden är speciellt långsamma och jag är övertygad om att dom satsar någon krona på att utöka både hastighet och mängden data dom kan skicka

Uttrycket att ha full koll va nog snarare en kommentar till RalleB att det har nog funnits en och annan som sagt att dom har full koll.
Det är svårt att uppfinna bort naturlagarna, även för Nasa. Jämförelsevis tar det knappt ett dygn för att en signal ska nå fram till Voyager 1 som sändes upp 1977 trots att signalen går i ljusets hastighet, precis som i fibern alltså.
 
Kan man dra in fiber så säger jag som många andra att det är en No brainer.
5G och trådlösa alternativ är ingen ersättning till fiber.
5G osv har vi i framtiden när vi går med AR-glasögon på stan.
Men till det "smarta hemmet" så vill man ha direktuppkoppling.

Att lyssna på folk som inte är intresserad eller vill försvara sitt dåliga beslut med att det är förlegat bla bla bla ska man inte lyssna på.
 
  • Gilla
Limpan4all och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Kan upplysa dej om att jag bor ute på landet och har en skaplig 3G uppkoppling som räcker till mina behov.
Grundproblemet är att dina behov inte är samma som majoriteten. Om du är nöjd med din 3G uppkoppling så ska du såklart inte betala 20-30 000:- för att få fiber. Men steget därifrån till att fiber är en förlegad teknik som ingen behöver är ganska långt.
 
  • Gilla
Limpan4all och 5 till
  • Laddar…
Trådlöst finns redan och kommer även finnas mer i framtiden, man behöver bara välja.

Skillnaden i månadsavgift för fiber resp trådlös uppkoppling kommer inte skilja sig så mycket om det är en uppkoppling som ska använas ofta och mycket.
 
seafarer seafarer skrev:
Fiber är verkligen bra, men något som finns på horisonten är ny teknik och möjligheter som en av numera världens största entreprenör genomför, Starlink-satelliter som kommer ta nästa steg och förse världen med internet.
Elon Musk har många strängar på sin lyra. Satelliter för Internet kommer att ha sin marknad utifrån ett världsperspektiv och idag 7,5 miljarder människor som uppskattas till nästan 10 miljarder 2050.
Har skrivit om det i tidigare trådar, se länkar i tidigare inlägg, men tar det ur minnet.
Vi har väl i Sverige idag runt 70% som har Internetanslutning via fiber och upp emot 85-90% kan beställa en fiberanslutning.
Vi har dessutom väl utbyggt mobilnät med 4G med hyfsad kapacitet, även om den inte når alla på landsbygden.
Så marknaden i Sverige med 10 miljoner innevånare är nog inte där de här satellittjänsterna kommer att finnas.

Noterat i Ny Teknik
"100 Mbps är i nivå med topphastigheterna i 4g-nätet, men Spacex har inte sagt något om uppladdningshastigheter via Starlink. Användare kopplar upp sig mot nätverket via antenner på marken, konceptbilder har visat en slags paraboler. Målgruppen är i första hand personer som bor i områden som saknar bra mobiltäckning och utbyggt bredband.
....
Inom kort ska Spacex också öppna för ett begränsat antal externa betatestare. Till en början tar de emot ansökningar från personer som bor i glesbygden i USA och Kanada."


I dagens fibernät är 100 Mbit/s lägsta bashastighet för Internetuppkoppling där många redan nu har 250-500 Mbit/s och även 1 Gbit/s, Törs påstå att alla nya fibernät är byggda med 1 Gbit/s fiberanslutning sedan minst 5 år tillbaka.
 
ARJU ARJU skrev:
Redan med 5G behöver det trådlösa nätverket byggas ut med mycket tätare sändare, hur en sjätte generation kommer se ut tvivlar jag på att någon vet.

Om du råkar ligga kvar ett område med sämre 5G täckning, är du villig att skippa TV tills de bygger ut i ditt område, det kan ta flera år att täppa till alla skuggor, vissa lönar sig inte att täppa till och förblir skuggor, och 4G lär släckas förr eller senare.

Vad händer om bulkiga tv sändningar prioriteras ner i det trådlösa nätet till förmån för IOT datatrafik? Det är ju vad som förväntas stå för högre grad av bandbredden mot idag.

Att titta på TV via trådlöst är en nödlösning för mig, det kan fungera väl idag, men imorgon är kundunderlaget för litet och leverantörerna kan stänga den möjligheten om det blir trångt på nätet om de ser större nytta på annat håll.

Tung trafik som TV hör hemma på det fasta nätet.

Om du vill gambla på att inget förändras så kan du naturligtvis göra så, men gör det med vetskapen att prioriteringar förändras och eftersläntrare förr eller senare tvingas vidare till avsett system, att dra fiber till huset om ett eller flera år kanske inte blir lika billigt.

Varför ska man skippa tv om man väntar på 5g utbyggnad?
 
Snälla ni läs tidigare länkar där 5G har förklarats vad det är och innebär för olika tjänster och geografiska förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.