L Ludde67 skrev:
I denna situation är det viktigt att tänka på några saker.
  • Var effektiv i kontakten med jurist och vid en klyvning även med lantmätaren. Båda arbetar på löpande timtaxa, alla samtal och mail tar tid. Kostnaderna kan lätt springa iväg. Bara klyvningen som verkar vara tvistig kommer troligen att kosta sexsiffriga belopp.

  • Med tanke på hur er tomt ser ut idag så kan även ett resultat av klyvningen bli att lantmätaren gör tre avstyckningar med hemfridszon runt de tre huvudbyggnaderna och gör resten av marken samfälld. Framför allt marken nedanför mot vattnet och innanför strandskydd.

  • Som flera redan har skrivit så tittar lantmätaren på en lösning som skall ge likvärdigt värde för delägarna, inte likvärdig yta. Och går inte det att uppnå på grund av att lagstiftningen kring fastighetsbildning inte gör att det går att få till tre likvärdigt värderade fastigheter så skall värdet regleras genom ersättning till övriga.

  • Oavsett hur det ser ut idag så kan alla delägarna säga till lantmätaren att dom vill ha t.ex din mammas hus.

En annan sak jag reagerade på var att er fastighet inte går ända ner till vattnet. Men det fanns något båthus eller liknande nere vid vattnet. Vem äger stranden och vattenområdet? Ni får egentligen inte nyttja den marken då den inte tillhör er. Men jag kan ha missförstått den delen då informationen i tråden är minst sagt rörig. Vilket är förståligt.
Jag vet - och ibland får saker helt enkelt kosta, det är vi aktivt kan påverka mer än att helt enkelt försöka hålla oss kort och koncist.

Vet du, mitt förslag var just det från början.. skapa "hemfrids-zoner" mellan de nya tomterna.. då blir ingen helt nöjd, men alla får en typ av frirum också. Dock verkar inte de andra ha något intresse av det, som jag kan förstå.

Rent ekonomiskt sett så är nog herbret inte värt mer än övrigas byggnader, dels pga mindre yta men även pga att det är mycket jobb kvar (målning, en del stockar måste bytas osv)

Angående frågan om båthuset, troligen har det stått där sedan 50 / 60-tal, långt före min tid.. och vad jag sett så står det ca 2-5m in på tomten, dock är det ju fortfarande strandskydd där.. men jag antar att reglerna var väldigt annorlunda för så pass länge sedan! (vår familj har ingen del i det / använder det inte alls)

Just nedanför vårt hus går nämligen stolpar (gamla i järn, som tidigare haft stakettråd mellan sig) så långt ned som ca 0.5m från sandstrandens övre kant (nedanför just oss är stranden egentligen bara en remsa utan något större djup, kanske 2-3m, och sedan tar lite mer sankmark och vass vid)

Dessa stolpar går runt hela tomten och har alltså stått på plats för att märka ut gränsen i stort, och jag antar att min morfar satte upp dem någon gång kring 1947 - 1960 möjligen (det område som köptes till i efterhand bortanför systern har alltså samma stolpar kring sig numera)

Vem som äger strand och vattenområde?
Om en privatperson äger så är det någon av de större ägarna ute på ön, men det är väl allemansrätt eller strandskydds -"rätt" just därför så att folk skall kunna bada eller gå på stranden gissar jag?
 
Redigerat:
timmelstad timmelstad skrev:
Ni vet inte hur en anmälan kommer drabba er.

Och ni vet inte heller att hon kommer sluta komma med krav. (Om det funkar, varför skulle hon sluta?)

Så nej, gå inte med på något. Minns juristens ord (”varför är det så bråttom”)
Nej vi vet inte, det är ju det.. vi kan inte veta någonting just nu!

Juristen sa mycket nämnvärt, och då hänger ju det hela ihop med att avtalet egentligen inte har någon större betydelse just nu, det kommer vara svårt att sälja en tredjedel av en samägd fastighet, som dessutom ligger i en tvistefråga.

Jag försöker helt enkelt förhindra att en liten brasa sprider sig allt för mycket.. måhända är deras egna friggebodar så pass gamla att de med råge passerat 10år eller mer, men det har ju inte två av våra (mammas friggebod och den där vi har faciliteter etc)
 
N najks skrev:
Då vi i dagsläget i princip har mest att förlora (hon har mest att vinna) så ser vi inte många andra utvägar..
Fast det är ju utifrån premissen att avtalet inte gäller. Sett ur mosterns perspektiv (att avtalet gäller och är bindande) är det hon som har mest att förlora då ni kan köpa ut henne till taxeringsvärde om hon vill sälja.

Jag delar iofs. din uppfattning om att det är ni som sitter illa till fram till delning då jag inte tror att avtalet håller, men det hindrar som sagt inte att man försöker se andra perspektiv.
 
N najks skrev:
måhända är deras egna friggebodar så pass gamla att de med råge passerat 10år eller mer
Det spelar som sagt ingen roll om det är Inom strandskyddsområde. Är det strandskydd är det 1975 som gäller, allt byggt därefter kan man åka på rivningsföreläggande på. Det finns ingen preskriptionstid då – strandskyddsbrott och mord preskriberas aldrig.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det är ju utifrån premissen att avtalet inte gäller. Sett ur mosterns perspektiv (att avtalet gäller och är bindande) är det hon som har mest att förlora då ni kan köpa ut henne till taxeringsvärde om hon vill sälja.

Jag delar iofs. din uppfattning om att det är ni som sitter illa till fram till delning då jag inte tror att avtalet håller, men det hindrar som sagt inte att man försöker se andra perspektiv.
Absolut har du rätt i det - men det kräver ju att hon vill sälja idag eller imorgon.. dvs långt före en klyvning kan ske.

När hon framför sina krav så är det ju att bastun skall vara borta till okt. 2021,
och altanen bör ha bygglov senast vid samma tidpunkt.. hon tänker alltså lite längre framåt.

I slutänden tror jag mest på att det är svårt att upprätthålla ett avtal när två personer vill häva det (en vill inte),
och faktumet är ju att om ca 1år så kommer det ändå vara hävt - och då riskerar vår familj att stå på exakt samma ruta som idag, fast med ett hävt avtal och det faktum att vi har fått ta bort flera av våra, i detta syfte, mycket värdefulla och väldigt viktiga friggebodar!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det spelar som sagt ingen roll om det är Inom strandskyddsområde. Är det strandskydd är det 1975 som gäller, allt byggt därefter kan man åka på rivningsföreläggande på. Det finns ingen preskriptionstid då – strandskyddsbrott och mord preskriberas aldrig.
Ja och jag är osäker men risken är då att dessa är byggda före 1975.

Hennes friggebodar ligger ju alltså bara två stenkast ovanför båthuset, som ligger i stort sett vid strandkanten.

Våra friggebodar ligger ju en bra bit ovanför herbret, och alltså inte alls inom samma område som hennes alla hus.
 
Ja, redan i början skrev jag vad jag tyckte om att styra från graven såhär. Dumhet, i bästa fall. Men finns nu avtalet och då hon vill häva det kan hon ju få lära sig att det är hennes sak att övertyga er och att man lockar fler flugor med socker än med vinäger.

Säg helt enkelt att hon gärna får köpa ut er ur avtalet men att hon kan stoppa upp sina hot någonstans. Finns ju inget skäl att både vika sig för hoten och riva avtalet gratis.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, redan i början skrev jag vad jag tyckte om att styra från graven såhär. Dumhet, i bästa fall. Men finns nu avtalet och då hon vill häva det kan hon ju få lära sig att det är hennes sak att övertyga er och att man lockar fler flugor med socker än med vinäger.

Säg helt enkelt att hon gärna får köpa ut er ur avtalet men att hon kan stoppa upp sina hot någonstans. Finns ju inget skäl att både vika sig för hoten och riva avtalet gratis.
Point taken..

men vi försöker alltså föra en dialog med en extremt nyckfull och oberäknelig person

detta medför att man varken vet hennes avsikter, och egentligen ingenting om vad som kommer att ske
 
Precis. Och då bör du ju fråga dig om du avtalsvägen någonsin kan vinna en meningsfull seger.

Skifta fokus till morbrodern och driv frågan om delning.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Precis. Och då bör du ju fråga dig om du avtalsvägen någonsin kan vinna en meningsfull seger.

Skifta fokus till morbrodern och driv frågan om delning.
Han är helt flat vad gäller det mesta angående dessa diskussioner,
men av tidigare erfarenhet, och vad vi märkt av så följer han strikt i systerns ledband.

En intressant sak berättade dock mamma igår..

Systern påstod att hon inte förstod varför det tar sådan tid att komma till beslut,
hon ansåg att min mor haft 6v på sig (det var då detta drogs igång)

Det hon glömde att ta med i beräkningen är att hon själv ändrat sin taktik flera gånger under den tidsperioden, och hennes krav har skiftat från höger till vänster, vilket gör att vi måste ta ställning på nytt.

Att det sedan är "lång tid" med 6v, när frågat har bordlagts i 13år - det är ju en helt annan historia!
 
Redigerat:
N najks skrev:
Han är helt flat vad gäller det mesta angående dessa diskussioner,
men av tidigare erfarenhet, och vad vi märkt av så följer han strikt i systerns ledband.

En intressant sak berättade dock mamma igår..

Systern påstod att hon inte förstod varför det tar sådan tid att komma till beslut,
hon ansåg att min mor haft 6v på sig (det var då detta drogs igång)

Det hon glömde att ta med i beräkningen är att hon själv ändrat sin taktik flera gånger under den tidsperioden, och hennes krav har skiftat från höger till vänster, vilket gör att vi måste ta ställning på nytt.

Att det sedan är "lång tid" med 6v, när frågat har bordlagts i 13år - det är ju en helt annan historia!
Låt din mor slippa dessa möten. Gå dit själv och representera henne. Ev en fullmakt om moster krånglar
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Men om era/din mors byggnader hon använder ligger mer än 100m från stranden är ju risken 0 att dom behöver rivas vid en koll av kommunen?!
 
Staffans2000
N najks skrev:
men vi försöker alltså föra en dialog med en extremt nyckfull och oberäknelig person

detta medför att man varken vet hennes avsikter, och egentligen ingenting om vad som kommer att ske
Jag fattar inte varför du pratar med henne överhuvudtaget! Än mindre att du funderar på att riva bastun och ältar gamla båtar och bröte. Nej. Skit i dessa hysteriska möten under några månader, så kanske det lugnar ned sig. För du/ni har ingen brådska. Eller?

Staffan
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men om era/din mors byggnader hon använder ligger mer än 100m från stranden är ju risken 0 att dom behöver rivas vid en koll av kommunen?!
Ja herbret från 1950 ligger närmast för vår del, friggebodarna ligger ytterligare en bit ovanför, det är knappt så att man ser vattnet från dom!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag fattar inte varför du pratar med henne överhuvudtaget! Än mindre att du funderar på att riva bastun och ältar gamla båtar och bröte. Nej. Skit i dessa hysteriska möten under några månader, så kanske det lugnar ned sig. För du/ni har ingen brådska. Eller?

Staffan
Nej vi personligen anser inte att det är bråttom med beslut, det har ju varit vilande under 13års tid!

Men mosterns rena försök till utpressning gör att vi känner oss både trängda och uppstressade just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.