P Pin skrev:
Min bil har små "luckor" i takets kant där man fäster räcket.
Och räcket är på de platserna ingen flexibilitet att ställa mellanrummet mellan bågarna
 
J Jonas_81 skrev:
Och räcket är på de platserna ingen flexibilitet att ställa mellanrummet mellan bågarna
Så är det. Jag har inget räcke som passar bilen så jag vet inte hur bra eller dåligt det fungerar. Stort utrymme inuti bilen och dragkrok löser mina transportbehov.
 
K kallabaz skrev:
Jag saknar min gamla v70 från 2000 med gamla karossen och takbågar varje dag nu när jag bytt till en Kia ceed sw PHEV.
Lastutrymmen och funktioner för detta blir inte bättre med åren, speciellt inte med påfundet bruten baklucka..
Jag har en -99:a. Sen jag skaffade lastbågar är det förvånansvärt få gånger jag behöver använda kärra. Sväljer bra i skuffen och bågarna sitter på nästan året om.
 
För nått år sen stod skulle jag precis gå över ett övergångsställe när en hantverkarksbil kommer i alldeles för hög fart, varför den tvingas tvärbromsa när sen upptäcker att det faktiskt är rött.
Från taket kommer ett antal spånskivor flygande likt giljotiner rakt mot övergångsstället.
Bara ren tur att ingen var på väg över precis då.
 
  • Wow
  • Ledsen
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man får ju hoppas att det inte börjar regna...
Det ser ju lite kul ut. Det främre spännbandet är nog bara till för att trycka ihop virket så det inte börjar glida framåt. Fästet i vindrutetorkararmen är nog bara för att bandet inte skall fladdra omkring. Såklart skulle hen ha fäst in även mot det andra railsen.
 
Immobil Immobil skrev:
Hur fäster du ett takräcke på en bil utan rails och som dessutom saknar droppkant?
Även min bil(Subaru kombi) har små luckor i taket där man skruvar fast bågarna. Lite bökigare att få dit dom men bra mycket snyggare bil utan rails. Legacy 2003-2009 är faktiskt rätt snygg jämört med dåtidens konkurrenter ni som brukar klaga på att Subaru saknar designavdelning.
 
Japp, har en saab 9-3NG kombi som också har små luckor, föst med en skruv per fäste. Vet att rail fanns som tillval, så var väl lite dyrare skulle jag tro. Smidigt att fästa, även om det krävs insetsnyckel. På min gamla 9-5 fästes de i dörröppningarna med två skruvar per fäste, mindre bra.
 
Tycker takräcken i allmänhet är bökigt och jobbigt. Fick med fina Thule för rails till min bil, men för mekigt. Har ett par gamla hederliga plastbelagda takräckespinnar som jag surrar med lasten.
 
Immobil Immobil skrev:
Hur fäster du ett takräcke på en bil utan rails och som dessutom saknar droppkant?
Med skruvar, om du åker Duett. Eller bultar, kanske är mer korrekt.
 
K Kirre2 skrev:
Med skruvar, om du åker Duett. Eller bultar, kanske är mer korrekt.
Om de är nitade så är det korrekt med bult, annars är benämningen skruv om produkten har gänga. Bult är ett ogängat föremål....
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
På vw caddy är det M8 gängade skruvhål i taket för takräcket om man inte valt till rails. Lite bök var det med takboxen. Fick borra nya hål i den för att få till avståndet. Det höll sig i alla fall inom zonen där boxen är förstärkt för fästena. Men ganska snart insåg jag att takbox på en bil som från början är 1,8m hög var en dålig idé. Takräcke utan box fungerar däremot utmärkt.

Att väga en packad takbox respektive att öppna den och kolla lastsäkringen borde f.ö. passa i denna tråden på de flesta bilar i sportlovstider.
 
richardtenggren
Har inte de flesta modernare takboxar justerbart c-c mått? :)

Vi har en bil med låga rails och en med normala, dock bara takräcke till den med låga.
Fördelen är väl att det blir mindre modellspecifikt på takräcken för vanliga rails.

Man behöver ju dock ha koll på hur mycket man får lasta på taket :)
 
Modern? Packline från ca 1990. Det finns en massa hål att välja på i botten, men inga kombinationer som passar en 20 år nyare caddy.
 
R roli skrev:
Om de är nitade så är det korrekt med bult, annars är benämningen skruv om produkten har gänga. Bult är ett ogängat föremål....
Skruv då! :D
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Fulkemisten
PNO PNO skrev:
På vw caddy är det M8 gängade skruvhål i taket för takräcket om man inte valt till rails. Lite bök var det med takboxen. Fick borra nya hål i den för att få till avståndet. Det höll sig i alla fall inom zonen där boxen är förstärkt för fästena.
Så - ja. Rails är ett must have för mig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.