-Slussen från garage borde gå in till entre så man slipper gå med skitiga skor genom v-rum
-trappa till ”ungdomsrummet kanske inte skall gå nära ert sovrum. Sätt den centralt i huset i stället.
-byt plats på lilla klädkammaren och tvättstuga så ni slipper gå igenom två klädkammare för att komma till tvättstuga. Likaså slippa gå igenom klädkammare om man skall ut från tvättstuga.
-kan va bra att försöka undvika lägga sovrum bredvid badrum pga akustiken.
-Garaget... måste det sitta ihop med huset? Många anledningar att inte ha det. B la räknas det som byggarea. Sen stänger det igen möjlighet till fönster från v-rum åt det hållet. Kanske borde sätta den på vänstra delen av huset istället. Så tvättstugan blir sluss.
-vardagsrummet känns svårmöblerat. Bättre göra det lite smalare? Tänk att varje kvadratmeter kostar ca 25k så testa att möblera. Ytan vid spiraltrappan till soffgruppen känns bara som en stor passage.
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Det är en av våra hörnstenar då vi vill ha allt samlat. Har en gång för många år sedan stött på ett hus som hade denna typen av lösning och vi blev helsålda. Det var en småbarnsfamilj som bodde där och jag har till denna dag aldrig stött på ett hus med bättre flöde.
Så ja, det är nog ett absolut krav.
Bara man inte har som en kompis hade: Tvättmaskin/pannrum på 4 kvm, utanför det badrum med badkar och genomgång till garaget och köket, utan toalett. Husets enda toalett direkt innan för den 1,2 meter breda entréhallen. Så om man ligger där och badar får man räkna med att dottern kommer från stallet i skitiga kläder och kräver att få duscha på en gång, sonen kommer in från mopedmek, och så kommer maken och ska köra en tvättmaskin.... :rofl::rofl::rofl:
 
Anna_H Anna_H skrev:
Bara man inte har som en kompis hade: Tvättmaskin/pannrum på 4 kvm, utanför det badrum med badkar och genomgång till garaget och köket, utan toalett. Husets enda toalett direkt innan för den 1,2 meter breda entréhallen. Så om man ligger där och badar får man räkna med att dottern kommer från stallet i skitiga kläder och kräver att få duscha på en gång, sonen kommer in från mopedmek, och så kommer maken och ska köra en tvättmaskin.... :rofl::rofl::rofl:
Haha :) Nejdå, helt annat upplägg har vi tänkt oss. Titta gärna på planritningen ovan och kom med ett klokt inspel.
 
Gammelnörden
Utifrån bilden på det H-formade huset och den reviderade planlösningen så tror jag det kommer bli problem med placeringen av trappan i sovrumsdelen ifall ni inte bygger till som en slags takkupa eller nåt. För att illustrera hur mkt av övervåningen ni kommer kunna använda bifogar jag en lånad bild på ett hus som har 178 kvm i boyta på bottenplanet och inkl övre plan på 53 kvm, totalt 230 kvm.
Planlösning av ett H-format hus med märkt trappan placering och utrymmesdimensioner på både botten- och övre plan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://rosenbi.blogspot.com/search/label/Fasadritningar
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Utifrån bilden på det H-formade huset och den reviderade planlösningen så tror jag det kommer bli problem med placeringen av trappan i sovrumsdelen ifall ni inte bygger till som en slags takkupa eller nåt. För att illustrera hur mkt av övervåningen ni kommer kunna använda bifogar jag en lånad bild på ett hus som har 178 kvm i boyta på bottenplanet och inkl övre plan på 53 kvm, totalt 230 kvm.
[bild]
[länk]
Åh tack, vilken bra bild. Tror du rätt dessvärre.
Gillar idén med två trappor men börjar fundera på att byta plats på den "riktiga" trappen och spiraltrappen. Finns gott om utrymme i vardagsrummet för en vanlig trapp medan en spiraltrapp skulle vara lite flexiblare i husets sovdel.
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Tekniken kommer placeras i garaget. Uppvärmning inte jätterellevant just nu men för sakens skull så vist, fjärrvärme alt. bergvärme är 1:a hands alternativen.
Vattenburen golvvärme helaentréplan.
Anledningen till frågan var att en värmepump bullrar, och många tycker tvättstugan är ett bra ställe att ha den på...

Glöm inte att ni ska ha plats för ventilation.
 
S sunqan skrev:
Anledningen till frågan var att en värmepump bullrar, och många tycker tvättstugan är ett bra ställe att ha den på...

Glöm inte att ni ska ha plats för ventilation.
En sak till - fjärrvärme antyder detaljplanerat område. Detaljplaner kan vara eländiga. Om ni får bygga 180m2 byggnadsyta, är det t.ex inte säkert ni får bygga mer än ett plan.
Som nån sa - tankar och idéer är bra, men man måste veta förutsättningarna.

Hitta en tomt, se vad ni får bygga
 
Men som sagt det jag vill diskutera är planlösningen. Några tankar kring den?
 
Rum med hög bullerpotential bör hållas så avskilda från viloutrymmen som möjligt.

Eller

Lägg inte tvättstuga, "pannrum", "tvrum" i direkt ansluning till sovrum. Samma sak med toalett/badrum som kan nås från annat än ett enda sovrum.
 
S sunqan skrev:
Rum med hög bullerpotential bör hållas så avskilda från viloutrymmen som möjligt.

Eller

Lägg inte tvättstuga, "pannrum", "tvrum" i direkt ansluning till sovrum. Samma sak med toalett/badrum som kan nås från annat än ett enda sovrum.
Noterar dina problembeskrivningar men ser inte ett enda förslag på lösning. "Pannrum" är som tidigare beskrivet inte lika med vår tvättstuga utan all installation kommer vara i garaget. Vad du syftar på med resterande kommentarer om TVrum m.m. förstår jag helt ärligt inte. Läs gärna igenom tråden, har du förslag och idéer på förbättringar tas dessa tacksamt emot men jag är inte intresserad av att höra massa negativa onödiga kommentarer.
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Vi planerar att bygga hus och har tittat runt på mängder av hus under årens lopp. Känner dock att de flesta planritningar är gammaldags och inte speglar det flöde vi har/saknar i vårt hus idag.
Exempelvis så förstår jag verkligen inte varför man ska ha en tvättstuga i anslutning till kök eller entré.
Tvättstugan i min värld handlar ju om klädvård och det gör sig bäst i anslutning till klädkammare.
Är det något jag är innerligt trött på i vårt nuvarande hus så är det just detta eviga springandet med kläder från ungarnas sovrum på övervåning, ner till tvättstugan på entréplan. Sedan tvättas kläderna och sedan ska de upp igen till respektive rum. Vi har torktumlare och torkskåp, kläderna hängs aldrig ut på tork.

Det hus vi själva skissat upp har två stora klädkammare på var sin sida om en tvättstuga som dessutom ska inrymma dusch och toalett. Tanken är att våra två barn ska dela på en klädkammare och vi föräldrar delar på den andra klädkammaren.
På detta viset så kommer all vår klädvård ske i samma rum utan något onödigt spring genom hela huset.
Man går upp på morgonen, duschar och klär sig i samma rum. Smutskläderna hamnar automatiskt direkt i tvättstugan eftersom duschen är där. När kläderna är rena och vikta hamnar de tillbaks i respektive klädkammare som är i anslutning. Både vårt och barnens sovrum slipper inrymma garderober dessutom.

Hur kan detta bli fel är min fråga till er där ute?

Eftersom vi tittat på så otroligt mycket olika hus och aldrig sett något liknande så måste jag erkänna att man börjar tvivla på sin egna vision men jag kan inte se nackdelarna själv så kom gärna med era synpunkter.
Har ni barn? Isåfall hade jag placerat spa:et närmre poolen, så att man som vuxen kan sitta i där och ha ordentlig koll på ungarna när dom badar i poolen.
 
catherineb catherineb skrev:
Har ni barn? Isåfall hade jag placerat spa:et närmre poolen, så att man som vuxen kan sitta i där och ha ordentlig koll på ungarna när dom badar i poolen.
Intressant idé. Ja, vi har små barn. Tanken med placeringen av poolen är också att vi ska kunna sätta upp ett staket som slärmar av poolen från övriga altanen. Väl värt att fundera på flytt av spabadet också.
Din idé har faktiskt lett in mig på att kolla upp de pooler som finns med integrerat spabad. Kommer bli dyrare initialt men kan nog bli värt det i efterhand.
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Intressant idé. Ja, vi har små barn. Tanken med placeringen av poolen är också att vi ska kunna sätta upp ett staket som slärmar av poolen från övriga altanen. Väl värt att fundera på flytt av spabadet också.
Din idé har faktiskt lett in mig på att kolla upp de pooler som finns med integrerat spabad. Kommer bli dyrare initialt men kan nog bli värt det i efterhand.
Smart! Som förälder vill man ju gärna ha tillvaron så smidig som möjligt :cool:
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Vi planerar att bygga hus och har tittat runt på mängder av hus under årens lopp. Känner dock att de flesta planritningar är gammaldags och inte speglar det flöde vi har/saknar i vårt hus idag.
Exempelvis så förstår jag verkligen inte varför man ska ha en tvättstuga i anslutning till kök eller entré.
Tvättstugan i min värld handlar ju om klädvård och det gör sig bäst i anslutning till klädkammare.
Är det något jag är innerligt trött på i vårt nuvarande hus så är det just detta eviga springandet med kläder från ungarnas sovrum på övervåning, ner till tvättstugan på entréplan. Sedan tvättas kläderna och sedan ska de upp igen till respektive rum. Vi har torktumlare och torkskåp, kläderna hängs aldrig ut på tork.

Det hus vi själva skissat upp har två stora klädkammare på var sin sida om en tvättstuga som dessutom ska inrymma dusch och toalett. Tanken är att våra två barn ska dela på en klädkammare och vi föräldrar delar på den andra klädkammaren.
På detta viset så kommer Man går upp på morgonen, duschar och klär sig i samma rum. Smutskläderna hamnar automatiskt direkt i tvättstugan eftersom duschen är där. När kläderna är rena och vikta hamnar de tillbaks i respektive klädkammare som är i anslutning. Både vårt och barnens sovrum slipper inrymma garderober dessutom.

Hur kan detta bli fel är min fråga till er där ute?

Eftersom vi tittat på så otroligt mycket olika hus och aldrig sett något liknande så måste jag erkänna att man börjar tvivla på sin egna vision men jag kan inte se nackdelarna själv så kom gärna med era synpunkter.
Har inte läst tråden och inte heller kollat dina ritningar, men vill kommentera på det upplägg du beskriver i första inlägget. Vi har en sådan lösning med toa/dusch intill tvättstuga med all klädförvaring. Inga garderober i sovrummen. Funkar otroligt bra. Förstår inte varför det inte är standard att ha det på det viset.
 
Redigerat:
  • Gilla
E.6745
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Har inte läst tråden och inte heller kollat dina ritningar, men vill kommentera på det upplägg du beskriver i första inlägget. Vi har en sådan lösning med toa/dusch intill tvättstuga med all klädförvaring. Inga garderober i sovrummen. Funkar otroligt bra. Förstår inte varför det inte är standard att ha det på det viset.
Jag förstår det inte heller. Har tittat på 100-tals planritningar och aldrig sett denna lösning. Efter ett tag inser man att alla planritningar bygger på en och samma grundfilosofi vilket jag tycker är märkligt.
Tvättstugan med groventré i anslutning till kök.
Därför har vi bestämt oss för att rita vårt egna hus.
Om du orkar och vill skulle det vara roligt att se en skiss över er planritning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.